Sistemul de educație, axat pe fericirea copiilor, aplicat și la București. CUM FUNCȚIONEAZĂ

de:
14 apr. 2014
0 Afișari
Sistemul de educație, axat pe fericirea copiilor, aplicat și la București. CUM FUNCȚIONEAZĂ

Centrul Româno-Danez pentru Educație Integrată a fost înființat la sfârșitului anului 2012, însă activitatea propriu-zisă a început în februarie 2013. 30 de copii din Sectorul 1 sunt îngrijiți și educați aici după principiile sistemului de învățământ danez.

„În creșele din România se pune accentul pe îngrijirea copiiilor, adică pe hrănit, pe schimbat scutece. La centrul Româno-Danez însă, accentul se pune pe educație. Se pleacă de la copil și de la nevoile lui. Se dezvoltă autonomia copilului. În plus, pentru că activitățile sunt centrate pe copil, totul este flexibil. Există un plan de activități pentru fiecare zi, însă dacă în ziua respectivă copilul nu are dispoziție pentru acestea, planul se adaptează în funcție de nevoile copilului”, a explicat pentru B365.ro, Maria Coza, șefa Centrului Româno-Danez. 

Pentru a le dezvolta autonomia încă de la cele mai mici vârste, copiii sunt încurajați să se descurce singuri în cat mai multe situații, însă sub atenta supraveghere a educatorilor. Iar creșa este echipată pentru a-i ajuta în acest sens. Astfel, pe scări a fost montată o balustradă adaptată la înălțimea copiilor de care se ajută pentru a urca singuri scările. Și la baie, a fost montată o scară până la cadă, iar copiii sunt încurajați să o urce și să spele singuri. Mai mult, în fiecare dimineață, după micul dejun toți copiii se spală pe dinți. 

Învață de plăcere

De asemenea, procesul de educație se bazează pe activități în aer liber și pe cunoaştere prin experienţă proprie, după modelul danez. „Am organizat activități de observare a plantelor și insectelor, am făcut foc în aer liber și ne-am apucat și de grădinărit. Împreună cu părinții, copiii au amenajat o mică grădină în curte unde au plantat ceapă, porumb și alte legume. Și bucătăreasa creșei a avut o activitate cu copiii în cadrul căreia le-a arătat legumele . Tot personalul creșei este implicat într-un fel sau altul în procesul de învățare al copiilor”, a precizat Ioana Parpală, managerul de proiect al Centrului Româno-Danez.

Cei 30 de copii, cu vârsta cuprinsă între 1,2 şi 3,3 ani, sunt încurajaţi de educatoare să îşi dezvolte şi creativitatea. Se fac ateliere de desen şi pictură, ateliere de muzică, dar şi activităţi prin care copiii învaţă să creeze diverse obiecte pe baza lucrurilor pe care le găsesc în natură. 

Personalul creșei situate lângă Arcul de Triumf a fost riguros pregătit de specialiști danezi. Și nu doar activitățile au fost create după modelul sistemului de educație danez. Sălile în care copiii învață nu seamănă cu nicio clasă din România. De fapt, fiecare sală arată ca o sufragerie din casa unei familii cu copii: canapea, mese mici cu scaune asemenea, multe jucării și mobilier pentru activități de joacă. 

Copiii de la Centrul Româno-Danez petrec mult timp în aer liber. Creșa beneficiază de un spațiu exterior extrem de generos cu tobogane, leagăne, căsuțe și groapă cu nisip. 

„Încercăm să îi scoatem cât mai mult în aer liber. Chiar şi când e frig afară, cum a fost în această iarnă, copiii au ieşit şi s-au jucat în curte. În perioada următoare vom reamenaja curtea. Vom crea diverse forme de relief, inclusiv un munte, un traseu pentru plimbări cu bicicleta, dar şi o sursă de apă „, a mai declarat Ioana Parpală. 

Noua creşă are un succes foarte mare. În acest moment, 30 de copii se află pe lista de aşteptare pentru a fi primiţi în instituţie. 

Primăria Sectorului 1 vrea să extindă programul în toate creşele din administrare şi în grădiniţe

Centrul Româno-Danez pentru Educație Integrată este un proiect complex cu durata de trei ani, finanţat de Primăria Sectorului 1 (400.000 euro)  şi  Fundaţia Velux (628.000 euro) din Danemarca. Proiectul care va dura până 2015 a fost implementat în parteneriat cu Via University College din Danemarca, Universitatea Bucureşti (Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei) şi Centrul de Resurse şi Formare în Profesiuni Sociale Pro Vocaţie.

„Chiar şi după 2015 proiectul va fi continuat aici la creşă, pentru că avem pregătirea şi dotările necesare, însă cu finanţare de la administraţia locală. Mai mult, planul nostru este să extindem programul şi celelalte creşe din Sectorul 1. Astfel, ar putea benefivia de sistemul de educaţie danez încă 357 de copii. Deocamdată am trimis propunerea în acest sens partenereului danez. Dacă totul va decurge normal, proiectul va fi implementat din toamna anului 2015”, a precizat managerul de proiect, Ioana Parpală care se ocupă de acest program.

Şeful Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sectorului 1, Ioan Fleacă propune chiar implementarea sistemului danez de educaţie şi în grădiniţe. 

Cookies