Cel mai vechi depou din Capitală ar putea găzdui Muzeul Transportului Bucureștean. E activă o petiție pentru MTB, inițiată de Asociația „Metrou Ușor”

25 ian. 2023
495 Afișari
Cel mai vechi depou din Capitală ar putea găzdui Muzeul Transportului Bucureștean. E activă o petiție pentru MTB, inițiată de Asociația „Metrou Ușor”
Cel mai vechi depou din Capitală ar putea găzdui Muzeul Transportului Bucureștean. E activă o petiție pentru MTB, inițiată de Asociația „Metrou Ușor” | Sursă foto: Victor Silaghi, 2013/ Facebook/ Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean

Asociația „Metrou Ușor” inițiază o petiție prin care Muzeul Transportului Bucureștean să devină un punct turistic. Petiția vizează și declararea ca monument istoric a halelor construite la finalul secolului al XIX-lea în Capitală.

Petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean

Muzeul Transportului Bucureștean are în vedere restaurarea tramvaielor, troleibuzelor și autobuzelor pentru expunerea acestora în fața publicului. Prin petiția inițiată, se cere deschiderea muzeului în Depoul Victoria.

Depoului Victoria are o vechime de circa 150 de ani, fiind cel mai vechi construit în București. Autoritățile nu consideră importantă conservarea acestei bucăți din istoria Capitalei.

STB a demarat, în ultimii ani, acțiuni de casare a vehiculelor ce au deservit transportului public în trecut. Asociația „Metrou Ușor” consideră că acestea puteau fi restaurate, iar mai apoi expuse în cadrul unui muzeu precum „Muzeul Transportului Bucureștean”, cel pe care doresc să îl înființeze acum.

Asociația „Metrou Ușor” oferă și exemple de bune practici din alte orașe europene – muzee ale transportului din Austria și Polonia:

Un exemplu de viziune pe termen lung ne oferă capitala Austriei, Viena, unde autoritățile au transformat depoul central Erdberg (construit în anul 1901 lângă canalul Dunării) într-un superb muzeu al transportului în comun. Acesta adăpostește una dintre cele mai vaste colecții de tramvaie, autobuze și metrouri, purtând turiștii în timp, din vremurile tramvaielor trase de cai și până la deschiderea metroului vienez din 1978.

La fel, Muzeul Ingineriei Municipale din Cracovia include o colecție de tramvaie istorice restaurate și funcționale, ce ies pe traseu în fiecare weekend, iar modernizarea și extinderea halelor istorice se derulează cu finanțare europeană, prin multiple programe regionale de dezvoltare.

Te-ar mai putea interesa și:

La Timișoara și Iași există muzee ale tramvaielor

În țară, există două muzee dedicate transportului în comun de epocă, unul dintre acestea fiind în Timișoara și altul în Iași.

Asociația „Tramclub Iași” a pus bazele proiectului „Tramvaiul Comunismului” care, în fiecare sâmbătă, încântă turiștii cu plimbări pe străzile orașului. Sumele strânse cu ajutorul plimbărilor cu tramvaiul merg către întreținerea tramvaiului ITB, realizat în 1959.

Muzeul Corneliu Mikloși din Timișoara este găzduit în fostul depou central Take Ionescu. Acesta le prezintă turiștilor un număr impresionant de tramvaie istorice, funcționale și la acest moment, și troleibuze ce au fost păstrate pentru a fi restaurate.

La polul opus se află și muzeul din București, aflat la periferia Capitalei:

În contrast, muzeul din București se află într-o cameră din incinta complexului sportiv STB de la marginea orașului, găzduind doar câteva fotografii, documente și diverse obiecte donate muzeului.

Tramvaiele de epocă restaurate până în prezent nu sunt accesibile publicului în cadrul acelei locații, ci se află stocate în depoul Dudești, ieșind o singură dată pe an la paradă.

Depoul Victoria, unde MTB ar putea fi găzduit, se află în apropierea altor muzee precum:

  • Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”,
  • Muzeul National de Geologie,
  • Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi,
  • Muzeul Național al Țăranului Român.

Acest lucru va face posibilă întregirea unui circuit istoric și turistic care să atragă oamenii în București.

Asociația „Metrou Ușor” vă invită să semnați petiția pentru conturarea proiectului „Muzeul Transportului Bucureștean” și să le vizitați pagina de Facebook. Petiția poate fi semnată AICI.

Cookies