Ce schimbări aduce ORDONANŢA UBER pentru şoferi şi pentru clienţi. Reglementarea ridesharing

de:
12 iun. 2019
0 Afișari
Ce schimbări aduce ORDONANŢA UBER pentru şoferi şi pentru clienţi. Reglementarea ridesharing

De fapt, Guvernul a promis încă de la finele lunii martie că, în doar 3 săptămâni, va adopta o ordonanță de urgență care să legalizeze serviciile de ridesharing (cum sunt Uber și Bolt – ex-Taxify), dar și pe cele de ridehailing (cum e Clever Taxi).

Ulterior, miniștrii care își asumaseră emiterea ordonanței – adică Răzvan Cuc și Daniel Suciu – au dat înapoi, susțînând că, de fapt, un asemenea act normativ nu poate fi dat peste noapte. Cei doi membri ai Cabinetului Dancila au anunțat, în schimb, la începutul lunii aprilie, că s-au înființat comisii care lucrează la întocmirea unui draft de ordonanță pentru legalizarea transportului alternativ.

Între timp, a intrat, însă, în vigoare „Ordonanță taximetristilor”, care prevede că șoferii de Uber și Taxify pot fi amendați cu până la 5.000 de lei și pot rămâne vreme de 6 luni fără plăcute de înmatriculare dacă sunt surprinși făcând transport de persoane contra cost.

În repetate rânduri, Răzvan Cuc și Daniel Suciu au spus nu și-au propus să dea ordonanțe care să facă rău societăților că Uber și Bolt. Dar nici n-au făcut nimic pentru a-i ajută pe șoferii care erau opriți în trafic și amendați.

În cele din urmă, după mai multe discuțîi cu industria ridesharing-ului, Ministerul Transporturilor a reușit, pe 23 mai, să lanseze în dezbatere publică un proiect de ordonanță care să legalizeze serviciile de transport alternativ din marile orașe ale țării.

Ulterior – deși nu obișnuiesc să revizuiască atât de insistent inititativele legislative – autoritățile au modificat de două ori textul proiectului de OUG lansat în dezbatere pe 23 mai. Așa se face că pe 7 iunie a apărut un nou proiect de „ordonanță Uber”. La rândul sau, acesta a fost încă o dată modificat. În consecință, după numai 3 zile, o nouă formă a proiectului de ordonanță a fost pusă în dezbatere publică.

La ce rezultate s-a ajuns după negocierile îndelungate

Câteva detalii despre modul în care s-a negociat pentru lansarea în dezbatere a 3 variante ale ordonanței a oferit pentru Ziare.com Cătălin Codreanu, președintele Asociației pentru Economie Digitală (din care fac parte Uber, Bolt și Clever Taxi).

„Au fost mai multe aspecte asupra cărora noi am insistat, la discuțîi, pentru a ne asigura că ordonanță de urgență va permite desfășurarea, în bune condițîi, a activitățîi de ridesharing.

Printe altele, am solicitat că legea să le permită șoferilor să facă transport în regim de ridesharing, inclusiv cu mașini de 15 ani. Există și o justificare: ridesharing fac, de regulă, cu mașînă proprie, șoferii care au nevoie să își completeze veniturile. Puțini își cumpără o mașînă pentru asta.

Iar cum vârstă medie a autoturismelor din parcul auto depășește 16 ani, e clar că mulți șoferi pur și simplu nu aveau acces la mașini mai noi.

Asta nu înseamnă, totuși, compromis la siguranță. Întotdeauna am fost de acord să se facă ITP des, astfel încât să existe în permanentă confirmarea că starea tehnică a mașinii e bună”, a spus Cătălin Codreanu.

Președintele Asociației pentru Economie Digitală a declarat că – în urmă discuțiilor cu reprezentanțîi statului – s-au putut aduce și alte clarificări textului din varianta inițială a proiectului de ordonanță.

„Mai exact, la început, textul prevedea că șoferul nu putea face ridesharing decât cu o mașînă care îi aparține sau pe care a cumpărat-o în leasing.

