Rezultatele la examenul de Bacalaureat 2021 au fost publicate astăzi pe site-ul edu.ro. De la ora 12 și până la ora 18.00, candidații nemulțumiți de note pot face contestații, inclusiv on-line. Profesor Dr. Florina Rogalski a comentat pentru B365.ro gradul de dificultate al subiectelelor date la proba de limba și literatura română. Florina Rogalski este profesor de Limba și Literatura română la Colegiul “Școala Centrală" din București și are o carieră în învățământ impresionantă, are o vechime de 42 de ani.
Am scris și despre examenul de Evaluare Națională aici.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Subiectele la Evaluarea Națională au fost ample, inadecvate și de multe ori cu întrebări stupide. În ceea ce privește examenul de Bacalaureat, aici problemele stau altfel. În primul rând, textul non ficțional a fost bine ales, un text de Șerban Cioculescu din “Viața lui I.L Caragiale”. Academicianul Șerban Cioculescu a fost acela cu care mi-am dat examenul de intrare la doctorat. Și, după cum știți, el a fost unul dintre cei mai mari specialiști în viața și opera lui Caragiale”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Au ales un fragment bun în care Ion Luca, după moartea prematură a tatălui, renunță la studiile de teatru făcute la clasa unchiului sau, Costache Caragiale, și devine copist, sufleur, orice, numai pentru a câștiga bani și pentru a le ajuta pe mama și pe sora sa care rămăseseră fără sprijinul bărbătesc. Sigur că au pus și o întrebare stupidă, deci după un text despre devotamentul unui copil față de familie prima întrebare era: indică sensul din text al secvenței “în toată vremea”. Deci, ca nuca în perete. Ce mare lucru ca elevii să spuna că “în toată vremea”, locuțiunea asta adverbială de timp înseamnă ”totdeauna, mereu”. Pe urmă întrebările sunt puțin mai bune, dar prima întrebare este absolut penibilă”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Le-a dat apoi un eseu în care să argumenteze dacă greutățile vieții pot determina sau nu neglijarea responsabilităților față de familie, după părerea mea un eseu dificil. Pentru că da, în mod normal, responsabilitățile vieții n-ar trebui să-l impiedice pe membrul tânăr al unei familii să-și neglijeze responsabilitățile, dar noi toți știm din viață și din emisiunile care se fac despre tineri că sunt foarte mulți care își văd de viață lor și-și abandonează familiile. Pot fi argumente pro sau contra acestui eseu. E un eseu complex, până aici s-a făcut”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Dar ce urmează din păcate i-a dezavantajat profund. La subiectul al doilea le-a dat o poezie din Ion Vinea intitulată “ Drum”. Va reamintesc că Ion Vinea, pe numele sau real Ion Iovanache, este un poet avangardist, teoretician și autor de versuri foarte dificil, cum sunt avangardiștii. Cu metafore încifrate, cu o structură de versuri albe, fără elementele de versificație obișnuite și pentru că are câteva versuri vi le citesc: “Limpede vârtej în cerul nostru/ anii ca un stol ne însoțesc,/ Fragede au fost potecile/ Acum privirea ta luminează înainte/ Ascultă cum îngână fântinile/ cuvintele rămase din trecut/ce cuminte mâna ta pe umăr/ în acest țărm cu un singur drum/ unde vremea ne poartă ca un cântec de leagăn”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Mulți copii au scris despre tema naturii și tema iubirii care n-au nicio legătură cu textul acesta. Atâta timp cât este vorba despre “anii care au trecut ca un stol de păsări” fără să se mai reântoarcă, prima tema este cea a timpului care trece și nu se mai întoarce. E despre faptul că “potecile”, “cărările” sunt fragede, fragile, adică poate că de multe ori am greșit drumul vieții. Ce urmează e mai complicat, apar niște pronume și adjective pronominale la persoană a doua și copiii au crezut că poetul se adresează altcuiva. Nu, poetul se adresează lui însuși prin așa numitul proces de dedublare psihică, în care el poate fi și un altul. Deci, vorbește tot despre el, cum și-a urmat drumul, cum” fântinile” care sunt un simbol al adâncului și al suprafeței trecutului și al prezentului, cum fântinile au îngânat cuvintele. Deci sunt două teme: cea a trecerii timpului și a morții, iar aici copiii au greșit”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Ce mă supără este faptul că în măsură în care Vinea apare foarte puțin în manuale, apare în manualul meu de-a 12-a, dar el nu e un autor canonic, este un autor dificil. Mă supără că după un an de pandemie și de învățământ on line, aș fi preferat un autor sau o poezie ceva mai accesibila pentru copiii noștri. E un text criptic, ai fost învățat să interpretezi bine, nu, nu. Textul este comun pentru uman și pentru real, sunt convinsă că pentru cei de la real a fost chiar un lucru dificil. Iar la subiectul al treilea nu știu ce să zic despre aceste doamme care fac subiectele. Sunt aceleași, ele fac subiectele pentru toată populația școlară de la examen a României, au dat același subiect de la simulare. Ceea ce i-a încurcat foarte tare pe copii. Copiii noștri merg pe această idee greșită că dacă ceva s-a dat, nu se mai poate da imediat. Ei bine, copiii nu am mai învățat nuvela. Pentru că le cerea la “Uman” particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o nuvela și la “Real” particularitățile unei nuvele, fără să precizeze ce fel de particularități”.
