ARHIVA B365

CCR: Adoptând OUG 55, Guvernul a încălcat norme legislative şi prevederi constituționale

„În urma efectelor concrete ale prezentei decizii, Curtea constată că Parlamentul va trebui să respingă prin lege ordonanţa de urgenţă şi să reglementeze, în acord cu art. 115 alin.8 din Constituţie, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei de urgenţă 55-2014, respectiv între data de 2 septembrie 2014 şi data publicării deciziei în Monitorul Oficial, pentru a le pune de acord cu decizia Curţii”, arată Curtea Constituţională, citată de Mediafax.

Decizia 761 din 17 decembrie 2014 referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă 55/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind administraţia publică locală a fost adoptată în urma unei obiecţii formulate de 130 de deputaţi şi senatori PNL şi PDL.

Ordonanţa de urgenţă prevedea că în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ, primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene, consilierii locali şi consilierii judeţeni îşi pot exprima în scris o singură dată opţiunea cu privire la partidul politic din care doresc să facă parte sau să devină independenţi, fără ca aleşii locali respectivi să îşi piardă calitatea dobândită în urma alegerilor.

MOTIVAREA CCR, DOCUMENTUL POATE FI CONSULTAT AICI

Potrivit legii 393/2004, calitatea de primar şi preşedinte al consiliului judeţean, cea de consilier local sau judeţean încetează de drept o dată cu pierderea calităţii de membru al partidului politic.

CC a menţionat în decizie că Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în cazul unor situaţii extraordinare a cărei regmentare nu poate fi amânată.

Curtea a constatat că întreaga expunere de motive a ordonanţei de urgenţă analizate se axează asupra existenţei unor „rupturi politice” apărute pe parcursul mandatului autorităţilor locale şi necesitatea remedierii efectelor negative ale acestora.

De asemenea, iniţiatorii arată că ordonanţa de urgenţă vizează crearea cadrului necesar coagulării unor majorităţi politice în cadrul autorităţilor publice locale, altele decât cele rezultate din alegeri.

„Or, un astfel de motiv, indiferent cum este exprimat, nu se poate constitui într-o situaţie extraordinară care să necesite adoptarea unei ordonanţe de urgenţă. Constituirea sau ruperea alianţelor politice intră în exerciţiul democratic firesc, iar ele nu pot justfica în sine măsuri care, în mod direct şi brutal, schimbă configuraţia politică a autorităţilor administraţiei publice locale şi alterează voinţa electoratului”, se arată în decizia Curţii. În acest sens, Curtea a constatat încălcarea art. 115 alin 4 din Constituţie.

CC arată că textul constituţional nu impune în mod obligatoriu o atare soluţie legislativă, lăsând legiuitorului posibilitatea de a condiţiona sau nu păstrarea mandatului celor aleşi prin scrutin uninominal de pierderea calităţii de membru al partidului politic prin demisie.

Curtea constată că ordonanţa de urgenţă încalcă art. 147 alin 4 din Constituţie numai în raport cu situaţia consilierilor locali şi judeţeni.

Potrivit CC, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă cu încălcarea normelor de tehnică legislativă şi a dispoziţiilor art 1 alin. 5 din Constituţie.

Având în vedere neconstituţionalitatea extrinsecă astfel reţinută, aceasta afectează actul normativ în ansamblul său, susţin judecătorii CCR.

Potrivit jurispridenţei Curţii Constituţionale, constatarea neconstituţionalităţii unei legi de aprobare a unei ordonanţe a Guvernului include şi ordonanţa la care se referă, aceasta încetând să mai producă efecte juridice.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button