COOL CITY

Caniculă, împușcături, bătăi și cascadorii – ceva ireal la doi pași de București

“Industria asta este unică și specială, cine face film și a prins microbul nu mai poate să facă altceva” imi spune Claudia Stravositu, line producer “Frame Film”. Voi știți ce se ascunde în spatele unei singure secvențe dintr-un film? Câtă producție elaborată, pregătiri, indicații, repetiții, muncă într-un cuvânt? O întreagă mașinărie atent studiată, etape bine definite, un proces complicat și studiat pas cu pas, secvență cu secvență, încă din faza de pregătiri și până în ultima zi de post producție. Un miraj controlat pentru ca noi să putem spune, atunci când vedem filmul, că “da, totul este adevărat, e real”. Mai jos, în exclusivitate, ce am văzut într-o zi caniculară alături de “Django”, pe platourile de filmare Castel Film din Snagov.

A fost un privilegiu să văd cu ochii mei cum se face filmul „Django”. Într-o zi caniculară, la Studiorile Castel Film din Snagov se trăgeau secvențe spectaculoase cu împușcături, mulți figuranți, cascadori, oameni de culoare, indieni, răi și buni, scene de acțiune demne de un “western spaghetti post modern și ultra neorealist”, cum îl definește Andrei Boncea, producator si partener Frame Film. Interviul cu Andrei, aici.

 Django, foto, studiourile, castel
Django a ajuns in România.

„Django”, cea mai mare producție internațională de televiziune realizată in țara noastră

Filmările la “Django” au început în primăvara aceasta la Vulcanul Racoș, de lângă Brașov, o locație care se potrivește perfect cu “Noul Babylon” din scenariu, un fost sat de mineri căutători de aur din America anilor 1870, și vor continuă în Dobrogea, la Turcoaia și la Pietrele Mariei din Munții Măcinului.

platou, filmare, django
Django, In rolurile principale, Matthias Schornaerts și Noomi Rapace.

Serialul “Django” este cea mai mare producție internațională de televiziune realizată în țara noastră, din toate timpurile, și una dintre cele mai mari producții cinematografice după „Cold Mountain”. Django este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România). Primul sezon va avea zece episoade și va fi filmat integral în România, la Vulcanul Racoș de lîngă Brașov unde a fost construit decorul fabulos al orașului New Babylon.

Un actor belgian în vogă, Matthias Schoenaerts, este Django

În rolurile principale, Matthias Schornaerts și Noomi Rapace. Eu l-am văzut pe Matthias de la un metru, se uita atent la ce se întâmplă în secvența în desfășurare și aștepta să intre în scenă. Pe Noomi n-am mai prins-o, dar nu e timpul pierdut. De altfel, faimoasa actrița suedeză nu este la prima venire în România. A mai filmat în 2017 la Castel film un science-fiction, “What Happened to Monday”, cu Glen Close și Willem Dafoe.

Actorul belgian Matthias Schoenaerts interpretează rolul titular în serialul Django. Sursă foto: Instagram

Filmul este matematică

Numai pe platourile de filmare înțelegi că, de fapt, toată poezia cinematografiei este de fapt matematică pură, logistică, logică, precizie, punct ochit, punct lovit. Fiecare figurant, fiecare actor, fiecare pion din echipa de producție știe exact ce face și ce are de făcut.

Am filmat împușcături și căderi spectaculoase de pe acoperișuri”

B365: Pentru un minut de film se trage și o zi, e adevărat?

Claudia Stavrositu, Line Producer “Frame Film”: “Astăzi și mâine avem o secvență complexă de acțiune, cu mulți cascadori, cu cai, cu o sută și ceva de figuranți, o secvență de acțiune în orașul nostru de aici pe care l-am construit și l-am recondiționat la Castel Film, cu foarte multe împușcături. Această secvență importantă din primele patru episoade am divizat-o pe două zile și filmăm mai multe cadre din mai multe unghiuri. Avem căderi spectaculoase de pe acoperișuri, avem utilaje ca acesta care trece pe lângă noi, macarale de 40 de metri pentru siguranța fiecărui moment”.

claudia, stravositu, producer,frame
‘Claudia Stravositu este Line Producer „Frame Film” pentru proiectul „Django”.

