Cine este de vină pentru rezultatele dezastruoase de la Bac: rezolvă Bac-ul diferențiat problema?

de:
06 sept. 2012
0 Afișari
Cine este de vină pentru rezultatele dezastruoase de la Bac: rezolvă Bac-ul diferențiat problema?

Una dintre principalele cauze ale rezultatelor slabe înregistrate la examenul de Bacalaureat în ultimii doi ani este organizarea deficitară a programei liceelor cu filieră tehnologică şi vocaţională, fostele Şcoli de Arte şi Meserii, desfinţate de ministrul Ecaterina Andronescu în 2007, lucru care a dus la o împărţire a liceelor în două categorii, bune sau foarte slabe. Această problemă a fost explicată pentru B365.ro de Marian Banu, purtător de cuvânt al Inspector Şcolar al Municipiului Bucureşti. 

„Există două categorii de elevi – cei care provin din colegiile naţionale şi liceele propriu-zise şi elevi care provin de la grupurile şcolare profesionale şi liceele tehnologice. Media de promovabilitate a primei categorii este de 80%, iar media celei de-a doua categorii este între 10 şi 20%. Trebuie găsită o soluţie să ne adaptăm realităţii, copiii aceştia au dreptul să îşi găsească un loc în societate. Dacă doar îi stigmatizăm că nu au învăţat, nu facem nimic”, ne-a mărturisit Marian Banu.

O problemă a sistemului educaţional de pe filiera profesională şi tehnologică este faptul că programa şcolară nu este adaptată nevoilor de pe piaţa muncii, unde elevii caută să se încadreze după terminarea studiilor. Domeniile căutate pe piaţa muncii, atât în Occident cât şi în România, sunt slab reprezentate în programa de studi. „Trebuie să adaptăm pregătirea acestor elevi la cerinţele actuale ale pieţei muncii, legate de ecologie, agricultură, industrie alimentară, turism, protecţia mediului [n.r. domenii cu care programa din liceele tehnologice din Capitală nu are multe în comun]. Noi avem totuşi o rămânere în urmă vizavi de adaptarea sistemului educaţional” a declarat inspectorul Marian Banu.  

Astfel, potenţialul important al liceelor tehnologice, definit clar  în faptul că acoperă nevoia de cadre cu pregătire medie, pentru meserii cerute de viitor, oferind în acelaşi timp o creştere a promovabilităţii examenului de Bacalaureat prin introducerea examenului diferenţiat între diferite filiere. 

În scopul găsirii unei soluţii pentru problema Bacalaureatului, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a propus introducerea Bacalaureatului diferenţiat. Propunerea a fost acceptată miercuri de comisia de învăţământ din Senat şi va fi pusă în aplicare începând de anul viitor. Astfel, elevii care doresc să intre direct pe piaţa muncii pot opta pentru Bacalaureatul profesional, susţinând doar probele de competenţă, o probă practică şi o probă scrisă la educaţie antreprenorială. „Este foarte bine venită introducerea unui Bacalaureat diferenţiat pentru că permite elevilor o rută profesională în învăţământul tehnologic. Totuşi trebuie creată şi o programă diferită pentru elevii liceelor din filiera tehnologică şi profesională”, a punctat Marian Banu pentru B365.ro. Referitor la subiectele Bacalaureatului profesional, acesta consideră că ele nu trebuie să fie neapărat foarte uşoare pentru elevi, ci adaptate programei de studiu. 

O altă problemă ce stă în calea unei reveniri rapide a sistemului este faptul că măsurile de redresare trebuiau aplicate din timp, dat fiind că rezultatele acestora se pot vedea abia după încă un ciclu de învăţământ, adică după 4 ani. 

În prima sesiune de Bacalaureat de anul acesta, 13.800 de elevi au fost declaraţi respinşi, dintr-un total de 22.400 de elevi din Capitală, promovabilitatea în Bucureşti fiind de 38%, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Educaţiei. La sesiunea a doua de Bacalaureat, din 11.000 de elevi care s-au prezentat doar 2.000 au reuşit să promoveze. Rezultate la fel de slabe s-au înregistrat şi în 2011, primul an în care elevii care au dat Bacalaureatul au fost supravegheaţi de camere video, la cererea Ministrului Educaţiei de la acea vreme, Daniel Funeriu.

Procentul de promovabilitatea din a doua sesiune a Bacalaureatului, în care 81% dintre elevi au ratat testul de maturitate, a fost considerabil redus de elevii din alţi ani. „Procentajul de promovabilitate e tras în jos de faptul că se prezintă copii din seriile anterioare”, consideră Marian Banu, adăugând că diferenţa de 2.800 de elevi dintre cei 13.800 de elevi care au ratat examenul în prima sesiune din 2012 şi cei 11.000 care au încercat să ia BAC-ul în a doua sesiune este dată de elevii care fie au plecat în vacanţa de vară fie au preferat să îşi abandoneze studiile.

Cookies