CANDIDAŢII din Bucureşti, în plină campanie. Cum arată oraşul cu două luni înainte de alegeri FOTO

de:
31 mart. 2016
0 Afișari
CANDIDAŢII din Bucureşti, în plină campanie. Cum arată oraşul cu două luni înainte de alegeri FOTO

Alegerile locale din acest an vor avea loc pe 5 iunie. Chiar dacă, oficial, campania electorală nu a început, bucureştenii resimt deja presiunea partidelor politice. În fiecare interesecţie mare din Bucureşti sunt amplasate corturi. Mai mult, o parte din acestea nu sunt destinate strângerii de semnături, ci pur şi simplu promovării anumitor candidaţi.

Unii bucureşteni sunt deranjaţi  de activităţile electorale de pe străzile Capitalei.  „Toţi sunt nişte hoţi. O apă şi un pământ. Tot ce fac este să fure bani să se îmbogăţească ei şi atât. Pentru ăştia săraci ca noi nu ar face nimic. Eu nu am să votez pe nimeni„, spune un domn nervos.

Partidele şi reprezentanţii lor îşi văd însă de treabă. O reprezentantă PNL, aflată într-un cort pentru a împărţi pliante şi a strânge semnături, spune senin că a început deja campania electorală.

Da, campania a început, cum să nu!„, zice tânăra PNL-istă, uimită de întrebarea „A început campania?”, de parcă acest lucru nu ar fi fost deja evident.

Într-un alt cort, suntem invitaţi să susţinem partidul şi reprezentanţii săi.

Uitaţi, daţi aici o semnătură şi după completaţi datele astea. Nu are importanţă că nu sunteţi din Bucureşti. Să ştiţi datele din buletin, seria şi numărul. La adresă puteţi să puneţi doar strada. Dar trebuie să daţi semnături pe mai multe liste. Sunt liste şi pentru partid, şi pentru primărie. Două sunt la aleşi, două la Primăria Generală. Trebuie doar să îmi daţi semnăturile aici, că le completez eu pe urmă după prima„, încearcă să ne convingă un domn care stătea pe scaun, la umbră, ferit de soare într-un cort PNL.

În Sectorul 3, PNL oferă un ziar denumit Primăria Cetăţenilor care se află la primul număr specificându-se că acesta se oferă gratuit. În timp ce prima pagină oferă informaţii despre Florin-Ştefan Vasile, candidatul PNL pentru Sectorul 3, interiorul ziarului vorbeşte despre cheltuielile ilegale efectuate de primarul Robert Negoiţă. În acelaşi timp, PNL oferă deja pliante cu programa candidatului Florin-Ştefan Vasile pentru 2016-2020.

În timp ce PNL stă în corturi şi strânge semnături, reprezentanţii ALDE se plimbă prin parcuri. Astfel, numeroşi copii, cu veste albastre ALDE, oferă flori pensionarelor aflate cu nepoţii la plimbare, iar adulţii, cu aceleaşi veste albastre, discută problemele actuale ale oamenilor.

Pe lângă corturi electorale, în Sectorul 6, PSD a ales să amplaseze şi bannere pe marginea şoselei. Şoferii bucureşteni sunt invitaţi să „vorbească cu Mutu”.

Nici Sectorul 5 nu scapă de alegerile locale. Nicuşor Dan a ales să amplaseze un cort la capătul tramvaiului 32, în Rahova, chiar pe spaţiul verde, nefiind vorba de un spaţiu în care se pot strânge semnături, ci pur şi simplu de o metodă facilă de promovare. 

De asemenea, Ovidiu Raeţchi şi Daniel Niţu se întrec în bannere în intesecţia Drumul Sării cu Calea 13 Septembrie, iar cele existente sunt luate de Nicuşor Dan.

În Sectorul 1, în apropierea staţiei de metrou Aviatorilor sunt amplasate de asemenea corturi goale, fără posibilitatea de a fi accesibile publicului.

Şi la Piaţa Romană, partidele şi candidaţii şi-au amplasat corturi.

Da, voi merge la vot, cu siguranţă. Încă nu ştiu pe cine să votez. Momentan prospectez piaţa. Cred că fiecare dintre noi trebuie să voteze, să îşi exercite acest drept. Nu ştiu dacă a început campania electorală. Din ce văd, cam aşa pare…„, spune un tânăr interesat de unul dintre candidaţii bucureşteni la Primărie.

După avalanşa de bannere şi corturi de pe străzile Capitalei, au fost depuse mai multe sesizări la Autoritatea Electorală Permanentă. Răspunsul AEP a fost că nu se încalcă legea.

Nu există nicio încălcare a legislației electorale în cazul partidelor politice și a persoanelor fizice care își fac publicitate politică stradală în perioadele dintre campaniile electorale, prin bannere și alte materiale de propagandă, întrucât Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali reglementează strict conduita candidaților în campania electorală„, explică AEP într-un comunicat.