“Nu poți să tragi duble , nu poți să dai foc unei case de două ori, așa că trebuie să-ți iasă din prima”

Claudia Stavrositu, Line Producer “Frame Film”: “Cele mai senzaționale lucruri sunt secvențele de acțiune pe care le-am filmat atât în locații exterioare, cât și în studiourile de filmare. Am filmat și în studiourile Frame Film și la Castel, și în locații exterioare lângă Brasov, dar și într-o pădure lângă Brănești și Popești Leordeni, unde am explodat o casă și o barcă. Am avut secvențe de acțiune de noapte cu multe efecte speciale, cu mulți cascadori, actori, scafandri, cu echipaje de salvare, pompieri, așa cum avem nevoie la o filmare specială. Au fost spectaculoase în sine secvențele, lăsând la o parte complexitatea producției în sine, toți au fost încântați. Nu poți să tragi duble, nu poți să dai foc unei case de două ori, așa că trebuie să-ți iasă din prima”.

Claudia Stavrositu, Line Producer “Frame Film”: “Costumele de data asta, față de New Babilon de la Racoș, sunt cu totul altele. Suntem într-un oraș total diferit față de ce am construit la New Babylon, sunt frumoase, speciale, de epocă și moderne în același timp”.

django, studio, castel, film
Django a venit in România.
“Sunt zece persoane în echipa care da patina costumelor”

B365: De ce sunt deosebite costumele?

Claudia Stavrositu, Line Producer “Frame Film”: “Sunt diferite față de am avut pînă acum, sunt create de Alessandro Lai, designer italian, iar numărul lor este impresionant. Costumele actorilor sunt foarte numeroase pe lângă toată figurația, pentru că avem sute de oameni de îmbrăcat. Au fost concepute aici în România, ce a fost de fabricat s-a fabricat în România, ce a fost de închiriat sau de achiziționat a fost achiziționat din Italia, dar absolut toată patina costumelor este realizată aici de către o echipa de patinatori extrem de talentați, am avut și zece persoane în echipa de patină”.

django, platou, filmare
Costumele din Django au fost fabricate in Romania.

B365: Ce face un patinator de costume? Îți trebuie școală pentru asta?

Claudia Stavrositu, Line Producer “Frame Film”: “Îți trebuie școală, sunt niște artiști. Sunt pictori la bază care pictează niște costume în funcție de conceptul plastic al pictorului de costume. Ei schimbă un costum, avem multe costume de actualitate care au fost patinate pentru a se potrivi epocii, designerul nostru este foarte talentat. A îmbinat stilul actual cu cel de epocă, le-a combinat atât de bine încât a făcut ceva unic, spun eu. Ceva care nu prea mai există, nu am mai văzut așa ceva în filmele western”.

filmari, django

Claudia Stavrositu: “Decorurile, le-ai văzut pe cele de aici, îmi pare rău că nu ai venit la Racoș, la New Babylon, o să ne întoarcem acolo. Filmăm diferite episoade cu regizori diferiți și atunci trebuie să ne întoarcem în locație, acest lucru dă și mai multă complexitate părții de producție și de logistică. Pentru că una era să stăm 3 luni de zile și să filmăm tot ce era de filmat în locația aia și să plecăm. Nu, noi ne întoarcem, avem treceri de timp în scenariu și asta necesită multă muncă și multe ore pentru echipa de scenografie și de set dressing pentru care acest proiect este o provocare”.