Or, acea prevedere putea da naștere unor situațîi ciudate. Spre exemplu, dacă soțul avea mașînă dinainte de căsătorie, soția nu o putea folosi pentru a face ridesharing. Motivul: nu era prevăzută, în lege, posiblitatea încheierii unui contract de comodat pentru mașînă cu care se face ridesharing.

Apoi, nu există nici posibilitatea închirierii unei mașini pentru trasport alternativ. Aceste opțiuni au fost, însă, incluse în cea mai recentă varianta a proiectului de OUG”, a explicat pentru Ziare.com Cătălin Codreanu.

Mai multe despre prevederile proiectului de ordonanță și despre modul în care au fost ele modificate, pas cu pas, puteți află citind, pe site-ul Ministerului Transporturilor, toate cele trei variante de OUG.

Transportatorii: E încă loc de mai bine. Dar prioritară e adoptarea ordonanței, în formă curentă

Companiile de ridesharing spun că proiectul ar mai putea fi, încă, îmbunătățit, dar că acum își doresc că el să fie adoptat, în formă prezența.

„Mai există, încă, problema teritorialitățîi. Ce înseamnă acest lucru? Potrivit proiectului de lege, oamenii care locuiesc în zonele metropolitane ale marilor orașe trebuie să se autorizeze în localitățile în care au domiciliu.

Asta înseamnă că cine locuiește într-o localitate de lângă București se va autoriza pentru ridesharing acolo, nu în Capitală. Și în consecință, nu va putea face ridesharing în Capitală. Iar asta este o limitare a serviciului de transport alternativ (…)

Dar din punctul nostru de vedere, ordonanță ar fi trebuit adoptată chiar și în formă lansată în dezbatere publică pe 23 mai. Sigur că erau (și încă mai sunt) lucruri de pus la punct. Dar importantă este acum crearea cadrului legislativ și transmiterea unui mesaj pozitiv către șoferii care se tem să mai iasă pe traseu pentru a face ridesharing”, ne-a mai spus directorul Asociației pentru Economie Digitală, Cătălin Codreanu.

Cum va funcționa transportul alternativ, dacă se adopta ordonanță

În cazul în care proiectul de „Ordonanță Uber” va fi adoptat de Cabinetul Dancila, regulile în transportul alternativ se vor schimbă destul de mult.

Mai exact, pentru a funcționa, toate platformele digitale de transport alternativ – cum sunt Uber și Bolt – vor fi obligate să obțînă un aviz de la Ministerul Comunicațiilor și Societățîi Informaționale. Pentru eliberarea anuală a acestui aviz, operatorii platformelor digitale vor plăti câte 50.000 de lei.

La rândul lor, șoferii parteneri vor fi nevoiți să se autorizare la Autoritatea Auto Română (ARR) pentru a putea face transport de persoane contra cost în regim alternativ. ARR le va elibera autorizațîi de transport alternativ în localitatea de domiciliu, dar și câte o copie conformă, pentru fiecare autoturism folosit pe traseu.

Mașinile folosite pentru ridesharing vor avea aplicate – în partea din dreapta jos a parbrizului și lunetei – câte un ecuson. Acesta va fi de fapt un sticker pe care vor fi inscripționate: numărul mașinii și numele platformei digitale de ridesharing folosită.

Șoferii vor fi obligați să dea bonuri fiscale (și chitanțe, la cererea pasagerului), iar toate fondurile obținute din ridesharing de operatorii platformelor digitale vor trebui declarate și taxate potrivit legislației din România.

În plus, operatorii vor trebui să aibă o evidență clară a întregii activități, pe care să o pună, la cerere, la dispoziția autorităților române care vor veni în control.

Cu alte cuvinte, ridesharingul va avea, în sfârșit, o legislație proprie, care să îi permită să co-existe cu transportul în regim de taxi.

Rămâne să vedem dacă, până la urmă, Cabinetul Dancila va decide să dea această ordonanță miercuri sau dacă va preferă să o modifice iar și apoi să o relanseze, pentru a treia oară, în dezbatere publică.

 

Cookies