“O majoritate largă va avea note în jur de șase, Bacaluareatul 2021 a fost dificil”
Prof. Dr Florina Rogalski: “Acest subiect are trei puncte și dacă ei nu au mai repetat nuvela pornesc de la șapte în jos și dacă au greșit și temele din poezia “Drum” a lui Ion Vinea care are un punct înseamnă că o majoritate largă va avea note în jur de șase. Deci asta este cauza pentru care bacaluareatul 2021 a fost dificil. Atât la evaluarea națională au fost niște subiecte inadecvate și mult prea ample, iar la bacalaureat cred că jumătate din subiect a fost la îndemâna absolvenților chiar dacă eseul punea niște probleme, în timp ce celalaltă jumătate de lucrare a fost rezolvată numai de aceia care au fost foarte bine pregătiți. Ca să-l interpretezi pe Vinea trebuie să ai exercițiu de interpretare poetică, iar ca să faci acest subiect care s-a mai dat înseamnă că trebuie să fii foarte conștiincios și pregătit”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Rezultatele slabe vor fi condiționate și de aceste subiecte. Chiar am fost întrebată dacă pun pe seama pandemiei rezultatele de la Evaluarea Națională. Nu. Sigur că pandemia și-a avut rolul ei fără niciun fel de discuție, dar eu zic așa. În situația în care cu cei din clasa a VIII-a s-a mai lucrat în școli, cât de cât pe grupe, cu cei de-a 12-a nu s-a mai lucrat. Si atunci ei au fost mai ales on-line și cred că și de-o parte și de cealaltă era nevoie de o minimă accesibilitate în raport cu acești copii. Pentru că ceea ce se realizează cel mai greu on line este evaluarea”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “De predat te adaptezi după o luna, două și înveți să predai pe calculator sau laptop, mai sintetic, mai adecvat, mai poți permite divagații, dar evaluarea nu. Una este să-l ai pe copil față în față cu caietele lui și alta este să-l evaluezi on-line. Evaluarea este mult mai superficială on-line, ori ei au dat examene scrise. De doi ani noi n-am mai dat probe orale la bacalaureat, iar din 2008 când au pus întâi 25% subiecte de literatură la Bac oral și pe urmă din ce în ce mai puține și am ajuns acum să nu mai fie niciun subiect de literatură la oral. Numai Limbă și Comunicare. Păi în situația în care bacalaureatul oral era fără note și fără subiect de literatură, iar la scris, după cum observați, începe cu un text non-ficțional, în anii din urmă au dat texte din autori de care eu nu am auzit în calitatea mea de profesoară de română. Și atunci sigur că lucrurile se complică și te întrebi după ce au făcut un liceu de cultură generală, în Țară Românească ei absolvă liceul teoretic de cultură generală și te întrebi: care sunt cunoștințele lor generale despre valorile culturii române?”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Am avut următoarea solicitare. Copiii de clasa a 12-a întrebau: de ce trebuie să învățăm poezie și proză și dramaturgie, n-am putea să comentăm textele unor vloggeri sau ale unor blogheri? Sau texte on-line. Și am răspuns: nu dăm un examen despre entertainment, nu dăm un examen despre divertisment, examenul nu este un divertisment. Este o probă care verifică după o perioada de timp, la noi din patru în patru ani, ce cunoștințe ale elevilor au devenit achiziții personale. Deci, nu putem să scriem despre prietenii noștri care publică ce doresc ei în mediul virtual. Deci ei confundă programa de examen cu cei care scriu în mediul on-line”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Trebuie puși niște oameni competenți care să facă subiectele, subiecte care să aibă o miza în conținut”
B365: Va aude cineva?
Prof. Dr Florina Rogalski: “Mă aud, de auzit, sunt un om care iubește această meserie, un om care are 42 de ani vechime în învățămănt și vrea să fie bine pentru copiii noștri, să treacă mai ușor și firesc dintr-un ciclu școlar într-altul, ceea ce acum nu se va întâmpla. O dată ar trebui să fie niște oameni compenti, să facă subiecte ofertante, să dozeze numărul de întrebări și de probleme pentru ca elevii să poată să acopere în totalitate subiectele și să vedem cu adevărat ce știu ei, nu ce văd pe calculator”.
Prof. Dr Florina Rogalski: “Actuala generația care a intrat în liceu s-a autonumit o generație de sacrificiu. Vom avea mari probleme cu această generație, fără manuale într-a V-a, cu manuale venite foarte târziu, după două trei luni, în următoarele clase de gimnaziu, cu subiecte de evaluare despre fotbal. O generație care va avea un impact dificil la intrarea în liceu. Intenționez să-mi cunosc elevii, să facem un grup al clasei și să le dau din luna iunie o listă de lecturi. Copiii recunoșteau și înainte că nu au citit o carte în întregime din cultura română, nici măcar o singură carte”.
B365: Dar cum de recunoșteau?
Prof. Dr Florina Rogalski: “Recunosc dacă vorbești frumos cu ei, au încredere, noi vrem să-i cunoaștem nu să-i sancționăm și să reparăm ceea ce este de reparat. Vă dați seama ce va fi acum. Eu ca profesor de română și diriginte la clasa a 9-a A din Școala Centrală va trebui să am mai multă răbdare, îi iau aproape de la zero. Fundamentul ciclului gimnazial este extrem de șubred și sunt conștientă de acest fapt”.