Aranjarea produselor pe rafturi
De cele mai multe ori, produsele cele mai scumpe sunt aşezate la nivelul ochilor, iar asta pentru că clienţii grăbiţi tind să cumpere primele produse pe care le văd, chiar dacă rafturile de dedesubt conţin produse similare, mai ieftine. La fel stau lucrurile şi la raioanele pentru copii. Jucăriile cele mai bine promovate sunt aşezate pe rafturi la nivelul ochilor copiilor, adică undeva pe la şoldurile adulţilor.
Amplasarea raioanelor
Cu cât îşi petrec mai mult timp într-un supermarket, cu atât sunt clienţii mai predispuşi să cheltuiască mai mulţi bani. Supermarket-urile ştiu asta, aşa că au grijă să le scoată obstacole în cale.
Alimentele de bază, precum pâinea, laptele şi cărnurile sunt poziţionate în spatele supermarketurilor, astfel că clienţii sunt nevoiţi să treacă pe lângă tot felul de alte produse pentru a ajunge la ele. În mod similar, produse comune precum zahărul, cafeaua şi făina sunt plasate în raioane diferite, pentru ca clienţii să îşi facă drum în cât mai multe raioane cu putinţă.
În timp, clienţii care îşi fac cumpărături în mod regulat de la un anumit supermarket au tendinţa de a-şi forma trasee fixe, pe care să le urmeze de fiecare dată. Astfel, cumpărăturile devin o activitate robotică, în cadrul căruia oamenii nu mai sunt atenţi la ceea ce cumpără şi la celelalte opţiuni aflate pe rafturi. Pentru a sparge tiparele repetitive, supermarketurile modifică din când în când amplasarea raioanelor. Astfel, clienţii sunt forţaţi să exploreze supermarketurile, ceea ce înseamnă că există şanse mari să descopere alte produse decât cele pe care s-au obişnuit să le cumpere, scrie gomestic.com.
La casă
Chiar şi cei mai grijulii cumpărători, care pleacă de-acasă cu liste prudent ticluite şi care petrec minute bune la rafturi încercând să identifice cele mai bune oferte, devin neglijenţi când ajung la casele de marcat. Viteza cu care vânzătoarele scanează produse îi obligă de multe ori să îndese pe nerăsuflate cumpărăturile în pungi, devenind astfel neatenţi la preţurile pe care le plătesc pentru produsele achiziţionate. În mod ideal, clienţii ar trebui să fie cu ochii pe preţul fiecărui produs scanat, pentru a putea sesiza eventualele diferenţe dintre preţul de la raft şi cel de la casa de marcat.
Zona caselor de marcat este construită special pentru a veni în întâmpinarea cumpărăturilor din impuls (cele care nu au fost planificate). Ea cuprinde, printre altele, dulciuiri, băuturi răcoritoare şi gume de mestecat, pe care le cumpără cu precădere persoanele care vor să se auto-răsplătească după o partidă straşnică de shopping şi părinţii exasperaţi de rugăminţile copiilor.
Preţul psihologic
Preţul psihologic este un preţ cu o valoare imediat inferioară unui preţ rotund, de tipul 4,9 lei sau 9,9 lei. Preţul psihologic este strâns legat de modul în care funcţionează memoria umană. Rotunjirea implică un efort suplimentar faţă e memorarea cifrei/cifrelor dinaintea virgulei, astfel că clienţii ajung să creadă de multe ori că au făcut achiziţii inspirate, când în realitate lucrurile nu au stat deloc aşa.
Promoţiile
Fie că este vorba de produse pe cale să expire sau nu, promoţiile sunt peste tot. În cazul ofertelor de tipul un produs gratuit la fiecare cumpărat, clienţii sunt sfătuiţi să verifice dacă promoţia implică într-adevăr o reducere de preţ. În plus, trebuie să se gândească de două ori dacă au nevoie de două produse de acelaşi tip, pentru a se feri de cheltuielile inutile.