Ce pățești dacă refuzi noul buletin cu CIP. Apare o nouă bază de date guvernamentală

08 apr. 2021
591 Afișari
Ce pățești dacă refuzi noul buletin cu CIP. Apare o nouă bază de date guvernamentală
Sursa foto: Gazeta de Cluj

Din luna august a acestui an se vor elibera și acte de identitate cu cip, potrivit regulamentului Uniunii Europene. Deși procesul va fi unul de lungă durată, ministrul Digitalizării asigură cetățenii că noua bază de date va include atât informațiile persoanelor care vor face trecerea spre buletinele noi, cât și pe cele ale persoanelor reticente să renunțe la formatul actual de buletine.

Noile acte de identitate cu CIP sunt mai mici, de mărimea unui card bancar, și vor include elemente de securitate pentru a preveni furtul de identitate. Acestea vor permite identificarea cetățenilor români în sistemul guvernamental digital, a declarat ministrul Digitalizării, Ciprian Teleman, la Digi 24.

Buletinele noi permit o mai bună gestionare a datelor de către autorități

Toată lumea folosește sintagma de cloud guvernamental, este un sistem mare care seamănă cu un cloud. Înseamnă un nucleu de date, de bună calitate pe care le pot folosi alte instituții care sunt satelit în jurul acestui nucleu de date. Aceste instituții care folosesc date se leagă și pot folosi date din acel nucleu central, iar următorul cerc periferic e al unor platforme de date, aici o să aven Justiție, Muncă, Sănătate, MAI, Externe, de aici mai departe un post de poliție sau o administrație financiară pot interoga date și din nucleul central”, a spus ministrul în cadrul emisiunii unde a fost invitat.

Refuzarea buletinului cu cip nu înseamnă și refuzarea noii baze de date

Întrebat dacă românii pot refuza adăugarea în noua bază de date, pentru a se feri de autorități precum Fiscul, Poliția sau curțile judecătorești, ministrul a răspuns că datele tuturor românilor vor fi adăugate automat în acest cloud guvernamental, indiferent dacă aceștia au făcut trecerea la noul buletin sau nu. Aceste date permit identificarea rapidă și accesul rapid la informațiile de bază ale fiecărei persoane.

„Noi ne dăm acordul pentru fiecare set de date pe care îl împărtășim cu statul român. Dacă zici nu, înseamnă să renunți la serviciile medicale, să renunți la dreptul de a fi un cetățean cu identitatea în România. Românii nu pot refuză să fie în această bază de date. Este evidența populației”, a adăugat Ciprian Teleman.

Din 2 august vor fi puse în circulație noile cărți de identitate

Ministrul Digitalizării a precizat și faptul că este vorba de un proces de lungă durată, că tranziția spre noile buletine și spre un stat complet digitalizat va dura ani buni. Începând cu luna iunie a acestui an se vor face testele pentru ca autoritățile să se asigure că sistemul va funcționa în mod normal, iar din 2 august noile buletine cu cip vor intra în circulație, potrivit regulamentului Uniunii Europene.

„Scalarea produsului va dura pentru că este vorba de milioane de .. și există o capacitate de producție la Imprimeria Națională care este limitată, deci va fi o tranziție ca la vechile buletine și probabil și procesul acesta va dura câțiva ani până când vor fi înlocuite complet. Aici cred că MAI vă poate da mai multe informații cum își planifică tranziția asta, dar ceea ce știu este că în iulie vor fi teste pilot să vedem cum funcționează, iar din 2 august, pentru că este un Regulament UE din 2019 căruia trebuie să i ne conformăm și care de fapt întărește măsurile de siguranță ale actelor de identitate pe întreg teritoriul UE.

Noi trebuie să ne conformăm până pe 2 august să avem aceste elemente de siguranță. Oportunitatea este că putem face un card de identitate mai drăguț, mai ușor de purtat și cu aceste facilități digitale.”, a mai declarat Ciprian Teleman.

Cum va arăta noul buletin și ce avantaje oferă acesta

„Pe față vom avea in primul rand însemnele Uniunii Europene, cele 12 steluțe galbene, iar în interiorul acestora va fi însemnul statului emitent. Numele prenumele, CNP-ul, data nașterii, data expirării, seria și numărul și emitentul. Pe verso vom avea data emiterii și domiciliul. În acest moment discutăm de tipărirea domiciliului pe cartea electronică”, potrivit chestorului Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Cipul va conține două amprente ale posesorului precum și o fotografie a acestuia.

Persoanele nu vor fi obligate să facă trecerea către buletinul nou odată ce le va expira cartea de identitate. Totuși, trebuie menționat faptul că persoanele care optează pentru formatul actual de buletin nu vor mai putea călători în baza acestuia în străinătate.

Potrivit autorităților, printre avantajele oferite de noul format de buletin se numără: înmatricularea mai ușoară a vehiculului, eliberarea cazierului judiciar, dar și plata taxelor și impozitelor, totul pe platformele online guvernamentale. Astfel se vor evita cozile de la ghișeuri deoarece dovada legitimării se va face pe baza noului buletin, iar cetățenii vor primi acces la serviciile statului de la distanță.

Cookies