Când vor putea folosi bucureştenii metroul de pe Magistrala 5 şi în ce stadiu sunt lucrările acum

de:
09 dec. 2015
0 Afișari
Când vor putea folosi bucureştenii metroul de pe Magistrala 5 şi în ce stadiu sunt lucrările acum

METROU DRUMUL TABEREI. Lucrările pe tronsonul Râul Doamnei – Eroilor 2 vor fi gata la finele lui 2016, iar ulterior vor demara testele tehnologice, care durează aproximativ trei luni. Abia apoi vor fi puse în circulaţie trenurile cu călători, a anunţat miercuri Metrorex.

Începând din decembrie 2016 putem demara probele tehnologice pentru darea în funcţiune a Magistralei 5. Sunt nişte probe un pic mai speciale şi, fiind vorba de o punere în funcţiune cu călători, ne gândim în primul rând la siguranţa călătorilor. Probele tehnologice ar trebui să dureze în jur de trei luni, ca să se finalizeze toate instalaţiile şi probele necesare. La începutul anului 2017 vor fi date în funcţiune staţiile cu călători. Nu ne facem niciun fel de problemă că probele tehnologice nu vor ieşi, însă siguranţa călătorului este pe primul plan şi vrem ca totul să iasă bine. Noi ne dorim să finalizăm lucrările la sfârşitul anului 2016 ca să putem pune în funcţiune Magistrala 5 cu călători, însă există anumite condiţionări care ne obligă să mai întârziem puţin. Întârzierile la Magistrala 5 sunt de aproximativ un an şi jumătate„, a explicat Constantin Mustăţea, șeful Serviciului de Urmărire Lucrări la Metrorex, în cadrul unei vizite efectuate la staţia şi depoul Valea Ialomiţei.

Probele tehnologice se vor face fără călători. Reamintim că în 1979, metroul din Capitală a circulat cu călători şi în perioada de probe – un caz unic în lume.

METROU DRUMUL TABEREI. Potrivit lui Mustăţea, tunelele de metrou sunt finalizate în proporţie de 90%, singurele zone care mai trebuie realizate acum sunt cele de legătură cu Magistrala 1, în zona Eroilor, către Izvor, după staţia de metrou Eroilor şi zona de subtraversare a staţiei vechi Eroilor 1 şi a Dâmboviţei, „o zonă cu o tehnologie deosebită în ceea ce priveşte grija şi siguranţa tehnologică pentru lucrările care sunt în exploatare”.

Lucrările de structură la şapte din cele 10 staţii de metrou de pe tronsonul Râul Doamnei – Eroilor 2 sunt gata. Alte lucrări sunt în proporţie de 30% (Râul Doamnei), 50% (Parc Drumul Taberei) şi 90% (Academia Militară). Râul Doamnei este una dintre cele mai întârziate staţii, din cauza problemelor legate de aviz, potrivit reprezentanţilor Metrorex. 

„Staţiile cele mai avansate sunt Valea Ialomiţei, împreună cu depoul, Romancierilor, Brâncuşi, Drumul Taberei 34, Favorit, Orizont şi Academia Militară, care a fost punctul de plecare şi va fi punctul care se va închide chiar ultimul când se vor scoate toate instalaţiile de evacuare material steril ş.a.m.d. Din punct de vedere al structurii Academia Militară nu este întârziată, ea va fi închisă mai târziu. Staţia Valea Ialomiţei este gata în proporţie de 99%, la nivel de structură. Staţiile puţin mai întârziate sunt Râul Doamnei şi Parc Drumul Taberei, unde au fost diverse probleme. La staţia şi depoul Valea Ialomiţei şi la Drumul Taberei 34 s-au început lucrările de finisaje, respectiv placări, compartimentări, cale de rulare, instalaţii electrice, sanitare, automatizare, televiziuni cu circuit închis, instalaţii de siguranţă a traficului, absolut tot ce înseamnă o funcţionare corectă a metroului”, a declarat Constantin Mustățea.

Vezi şi: În ce stadiu sunt lucrările la staţiile de metrou de pe Magistrala 5. Care e cea mai avansată staţie

Cum arată depoul Valea Ialomiţei acum:

Cum arată staţia Valea Ialomiţei acum:

Potrivit constructorilor, joi urmează să se demareze betonarea fundaţiei căii de rulare.