Decorul de la Racoș este cel mai mare decor construit în epoca recentă”

Claudia Stavrositu: “Este o provocare pentru multe departamente, nu este un proiect ușor, dar în special pentru set dressing și scenografie. Avem mulți scenografi români angrenați în proiect, au muncit cu plăcere pentru că este un proiect de referință pentru ei. Probabil că decorul de la Racoș este cel mai mare decor construit în epoca recentă. Unii își adaugă în CV ceva important, dar pe lângă CV și palmares, experiența acumulată aici nu se compară cu nimic, adică este o șansă de care sunt conștienți, care contrabalansează orele multe muncite într-o perioada lungă. Eu consider că pentru unii este ca o gură de aer și de siguranță având cel puțin 7, 8 luni, 9 luni de zile asigurate într-un an pandemic în care practic nimeni nu a muncit”.

Noul, babylon, film, django
Noul Babilon, orasul din filmul Django, a fost construit lângă Vulcanul Racos.

Django” este o superproducție europeană realizată de Cattleya – Italia (producătorii serialelor ZeroZeroZero, Gomorra și Suburra), și prestigioasă companie franceză Atlantique Productions – parte a grupului Mediawan (Borgia, Midnight Sun, The Eddy) în colaborare cu Odeon Fiction, StudioCanal și compania română de producție Frame Film.

Cineaștii italieni lucrează mai rapid, mai viu, mai imprevizibil

Claudia Stavrositu: “Este o echipa mixtă de peste 300 de oameni. O treime, în jur de 60-70 sunt italieni, șefii de Departamene și în principiu persoanele cheie din punct de vedere creativ, iar absolut tot restul echipei este formată din români. Partea electrică, grip, toți tehnicienii sunt români, iar feed-backul este foarte bun. Nu suntem la primul proiect cu o echipă italiană, ei au un stil total diferit de americani. Adică? Lucrează altfel, noi în România în ultimii 20 de ani am produs filme americane de la Hollywood sau producții europene, dar cam toți merg pe stilul american care este diferit de cel european și cu certitudine de cel italian în care deciziile, totul, este de acum pe acum, mai rapid, mai viu, mai imprevizil, mai italienesc”.

Casa natală a lui Django a fost reconstruită undeva în Munții Măcinului

B365: Cât timp se filmează pentru două minute de film și câți oameni sunt implicați?

Claudia Stavrositu: “Pe set, pe platoul de filmare efectiv sunt undeva la 100, 110 oameni în permanență. În spate avem partea de producție, hair make-up, costume care pregătesc secvențele următoare, pe lângă echipele de scenografie pe care le avem împrăștiate în trei zone din țară. Sâmbătă plecăm la Vulcanii Noroioși unde am construit o fermă, avem echipe de constructori care acum termină construcțiile în Munții Măcin, în carieră la Turcoaia. Am construit o biserică și două case, inclusiv casa natală a lui Djago, cea dintr-un flash back de-al lui. Din fericire, România oferă variante extrem de bune pentru locații, pentru a recompune un decor arid din America anilor 1870”.

django, film decoruri, castel, film
“Avem zile în care lucrează și câte 12, 15 cascadori români”.
În România se formează o nouă generație de cascadori”

B365: Cascadorii noștri sunt buni, câți lucrează la film?

Claudia Stavrositu: “Avem zile în care lucrează și câte 12, 15 cascadori români. Ei sunt cei împușcați pe acoperișuri, avem și cascadori străini, desigur, ce dublează actorii principali”.

B365: Noi nu mai avem școală de cascadorie? A fost Sobi Cseh și atât?

Claudia Stavrositu: “Ooo, am avut o super generație de casacadori, sper din ce mai mult să se revigoreze această parte, pentru că s-a dus generația lui Sobi Cseh și acum se formează o alta”.

B365: Cum devii cascador? Există o școală?

