EURO 5 este standardul de emisii care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020. După cum sugerează numele, a fost introdus pentru Europa, dar, având în vedere cât de stricte sunt normele și cât de influență este piață europeană pentru întreagă industrie, EURO 5 a devenit de facto standard la nivel mondial.
Euro 5 este al cincilea set de standarde europene pentru motociclete, destinat să reducă poluanții din aer produși de vehiculele pe două și pe trei roți (și chiar de cvadricicluri). Directivele diferă pentru vehiculele cu trei și patru roți și de asemenea pentru motocicletele de cilindree mai mică. În continuare, îți vom prezența regulile pentru modelele mai mari legale pe stradă.
Față de Euro 4, normele Euro 5 sunt mai stricte, cu limite mai joase pentru monoxidul de carbon, hidrocarburi nearse și oxizi de azot (NOx). Euro 5 introduce, de asemenea, un nou standard de măsurare a hidrocarburilor, excluzând metanul. Sub noile regulamente, motocicletele trebuie să producă nu mai mult de 0.1 g/km de hidrocarburi, cu hidrocarburi non-metanice (NMHC), reprezentând mai puțin de 68% din acea cantitate. Pentru producători, acest lucru poate da bătăi de cap, întrucât o cantitate considerabilă de emisii de hidrocarbon nu este metan.
Monoxid de carbon | Hidrocarburi | Hidrocarburi non-metanice | NOx | Durabilitate | |
Euro 4 | 1.14 g/km | 0.170 g/km | N/A | 0.090 g/km | 20.000 km |
Euro 5 | 1.00 g/km | 0.100 g/km | 0.068 g/km | 0.060 g/km | Durata viata vehicul |
Un aspect important este reprezentat de schimbarea durabilității sistemelor de control al emisiilor unei motociclete. În conformitate cu Euro 4, vehiculele trebuie să fie certificate pentru a continuă să respecte standardele de emisii după 20.000 km. Pentru Euro 5, această normă a fost extinsă la durata de viață estimată a vehiculului, lucru care necesită un nou sistem de diagnosticare la bord dincolo de cel adăugat în Euro 4.
Sub Euro 4, motocicletele aveau nevoie de un sistem OBD stadiul I care monitorizează circuitul electric și defecțiunile sistemului de control al emisiilor. Etapă ÎI OBD obligatorie Euro 5 adaugă detectarea ratei de aprindere și deteriorarea senzorului de oxigen. Euro 5 a propus și adăugarea de monitorizare a convertoarelor catalitice, dar această a fost amânată până în 2025.
Euro 4 a introdus limita de 80 dB pentru nivelul de sunet pentru motocicletele cu motoare mai mari de 175cc. Euro 5 stabilește, în cadrul unei legi separate, noi niveluri de emisii de zgomot.
Euro 5 a devenit, de facto, un standard internațional, deși tehnic este folosit pe piață europeană. Alte țări, că SUA, au propriile reglementări naționale (plus California care își stabilește propriile norme) ce diferă de directivele europene. Limitele de monoxid de carbon, de exemplu, sunt mai lejere în SUA, acestea fiind de 12 g/km, în comparație cu 1 g/km conform Euro 5. Teoretic, motocicletele vândute în SUA trebuie doar să îndeplinească criteriile Agenției de Protecție a Mediului (Environmental Protection Agency sau California Air Resources Board for the Golden State). Multe din schimbările impuse de Euro 5 sunt foarte drastice. Totuși, este mai practic pentru constructori să schimbe modelele pentru toate piețele decât să producă versiuni multiple ale aceluiași model pentru a întâlni standarde diferite. Implicit, cele mai stringente standarde au cea mai mare influență în dezvoltare.
O idee a venit sub formă sincronizării variabile a supapelor – Variable Valve Timing sau Variable Valve Lift. Mulți producători au urmat această metodă. VVT permite producătorilor să ajusteze suprapunerea supapelor pentru diferite nevoi ale motorului. La motoarele de înalta performanță, de obicei sunt preferate curse mai lungi ale supapelor la turații mari, cu multă suprapunere cu supapele de admisie și de evacuare deschise în același timp. Cu toate acestea, la turații scăzute ale motorului, acest lucru duce la ieșirea mai multor combustibili nearsi prin supapă de evacuare, crescând cantitatea de hidrocarburi emisă. Un sistem VVT contracarează acest efect prin reducerea suprapunerii la turații mai mici ale motorului, oferind totuși mai multă suprapunere la turații mai mari.