Pasiunea bucureștenilor înstăriți de a epata cu mașini de lux e „boală” veche, de acum aproape 100 de ani. Pe atunci pe străzile (mai goale, ce-i drept) ale Capitalei puteai să vezi personalități istorice fie la volanul fie pe bancheta unor autoturisme produse de Rolls-Royce, Mercedes Benz, Cadillac sau Chevrolet, și lista poate continua. În acest articol vă vom prezenta ce bijuterii pe patru roți dețineau cei mai puternici oameni ai Bucureștiului interbelic, de la regi la mari afaceriști.
Acum un secol, în perioada interbelică, mașinile nu erau nicidecum o necesitate și nici nu erau o simplă formă de a epata (asta dacă ai o mașină scumpă), pe atunci, o mașină era un lux de-a dreptul impresionant, la care mare parte dintre bucureșteni nici nu îndrăzneau să viseze. Cu toate astea, oamenii influenți și împătimiți ai automobilelor nu se fereau să cheltuiască sume exorbitante pe vehicule luxoase produse de nume mari cum ar fi Rolls-Royce sau Cadillac. Bjuteriile pe patru roți erau deținute de oameni care, prin activitatea lor politică și economică, au modelat parcursul României Mari și azi au ajuns nume de referință în cărțile de istorie, potrivit Wall Street.
Desigur, nu e surprinzător ca cineva ca Regele Ferdinand să conducă un Rolls-Royce Silver Ghost, o adevărată capodoperă automobilistică, însă în timp ce alte personalități politice, afaceriști sau industriași se bucurau de automobile de lux sau alte răsfățuri, o bună parte din cei 600.000 de oameni care locuiau în București în 1924 trăiau în condiții extrem de precare.
Astfel, pe atunci salariul net al unui muncitor de rând nu sărea de 1.700-1.800 de lei, în timp ce un ministru încasa lunar 30.000 de lei iar un medic în jur de 10.000 de lei. Spre comparație, o mașină de serie, un Ford Model T de exemplu, costa 43.000 de lei, în timp ce un Packard putea să coste aproape 870.000 de lei, o sumă imensă dacă o comparăm cu prețul unei „locuințe sociale”, care era o casă mică cu grădină și care costa 300.000 de lei, ce puteau fi plătiți eșalonat.
Deloc surprinzător, și numărul mașinilor era mult mai scăzut decât în prezent, în întreaga țară existând în total 15.000 de mașini, o sumă infimă comparativ cu cifrele din prezent, când sunt aproape 1,8 milioane de mașini doar în București! Destul despre cifre și statistici, să vedem cu ce mașini se lăudau cei mai influenți bucureșteni acum 100 de ani.
La începutul secolului trecut, George Valentin Bibescu și Bazil G. Assan s-au întrecut pentru a avea prima mașină înmatriculată din București și pentru a avea prestigiosul număr de înmatriculare 1-B, poveste pe care o puteți citi AICI. Bibescu deținea în 1924 un Cadillac cu 31 de cai putere, model Type 51, dar și un Chevrolet, care purta numărul de înmatriculare 309-B.
Un alt mare afacerist al vremii, Nicolae Malaxa, deținea nu mai puțin de trei mașini pe numele său, toate de-a dreptul impresionante: un Voisin C3L, un Perless și un Ford. Ținând cont de contractele sale controversate cu statul român, este puțin probabil ca acestea să fie singurele automobile de lux pe care Malaxa le-a deținut.
Managerul prestigioasei băncii Marmorosch, Mauriciu Blank, dar și fiul său, Aristide Blank, erau mari împătimiți ai mașinilor americane și dețineau un Rolls-Royce, respectiv o limuzină Cadillac.
Nici politicienii importanți ai perioadei interbelice nu se deziceau de la a cumpăra automobile de lux. De pildă, Alexandru Marghiloman, prim ministru în timpul Primului Război Mondial, pasionat de cai și de vânătoare, deținea un Steyr și un Mercedes-Benz 22/50 HP. Octavian Goga, o personalitate controversată din cauza orientărilor sale politice, deținea o superbă Isotta Fraschini 45/60HP, similară cu cea a lui Barbu Știrbey, care mai avea trecute pe numele său și un automobil Delage dar și unul Berliet).
I.G. Duca și Constantin Argentoianu erau pasionați de producătorii americani de automobile. Prin urmare, Duca deținea un Ford, iar Argentoianu un Steyr și un Buick 22/40 HP.
Pasiunea automobilelor i-a atins și pe Brătieni. Consacratul Ion I.C Brătianu avea un Panhard & Levassor 14/20 HP de producție franțuzească, dar și un Ford. Vintilă Brătianu deținea o singură mașină, un Ford Model-T.
Creatorul caroseriilor moderne, Aurel Perșu, conducea atât autoturismul creat de el, Mașina Perșu, cât și un Opel, creația sa fiind în prezent expusă în Parcul Carol, în muzeul „Ing. Dimitrie Leonida”.
Nu în ultimul rând, pe lângă mașinile aflate în grija Casei Regale, Ferdinand și principii Carol și Nicolae dețineau și mașini pe nume propriu. Regele Ferdinand deținea un Rolls-Royce Silver Ghost, principele Nicolae un Austro-Daimler 17/60 HP, iar cel care avea să devină regele Carol al II-lea conducea o Hispano-Suiza H6.