Claudia Stavrositu: “Nu stiu dacă mai există. Tinerii ăștia devin cascadori din pasiune, din familie, din anturaj, din noroc, întâmplare și din dragoste pentru film. Unii sunt sportivi, unii sunt călăreți, industria asta este unică și specială, cine intră aici și a prins microbul, nu mai poate să facă altceva. Deci, ori îți place și rămâi for ever, ori nu mai revii deloc. Sunt foarte mulțumită de echipa de cascadori români pe care o avem la acest proiect”.

decor, biserica, castel, film, django
„S-a dus generația lui Sobi Cseh și acum se formează o alta”.
Meseria asta nu e doar un job, dacă ar fi doar un job nu ai rezista fizic și psihic”

B365: Deci, nu e un job?

Claudia Stavrositu: “ Toni, nu e doar un job, nu are cum să fie un job pentru că dacă ar fi un job, nu ai rezista nici psihic și nici fizic. Prețul este mare și presiunea pentru noi, ca și echipa de producție care trebuie să asigure absolut tot, iar efortul fizic este uriaș.Trebuie să ai multă răbdare și dacă nu ai o echipă care să-ți dea o energie bună, nu faci nimic. Sunt oameni cu care lucrez de 20 de ani și care în diverse momente ale vieții, în diverse proiecte au fost lângă mine. Și dacă nu creezi o atmosferă ca-n familie nu poți să faci lucrul ăsta pentru mult timp. Gândește-te că noi petrecem aici mai mult decât stăm cu familia. De exemplu, pot spune clar si raspicat că nu aș putea să realizez acest proiect fără Adi Codoi cu care fac echipă de ani buni. Ne completăm perfect și se vede în munca noastră. „Django” este un proiect de locații, noi suntem plecați 70 la sută din timp. Fără o echipă bună, nu iese nimic”.

 Portret de producător, Claudia Stavrositu, de la adopții internaționale la filme americane

B365: Tu cum ai ajuns aici? Care este povestea ta?

Claudia Stavrositu: “Am terminat Facultatea de Drept, sunt consilier juridic la bază, am început printr-o întâmplare acum 22 de ani. Vorbesc franceză, spaniolă și engleză și acum 22 de ani, Andrei Boncea făcea unul dintre primele filme, “Amen” în regia lui Costa Gavras. Eu terminasem facultatea și căutăm de muncă, iar cv-ul meu a fost pe o masă a unei agenții de casting. Lucram cu un avocat pe partea de adopții internaționale, care tocmai se interziseseră. Mi-au plăcut mereu filmele, m-au pasionat, era imediat după PRO-TV care mi se părea ceva fantasmagoric, nu văzusem niciodată Studiorile din Buftea, am ajuns într-o dimineață și nu am mai plecat. Am doi copii mari, unul are 18 ani, celălalt are 14. Sunt obișnuiți cu mine plecată, îmi place să zic despre mine că sunt o mamă modernă care ii lase să se dezvolte și să invețe să fie independenți, asta ca să nu zic denaturată. Glumesc, dar nu sunt deloc o mamă tip helocopter și le las spațiu, controlat evident, iar surprinzător asta le face bine. Imi place să văd că se dezvoltă”.

claudia, stravositu, line producer, frame, film,
Claudia Stravositu: „Imi place să zic despre mine că sunt o mamă independentă ca să nu zic denaturată”.
Django este și despre diversitate, despre puterea femeilor și despre credință”

B365: Ce îți place la Django dintre toate filmele la care ai lucrat?

Claudia Stavrositu: “În primul rând, mi-a plăcut povestea. Prezintă diversitatea în toate formele ei și cred că este un moment bun să prezinte diversitatea. Este un produs pe piața de televiziune, atât de divers și totodată realizat în proporție mare de femei. Însăși povestea serialului este despre puterea femeilor chiar și în acea epocă, despre credință și despre cât de diferiți suntem, și cum și atunci conviețuiam și încercam să ne apărăm drepturile, asta la 1870. Primele patru episoade sunt regizate de Francesca Comencini care a mai făcut “Gomorra “și este o atmosfera mișto. Sunt oameni de culoare, sunt asiatici, oameni cu dizabilități, sunt real LGBT, sunt real transgender aduși din Anglia special pentru autenticitate. Te uiți la ei și ai senzația ca sunt de acolo, de acum mai bine de doua sute de ani”.