Reprezentanţii AEP susţin că activităţile pe care partidele politice le fac în prezent nu se referă la campania electorală propriu-zisă, ci pur şi simplu la o activitate de promovare normală, pe care orice „entitate, companie sau organizaţie” are dreptul să o facă, iar Autoritatea Electorală Permanentă trebuie doar să verifice sursele de finanţare. Mai mult, legislaţia în vigoare nu sancţionează activităţile de promovare premergătoare campaniei electorale, legea delimitând strict aceste prevederi doar în timpul campaniei electorale propriu-zise.

Toate activităţile sunt delimitate în primul rând temporar sub aspectul începerii campaniei electorale la data de 6 mai. Noi suntem în perioadă preelectorală şi toate demersurile pe care partidele sau competitorii electorali în general le fac se subsumează activităţii de promovare. Aceştia se pot promova aşa cum se promovează orice altă entitate, fie persoană fizică, fie companie sau organizaţie. Atribuţiile noastre în ceea ce priveşte activitatea dumnealor din această perioadă se rezumă strict la sursele de finanţare, ceea ce AEP şi face. Noi am luat în considerare toate sesizările pe care le-am primit , ne-am şi autosesizat  în multe situaţii şi am solicitat autorizaţiile şi sursele de finanţare ale acestor materiale de promovare sau demersuri de promovare pe diverse căi.Întradevăr, în campania electorală, legea 334 reglementează foarte clar activităţile care sunt permise şi dimensiunile materialelor de promovare şi tipul de materiale, cam tot. Adică acolo regulile sunt foarte clare. Aici, şi partidele politice şi competitorii electorali şi canditaţii independenţi au dreptul să se promoveze„, a declarat Ingrid Bicu, AEP. 

AEP spune că, în ceea ce privește locurile în care sunt expuse bannere și alte materiale publicitare aparținând partidelor politice sau presupușilor candidați independenți la alegerile locale, „responsabilitatea aprobărilor pentru amplasarea acestora pe spațiul public aparține autorităților publice locale, conform Legii nr. 185/2013 privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate”:

„Autoritățile administrației publice locale sunt singurele în măsură să răspundă sesizărilor privind amplasarea materialelor de publicitate politică pe spațiul public. AEP verifică strict legalitatea surselor de finanțare pentru activitățile de publicitate politică, conform atribuțiilor prevăzute de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale”

Până în prezent, personalul cu atribuții de control din cadrul AEP a soluționat 50 de sesizări formulate de persoane fizice împotriva partidelor politice, precum și un număr de 63 de autosesizări, după cum urmează: Partide politice: PSD – 23 sesizări și 23 autosesizări; ALDE – 6 sesizări și 14 autosesizări; PMP – 2 sesizări și 7 autosesizări; PER – o sesizare; PNL – 18 sesizări și 19 autosesizări.

În cazurile menționate, au fost verificate avizele de amplasare însoțite de anexe, cererile pentru emiterea avizelor de amplasare, contractele privind producția bannerelor, prismelor, flayerelor, facturile fiscale, extrasele de cont, ordinele de plată și jurnalele de bancă și s-a constatat că respectivele partide politice au repectat prevederile legale în materia finanțării.

Controlorii Autorității au demarat verificări și în cazul unui număr de opt sesizări la adresa unor presupuși candidați independenți, solicitând date de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), de la primării, consilii locale, consilii județene și în cazuri izolate chiar de la primari.

AEP face un apel la instituțiile publice să pună la dispoziție într-un interval de timp rezonabil documentele solicitate în vederea finalizării acestor verificări întreprinse ca urmare a sesizărilor înregistrate„, a precizat AEP

Care este calendarul acțiunilor privind alegerile locale din 5 iunie:

-28 martie 2016: constituirea Biroului Electoral Central (BEC);
-28 martie – 6 aprilie 2016: comunicarea către BEC a denumirilor și semnelor electorale ale partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale;
-11 – 26 aprilie 2016: depunerea candidaturilor;
– 4 mai: rămânerea definitivă a candidaturilor;
– 6 mai 2016: aducerea la cunoștință publică a numărului circumscripțiilor electorale, a delimitării și numerotării fiecărei secții de votare, precum și sediilor acestora;
– 6 mai – 4 iunie 2016: campania electorală;
-26 mai 2016: tipărirea buletinelor de vot;
– 5 iunie 2016 (în intervalul 07:00 – 21:00): ziua votării;
-6 iunie 2016 (ora 21:00): numărarea voturilor, încheierea proceselor-verbale, întocmirea dosarelor cu rezultatele votării;

 

 

Cookies