FIT CITY

Câte calorii conţine masa de Crăciun şi cum poţi evita excesele alimentare de sărbători

MASA DE CRĂCIUN 2014. Un meniu format din salată de boeuf, piftie de porc, cârnaţi de casă, friptură de porc, sarmale şi cozonac ajunge la circa 2.500 de calorii, peste necesarul zilnic al unei persoane.

O porţie de 150 grame de salată boeuf ajunge la 316 calorii (211 calorii la suta de grame), potrivit nutriţionistului sportiv Șerban Damian, de la Centrul de nutriţie Superfit. Dacă vreţi să reduceţi aportul caloric al salatei boeuf, puteţi opta pentru o salată de la magazin, care are 145 kcal/100 g. Astfel, la aceeaşi cantitate puteţi reduce aportul caloric cu aproape 100 de kcal.

MASA DE CRĂCIUN TRADIŢIONALĂ. O porţie de 150 de grame de piftie de casă conţine 292 de calorii (195 de calorii la suta de grame), potrivit nutriţionistului. Însă, dacă optaţi pentru o porţie de 150 g de pifitie din piept de pui veţi asimila doar 116,4 kcal la o porţie de 150 g.

Patru sarmale, a câte 50 de grame fiecare, însumează 308 calorii (154 de calorii la suta de grame), în timp ce 100 g de mămăligă însumează 70 kcal, conform oneden.com. Totodată, o porţie de 100 de grame de friptură de porc la tavă conţine 255 de calorii, iar dacă la felul principal adăugaţi în farfurie şi o bucată de cârnat de casă de 100 de grame, numărul caloriilor consumat creşte cu cel puţin 282 kcal.

Desertul, cozonacul, conţine cel mai mare număr de calorii la suta de grame dintre toate produsele tradiţionale de Crăciun de mai sus, având un conţinut de 318 calorii la suta de grame, potrivit nutriţionistului sportiv. Însă, de cele mai multe ori sortimentele care se regăsesc pe rafturile magazinelor au un aport caloric mult mai mare, ce poate ajunge chiar şi la 540 kcal/100 g.

MASA DE CRĂCIUN TRADIŢIONALĂ. Astfel, după 150 g de salată boeuf, 150 g de piftie, 4 sarmale cu 100 g de mămăligă, 100 g de friptură de porc la tavă, 1 cârnat de casă şi o felie (50 g) de cozonac ajungem la un total de 1682 de calorii, respectiv 1466 calorii (dacă optaţi pentru variantele cu aport caloric mai redus), la o singură repriză de mâncat.

Pentru că mulţi români nu îşi imaginează Crăciunul fără să aibă pe masă băuturi alcoolice, sucuri sau băuturi carbogazoase, nu trebuie neglijat conţinutul caloric al băuturilor. Astfel, 100 ml de palincă, servită ca aperitiv, aduce în plus 250 de calorii, iar două pahare de vin demi-sec (400 ml) adaugă la numătătoare 312 calorii. În încheiere, ca digestiv, un shot de Jagermeister de 30 de mililitri, care conţine 103 de calorii. Dacă în schimb optaţi pentru băuturi carbogazoase trebuie să ştiţi că fiecare pahar de Coca-Cola, Pepsi sau Fanta de portocale vă aduce un aport caloric de 105 calorii.

În total, masa de Crăciun aleasă de B365.ro însumează 2.452 kcal, respectiv 2236 calorii (incluzând piftia din piept de pui şi salata boeuf din magazin în locul celei de casă), dacă adăugaţi şi băuturile menţionate mai sus.

MASA DE CRĂCIUN 2014. Totalul de calorii asimilat la masa prezentată de B365.ro este extrem de ridicat, în contextul în care nu s-au luat în calcul eventualele garnituri sau pâinea, care conţin un număr însemnat de calorii, şi având în vedere faptul că necesarul energetic zilnic pentru un bărbat sedentar de aproximativ 65-70 de kilograme este de 2.000-2.200 de calorii, iar pentru o femeie de aceeaşi greutate 1.700-1.800 de calorii, potrivit lui Șerban Damian. Nutriţionistul mai spune că, pentru a arde cele circa 2.450 de calorii, o persoană ar trebui să meargă pe jos, cu un pas lejer, aproximativ 18 ore sau să facă jogging, în aer liber sau pe banda de alergat, timp de aproximativ cinci ore.

„Pentru o stare de bine, ar trebui ca și de sărbători să ținem cont de echilibrul energetic al organismului, adică energia (volumul caloric) ingerată să fie egală cu cea consumată. În acest sens, trebuie să nu uităm de activitatea fizică. Spre exemplu, după masă este indicată o plimbare în aer liber”, subliniază conf.dr. Gabriela Roman, președinte Asociația Română pentru Studiul Obezității.

Dacă vreţi să vă bucuraţi de preparatele tradiţionale de Crăciun fără să vă faceţi griji pentru siluetă, puteţi împărţi mâncarea pe parcursul întregii zile. Astfel, la micul dejun puteţi opta pentru salată boeuf şi piftie şi un pahar de suc, la prânz puteţi mânca sarmale cu mămăligă, un cârnat şi o felie de cozonac şi puteţi bea două pahare de vin, iar seara puteţi mânca friptura de porc şi puteţi bea un shot de digestiv.

MASA DE CRĂCIUN TRADIŢIONALĂ. „De sărbători, este esențial să nu ne lăsăm seduși de mărimea porților. Putem gusta din mai multe feluri de mâncare, este indicat să mâncăm variat, dar moderat, nu pe săturate. Totuși, încercați să alegeți preparatele la grătar, cuptor sau fierte, evitând prăjelile, grăsimile, dulciurile și produsele cu multă sare”, precizează prof.dr. Nicolae Hâncu, nutriționist, membru de onoare al Academiei Române.

MASA DE CRĂCIUN 2014. Totuși, dacă s-a întâmplat să facem excese alimentare, important este să nu le repetăm. Pentru a ne „recupera” după un exces alimentar, prof.dr. Nicolae Hâncu recomandă:

– Să consumăm multe fructe și legume;

– Dacă dorim ceva mai consistent, putem consuma preparate din pește proaspăt gătit (dar nu prin prăjire și afumare);

– Cantitatea zilnică de lichide consumate să fie dublă (3-4 litri);

– Extrem de important este să avem un tranzit intestinal normal;

– Adăugați activitatea fizică de orice fel.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button