Oamenii de culoare, figuranții, sunt de aici din România”

B365: De unde vin oamenii de culoare? Unde îi găsiți?

Claudia Stavrositu: “I-am găsit la noi în țară într-un casting făcut amănunțit, detaliat și pe o perioadă destul de lungă. Dar i-am găsit, avem peste 130 de persoane afro-americane care în România nu făceau asta. Sunt foarte puțini cei care au mai făcut televiziune sau figurație. Au joburi normale. Și-au luat liber de la serviciu și au venit să filmeze cu noi. În Brașov am găsit undeva la vreo 35 de persoane de culoare, nouă ne trebuiau 140 și am adus din București restul. I-am cazat în hoteluri, le-am oferit masă, transport, cazare și au fost cu noi în fiecare zi. În momentul în care intri pe platou, te transpui în perioada aceea, te uiți la ei și ai senzația că sunt de acolo, de acum mai bine de o sută de ani. Funny era că ne intâlneam după muncă în Brașov și nu-i recunoșteam. Vedeam niște oameni foarte eleganți, bine îmbrăcați, educați care trăiesc in anul 2021”

B365: Aveți și indieni, cum i-ați găsit?

Claudia Stravositu: “Îi aducem din Canada că trebuie să fie cascadori în primul rând, dar avem și aici. Am găsit vreo 12 peruani”.

Actorii români au acces la niște roluri pe care altfel nu ar avea cum să le obțină”

B365: Joacă și actori români?

Claudia Stravositu: “Este și cast local, filmul este în limba engleză chiar dacă este produs de o echipa mixtă italiano-franceză. Avem și actori episodici români pentru care s-a făcut un casting foarte mare. Gabi Spahiu a jucat la noi, sunt mulți actori care sunt prezenți acum și în serialele de TV și în filmele din România și cărora le-a făcut plăcere să joace aici. Pentru că toată povestea asta cu filmele străine produse aici este și despre faptul că actorii români au acces la niște roluri pe care altfel nu ar avea cum să le obțină. Împingem cât de mult se poate în față rolurile secundare și episodice, ca să fie alese din România, nu neapărat pentru aspectul economic, ci pentru a angrena cât mai multă resursă artistică românească.Vor fi mulți români în zece episoade”.

decor, django
„Filmele străine produse aici este și despre faptul că actorii români au acces la niște roluri pe care altfel nu ar avea cum să le obțină”
Când un film mare ajunge într-o zonă, acea zonă se dezvoltă”

Claudia Stravrositu: “Este foarte mare impactul pe care acest proiect îl are în comunitățile in care noi mergem. Este super important, suntem super happy că ne-au primit cu brațele deschise, ne așteptau de ceva timp la Racoș, ne-au lăsat să ne desfășurăm. La rândul nostru am dezvoltat cumva zona pe perioada în care am stat acolo, pentru că am luat tot ce se poate local, de la echipamente, catering, oameni, zilieri, zeci și sute de oameni. Construcțiile sunt făcute de două echipe specializate în decor de film, asta fac, decorul de la Racoș a fost făcut de echipa lui Adi Popa și Mihai Ilie, iar cel din Bucuresti si Vulcanii noroiosi de echipa lui Mihai Alexa. Au făcut decoruri foarte mari în trei luni de zile, o lucrare complexă și dificilă, au făcut-o pe frig, nu am avut nicio întârziere, iar italienii și francezii au zis că este excelent. Si știm cât sunt de pretențiosi italienii având una dintre cele mai apreciate și recunoscute școli de scenografie”.

Filmările la “Django” vor dura până la sfârșitul lunii noiembrie, în luna august echipa are o pauză de două săptămâni. În curând, interviu în exclusivitate cu Bogdan Moncea, director de marketing la Castel Film despre cash-rebate și filme mari făcute in România.

 


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button