Orașul cu un grad ridicat de poluare fonică, Parisul, a inaugurat luni primul său radar de zgomot, în cadrul unui plan de sancţionare a conducătorilor de motociclete şi alte vehicule care fac zgomot, informează Reuters, citată de Agerpres. Noul sistem va funcţiona ca un radar de viteză, cu amenzi automate.
Radarul a fost montat pe un stâlp de iluminat stradal din arondismentul 20 din estul Parisului, iar acesta va fi capabil să măsoare nivelul de zgomot produs de autovehiculele aflate în mişcare şi să le identifice după plăcuţa de înmatriculare. Marţi, un al doilea radar de zgomot va fi instalat în vestul Parisului.
Viceprimarul Parisului, David Belliard, a declarat într-un mesaj publicat pe Twitter:
„Prea mult zgomot îi îmbolnăveşte pe oameni. Pentru sănătatea noastră şi pentru calitatea vieţii… scopul acestui prim radar sonor este acela de a emite automat amenzi pentru autovehicule care produc prea mult zgomot”
În următoarele câteva luni, oraşul va testa dacă radarul poate să identifice fără ambiguităţi plăcuţele de înmatriculare ale motocicletelor sau maşinilor care produc zgomot, iar ulterior echipamentul va trebui să fie aprobat oficial de autorităţi, până la sfârşitul anului 2022.
Deocamdată nu vor fi emise amenzi, însă Parisul intenţionează să înceapă aplicarea sancţiunilor de la începutul anului 2023, în timp ce guvernul va instala mai multe radare de zgomot în alte oraşe din Franţa şi va testa procedurile pentru automatizarea amenzilor, în conformitate cu o lege a mobilităţii din 2019.
Potrivit legislaţiei existente, autorităţile pot deja să sancţioneze proprietarii de autovehicule zgomotoase, însă poliţia trebuie să deţină echipamentul necesar şi să-i prindă pe şoferi în flagrant.„Problema este că poliţia are adesea alte lucruri de făcut”, a declarat Fanny Mietlicki, directoarea agenţiei Bruitparif, iniţiatoarea tehnologiei radarului de zgomot.
Alte radare de zgomot au fost deja instalate în regiunea Ile-de-France din jurul Parisului şi în oraşele Nisa şi Lion, începând de la sfârşitul lunii ianuarie.
Primăria Capitalei a actualizat în septembrie anul trecut Harta zgomotului din București, iar concluzia este că pe bulevardele mari ale orașului limita de suportabilitate la nivel auditiv este depășită și zi și noapte. Poluarea fonică este cauzată exclusiv de traficul rutier, sursa principală și pentru poluarea aerului din Capitală. În urma actualizării Hărții, o serie de instituții erau obligate să ia măsuri pentru revenirea în cote normale ale zgomotului admis. Aceste instituții sunt aparatul de lucru al Primarului General, Administratia Străzilor, Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București, Primăriile sectoarelor 1-6, METROREX S.A. si C. N.A. I. R.
Pe un număr de 57 de bulevarde din București este zgomot infernal ziua. Aici limita de 70 de decibeli este depășită, printre primele bulevarde cu poluare fonică calificându-se cele din nordul Capitalei. Noaptea, pe 59 de bulevarde ale orașului, în mare parte aceleași, limita de gălăgie atinge 60 de decibeli, peste cota maximă admisă de între 10-30 de decibeli.