Câte ceva despre un corp al cărţii @ Carte cu Arte

de:
21 nov. 2012
0 Afișari
Câte ceva despre un corp al cărţii @ Carte cu Arte

„Cartea de artă are un altfel de corp. Corpul cărţii e format din multe şi nevăzute straturi care le însoţesc pe cele lăsate la vedere pt. privitorii curioşi să descopere sensuri întreţesute în materia hârtiei.

Legăturile sunt  ascunse  şi nu se lasă devoalate  uşor. APARENT imaginea  trădează intenţia creatorului ca în fapt  să  creeze de multe ori coduri pe care necunoscătorul nu le percepe. Raporturile ei, cu privitorii mai ales, mai puţin cu cei ce se situează ca simpli cititori, sunt unele de respect şi complicitate.

Când priveşti o carte de artă, o carte obiect, ai de fapt o întreagă lume în mâinile tale. De la tipul de hârtie pe care îl atingi, cu grosimi, contexturi, materialităţi diferite: transparente sau opace, mate sau vălurite, delicate şi subţiri ca foile de pită armâneşti sau dimpotrivă duritatea şi rugozitatea unui carton inflexibil care poate primi amprenta tiparului – la nesfârşitul instrumentar al textului şi al imaginii care creează un corpus comun şi dau carnea cărţii. Corpul de carne al cărţii te duce la idee aşa cum parcurgi un traseu inţiatic şi la sfârşitul labirintului primeşti bucuria cunoaşterii. De cel care închipuie drumul depinde călătoria ta. Poţi să te plimbi ca într-o grădină, cu miresme şi adieri (aţi mirosit vreodată aerul unei cărţi de artă, dincolo de mirosul direct al cernelurilor tipografice care sunt deliciul multor cititori?) sau poţi să te aşezi la o masă mică şi înghesuit să treci dincolo de timp încercând să aşezi cuprinzător straturi de informaţie vizuală care construiesc  povestea. Ritmul şi compunerea textului poate deveni substitut al imaginii atunci când aceasta lipseşte, mai mult  creează imagine oglindită  care capătă muzicalitate.

Cărţile Martor construiesc o  privire complementară la joaca cărţilor – obiect bricolate ale Irinei Nicolau, devenite pattern-uri ale identităţii MŢR în anii 90. Bucuriei şi prospeţimii cărţii manufacturate, cu care Irina  jongla alegându-şi materiile paupere aşa cum pregăteau ţărăncile hrana sau cum ţeseau preşurile, adăugând, completând, suprapunând tot soiul de materii şi încorporând greşelile ca semne pe corpul cărţii, cărţile de după, pe care le – am construit, vin să aşeze joaca în încercarea de a surprinde o frumuseţe ipostaziată a obiectului, cu mai multă rigoare şi mai puţină relaxare a amestecurilor, a puţinului şi a aparentului nimic.

Frumuseţea cărţii de artă nu e deloc pur decorativă deşi la prima vedere are toate motivele să pară aşa. Fragilă şi delicată ca un papirus, ca o scriere japoneză pe mătase sau ca vreun manuscris bizantin, groasă şi rigidă ca o cărămidă pentru fundaţie, plăsticoasă sau glossy în mesaje contemporane, cartea îşi exprimă frumuseţea prin întregul resurselor conţinute. Este un rezultat al meşteşugului înţeles ca iniţiator şi purtător de sens.” (Lila Passima)

 

Despre Carte cu Arte:

Răsfoiți pdf-ul de la http://www.asociatiaidioma.ro/ pentru detalii, participanți și programul evenimentelor

Cookies