Cât te costă să ajungi șofer la STB. Mai mulți oameni susțin că li s-a cerut șpagă pentru a putea conduce autobuzele din București

16 ian. 2023
7478 Afișari
Cât te costă să ajungi șofer la STB. Mai mulți oameni susțin că li s-a cerut șpagă pentru a putea conduce autobuzele din București
Cât te costă să ajungi șofer la STB. Mai mulți oameni susțin că li s-a cerut șpagă pentru a putea conduce autobuzele din București | Sursa foto: Facebook - Societatea de Transport București - STB SA

Un candidat pentru postul de șofer în cadrul Societății de Transport București (STB) iese în față și dezvăluie numeroase nereguli. Acesta declară că, pentru a obține un post, trebuie să oferi angajatorului o șpagă de peste 3.000 de euro.

Ce șpagă i-a fost cerută bărbatului pentru a ajunge șofer STB

Un șofer care lucra în Marea Britanie, a obținut un interviu pentru un post pe care-l oferea STB. Acesta și-a rezervat un bilet de avion către București pentru a se întâlni cu angajatorul. Mare i-a fost surpriza atunci când cel care ar fi trebuit să-i ofere postul, i-a cerut prima dată șpagă. Indignarea bărbatului a făcut ca zvonurile cu privire la șpagă să nu mai fie cunoscute doar printre angajații STB, ci să iasă la suprafață.

Șoferul a acordat un interviu pentru Observator în care a relatat cum a ajuns să-i fie programat un interviu și demersurile pe care le-a făcut. În acea perioadă, Societatea de Transporturi București avea nevoie de 300 de noi angajări.

În interviul acordat pentru Observator, bărbatul susține că i s-a cerut să-i ofere angajatorului suma de 3.000 de euro. A ajuns să cunoască numeroase zvonuri cu privire la această practică de la alți angajați care au urmat sfatul angajatorului.

Făcând un calcul rapid, raportat la salariul net pe care ar fi trebuit să-l primească dacă facilita semnarea contractului, șoferul ar fi trebuit să plătească salariul pe 3 luni.

Ce salarii oferă STB și de ce angajații se ascund de declarații?

Salariul pe care îl primește un șofer de autobuz se învârte în jurul sumei de 5.500 de lei. Salariul unui vatman ajunge la 7.800 de lei, pe când un șofer de troleibuz poate ajunge la 8.000 de lei pe lună, adăugând-se acestei sume și orele suplimentare.

Angajații se mai bucură și de tichete de masă în valoare de 440 de lei, dar și de prime, conform Observator.

Filmată de camera ascunsă, o femeie oferă explicații reporterilor referitoare la practicile ilegale care se petrec în interiorul angajărilor făcute de STB. Școala de șoferi ajunge să valoreze și 10.000 de lei, însă nu asigură un loc de muncă garantat.

Da, da. Șpagă numai dacă ai oameni. Dacă ai oameni, se poate orice. Faceți școala, în timp ce faceți Școala, vă faceți și oamenii, vedeți unde în stânga în dreapta, unde dați. Șpaga depinde de om, depinde de ce funcție are, explică femeia în fața camerei ascunse.

Tot prin intermediul camerei ascunse, aflăm de la alți angajați STB că această practică nu este una nouă. A devenit o adevărată tradiție printre șoferi, fiind practicată încă din anul 2000. Ei cunosc foarte bine ce sumă trebuie să scoți din buzunar pentru a-ți asigura un loc.

Șpaga a început prin anul 2000. Da, se dă șpagă. Se dădea și atunci, se dădea peste 1.000 de euro. Eu de exemplu cunoșteam să spunem directorul și îi spuneam: hai mă că te angajez eu. Am pile, cum se spune. Dădea banul. Opream și eu 200, 300 de euro. S-au dat o grămadă de bani, declară un fost angajat al STB.

Șoferii nu sunt dispuși să-și piardă locurile de muncă

Valer Ciobănescu, reprezentant al sindicatului STB, declară pentru Observator că șpaga valorează între 2.000 și 10.000 de euro. Diferența de preț este stabilită de funcția pe care noul angajat dorește să o ocupe.

Acesta și-a rugat colegii să depună plângere penală:

M-am rugat de toți colegii care au venit și au spus că au dat mii de euro să intre și nu vor să își asume această plângere penală pentru că riscă să rămână fără serviciu și să fie și acuzați de șpagă.

Conform Observator, conducerea STB încurajează angajații să depună plângeri pentru cererea de mită care a fost intentată. Surse ale Observator declară că șefa departamentului de Resurse Umane și-a dat demisia la scurt timp după ce s-au cerut explicații.

Cookies