“M-am angajat recent la o firma si cand am adus cartea de munca, angajatorii mi-au zis ca nu mai e nevoie de aceasta. Mie mi-e frica sa nu cumva sa pierd vechimea, pentru ca nu am inteles cum o dovedesc ulterior. Multumesc”. Marian Popa, Bucuresti
Carnetul de munca (cartea de munca) este actul oficial prin care se dovedeste vechimea in munca, vechimea neintrerupta in munca, vechimea neintrerupta in aceeasi unitate, vechimea in functie, meserie sau specialitate, timpul lucrat in locuri de munca cu conditii deosebite, retributia tarifara de incadrare si alte drepturi ce se includ in aceasta – potrivit Decretului nr.92/1976.
In carnetul de munca se inscriu datele cu privire la situatiile aratate mai sus, precum si cele privind starea civila, pregatirea scolara si pregatirea profesionala a titularului, recompensele si orice alte situatii, potrivit dispozitiilor legale.
Potrivit art.281 , alin 3 din Codul Muncii, republicat, pe data de 1 ianuarie 2011 se abroga dispozitiile Decretului nr.92/1976 privind Carnetul de munca, publicat in Buletinul oficial, partea I, nr.37 din 26 aprilie 1976, cu modificarile ulterioare.
Ce se intampla acum daca acest carnet de munca nu mai exista?
Practic, consecintele care decurg din aplicarea acestui articol, sunt urmatoarele. In primul rand si ce e foarte important, documentele referitoare la starea civila, pregatirea scolara si pregatirea profesionala a titularului, precum si recompensele acordate, se vor regasi in dosarul personal al salariatului.
Nu se vor mai depune declaratiile referitoare la comisionul datorat (0.75% si 0.25% din fondul de salarii).
O urmare fireasca a nedepunerii acestor declaratii este faptul ca societatile nu mai datoreaza (si nu vor mai achita) sumele aferente comisionului.
Evidenta vechimii realizate se face electronic, prin intermediul Registrului general de evidenta a salariatilor (H.G.500/2011).
Tot de la 01 ianuarie 2011, nu se mai inregistreaza la Inspectoratul de munca nici contractele de munca, nici alte acte privind contractul de munca.
Consultantul tau: Diana Dina
Din iunie 2011, Diana Dina este administrator al firmei de consultanta HR Workbee din Bucuresti. Anterior, timp de patru ani, a lucrat ca sef birou executari silite la departamentul “Recuperare creanţe si derularea procedurilor de insolvenţa” al Inspectoratului Teritorial de Munca Bucuresti, Ministerul Muncii, Familiei si Protecţiei Sociale. Este licentiata in Stiinte juridice a Academiei de Poliţie “Alexandru Ioan Cuza” Bucuresti.
Citeste si
Cum sa obtii pensia pe care o meriti cu adevarat
Care sunt clauzele specifice dintr-un contract de munca
Ți-a platit angajatorul cursurile? Ce obligaţii si ce drepturi ai
Ce cuprind clauzele speciale din contractele de munca
Salariul minim pe economie pune presiune mai mare pe firme şi favorizeaza doar bugetul statului
Ce opţiuni ai cand intri in conflict cu angajatorul tau
Cum poate fi rezolvat un conflict colectiv de munca
Angajatii cu contract de munca pot lucra si de acasa
Ce amenzi riscă angajatorii dacă nu prezintă inspectorilor de muncă dosarul angajaţilor
Ce faci dacă angajatorul te presează pentru a declara salariul mai mic