În perioada august – noiembrie 2023, Aerlive, împreună cu I’Velo, a monitorizat calitatea aerului din 10 zone ale Capitalei. În urma datelor colectate, s-a concluzionat că cel mai poluat loc din București este Centrul Vechi.
Poluarea aerului este una dintre principalele cauze ce duc la afecțiuni pulmonare în cadrul cetățenilor, cei mai vulnerabili fiind copiii sau persoanele cu boli cronice. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, poluarea duce la peste 7 milioane de morți premature în fiecare an.
Bucureștiul este unul dintre cele mai unul dintre cele mai poluate orașe din Europa. Unul dintre factorii principali ce alimentează poluarea din capitala României este traficul auto (aproximativ 60%).
În acest context, echipele Ecopolis și Green Revolution au implementat proiectul „I’velo x Aerlive: Aer pentru bicicliști”. În cadrul acestuia, 10 stații I’velo din oraș București au fost monitorizate, în perioada august – noiembrie 2023, prin intermediul senzorilor Aerlive.
Reprezentații Green Revolution au transmis:
Obiectivul campaniei a fost de a crește gradul de conștientizare asupra calității aerului din oraș și asupra impactului pe care îl putem avea asupra acestuia dacă folosim mijloace de transport sustenabile.
Cele 10 locații ce au monitorizate se află în următoarele zone din oraș:
Acestea sunt locații centrale ale orașului, fiind intens circulate de mașini și de pietoni. Astfel, informațiile privind calitatea aerului colectate din aceste zone au fost valoroase pentru proiect.
În urma monitorizării ce a avut loc pe o perioadă de 3 luni de zile, datele strânse au fost arătat următoarele:
De asemenea, conform datelor colectate s-a determinat că stația din Centrul Vechi este cea unde a fost înregistrat cel mai mare nivel de poluare. Aceasta a fost urmată de stațiile de pe Barbu Văcărescu și Bulevardul Libertății.
În perioada 19-21 Octombrie nivelul de PM2.5 de la stația din Centrul Vechi a înregistrat depășiri de 200% a valorii maxime admise.
Parteneriatul are și rolul de a promova folosirea mijloacelor alternative de transport, cum ar fi transportul public sau bicicleta.
Raluca Fiser, ăreședinte Asociația Green Revolution, a declarat:
Promovarea transportului alternativ în mediul urban ar trebui să reprezinte o prioritate pentru orice autoritate locală care vizează atingerea obiectivului de decarbonizarea a transportului urban cu 90% până în 2050, conform țintelor impuse de Comisia Europeană. Soluții există, iar acestea pot fi implementate de către autoritățile locale fără investiții majore. Singurul lucru de care este nevoie este asumare politică și prioritizarea omului în detrimentul mașinii în planificarea urbană.
Utilizarea bicicletelor are mai multe beneficii, printre acestea numărându-se și o calitate mai bună a aerului sau beneficiile economice pe care le aduce acest mijloc de transport.
Proiectul „I’velo x Aerlive: Aer pentru bicicliști” a fost realizat cu sprijin de la bugetul local al Municipiului București.