LA MINE-N CARTIER

Ce şanse ai să prinzi un autobuz cu aer condiţionat în Bucureşti

Potrivit RATB, cele 500 de autobuze Mercedes dotate cu instalaţie de aer condiţionat în compartimentul pentru călători, sunt distribuite pe toate liniile RATB de pe raza Bucureştiului. Algoritmul este simplu: cel puţin 50% din autobuzele alocate pe o linie sunt dotate cu aer condiţionat, astfel că la o oră de vârf unul din două autobuze, al unei linii, care ajunge într-o staţie are astfel de aparate. Însă RATB a alocat pe diverse linii un număr mai ridicat de autobuze dotate cu instalaţii de răcire pentru călători. Este vorba despre liniile cu trasee mai lungi sau de liniile care traversează zone cu frecvente ambuteiaje de trafic.

Cum deosebeşti, de-afară, autobuzele echipate cu A/C

Din staţie, de la o distanţă semnificativă, singurul indiciu care te-ar putea duce cu gândul că autobuzul care se aproprie este unul “răcoros” îl reprezintă geamurile închise. Însă cum pe unele linii circulă persoane aşa-zis sensibile la curentul de aer rece, multe din autobuze ajung să circule şi cu geamul deschis. Aşadar, potrivit RATB, trebuie să fiţi atenţi la un abţibild cu inscripţia “AER CONDITIONAT”, lipit deasupra uşii şoferului..

Lipsa autobuzelor „răcoroase”

În anul 2009, în limita fondurilor disponibile la acea dată, au fost montate instalaţii de climatizare, similare celor aflate deja în exploatare, pe un număr de 12 autobuze Mercedes Citaro Euro 3, neprevăzute din construcţie cu echipamente de aer condiţionat în compartimentul de călători. RATB a scos din buget pentru aceste instalaţii de climatizare (piese, materiale, manoperă montaj) aproximativ 19.000 de euro pentru fiecare în parte.

Asta în contextul în care, per ansamblu cheltuielile RATB pe timp de vară cresc considerabil în cazul autobuzelor dotate cu aer condiţionat. La un calcul estimativ efectuat de B365.ro, maşinile care merg de dimineaţa până seara, prin caniculă, cu aerul condiţionat pornit ajung să consume până la 44 de litri de motorină la 100 de kilometri. Asta în condiţiile în care un autobuz parcurge în medie 200 de km pe zi. La un preţ mediu de 5,33 de lei litrul de motorină, calculele arată că cele 500 de autobuze dotate cu astfel de instalaţii consumă combustibil de peste 56.000 de euro* pe tură.

*calculele au fost realizate în baza un curs mediu de 4,2 lei/euro iar cifrele rezultate sunt estimative.

CITEȘTE ȘI Saună în autobuzele RATB. Aproape 500 de maşini fără aer condiţionat vor circula în Bucureşti


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button