Circulaţia la suprafaţă a început să fie reluată etapizat. La Orizont mai e ocupată o singură bandă de circulaţie, traficul fiind deviat pentru realizarea acceselor, la Favorit şi la Drumul Taberei 34 s-a redat circulaţia în proporţie de 50% şi sunt în pregătire staţiile Romancierilor şi Brâncuşi pentru demararea lucrărilor de refacere a suprafeţelor, astfel încât să se poată relua circulaţia. „Reluarea traficului la suprafaţă este condiţionată şi de realizarea acceselor care străpung anumite benzi de circulaţie. În prezent nu avem nevoie de autorizaţii de mediu, ci de autorizaţii de defrişare pentru zonele de accese. Toate documentele au fost depuse, iar acum aşteptăm. Totul depinde de Primărie. Ultimul răspuns primit de la Primărie pentru defrişări la staţia Parc Drumul Taberei a fost negativ. Cred că sunt două luni de atunci. Unele accese au fost puţin modificate, pentru că mai există şi cerinţe de urbanism. Se circulă deja la suprafaţă dar nu în totalitate„, a spus Mustăţea.

Staţia Eroilor 2 va fi făcută sub actuala staţie de metrou, dar la o adâncime similară cu cea de la Academia Militară. „La Eroilor pot să spun că săpătura este aproape de final. S-a ajuns cu excavaţiile la nivelul radierului„, a spus Mustăţea.

Vezi şi: Cum arată ACUM şi cum va arăta Eroilor 2,de pe M5,singura staţie de metrou luminată natural. FOTO

METROU DRUMUL TABEREI. La depoul Valea Ialomiţei vor fi cinci linii, care vor fi folosite pentru parcare, revizie, mentenanţa trenurilor şi staţii de spălare. Aici s-au început deja lucrările de compartimentare pentru spaţiile tehnice. Potrivit lui Mustăţea, la Valea Ialomiţei nu s-a luat în calcul realizarea unui spaţiu de tip park&ride pentru că nu permite amplasamentul, acesta fiind folosit la maxim. „Această staţie, Valea Ialomiţei, este concepută să poată asigura un traseu mai departe al liniilor de metrou către cartierul Ghencea„, a explicat Mustăţea.

Metrorex estimează că, odată cu punerea în funcţiune a tronsonului Râul Doamnei – Eroilor 2, se va diminua cu 9,2% volumul de trafic pe traseul Magistralei 5 de metrou, de la 54.348 de vehicule pe zi la 49.336 vehicule pe zi, se va reduce zgomotul cu 0,3% şi va scădea nivelul noxelor cu 4-5%.

Ce trenuri vor circula pe Magistrala 5

Pentru tronsonul Râul Doamnei – Eroilor 2 s-a luat în calcul folosirea a 13 trenuri noi de metrou pentru transportul călătorilor. Cum licitaţia pentru aceste trenuri, câştigată de spaniolii de la CAF, a fost blocată de o anchetă DNA, se ia în calcul folosirea trenurilor existente în flota actuală a companiei. Metrorex trebuie să mai primească de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) încă opt trenuri noi de metrou în valoare de 47 de milioane de euro, achiziţionate printr-o extensie a contractului anterior semnat în 29.11.2011, care viza achiziţia a 16 trenuri noi de metrou. Valoarea celor 16 trenuri de metrou achiziţionate de Metrorex în 2011 în urma unei licitaţii publice internaţionale se ridică la 97.012.450 Euro fără TVA. „Termenele de livrare pentru cele opt trenuri noi sunt respectate, ba chiar au ajuns mai devreme. Primul tren ar fi trebuit să ajungă aici înainte de Crăciun, iar restul urmează să ajungă etapizat până la jumătatea anului viitor. Unele dintre trenuri sunt realizate la producător în proporţie de aproape 90%. Nu se montează la noi, ci la producător”, a spus Mustăţea. Potrivit unui anunţ făcut anterior de CAF, livrarea primului tren de metrou din ultimul lot de opt garnituri de metrou era planificată la jumătatea lunii noiembrie.

Întrebat de jurnalişti dacă se vor folosi trenuri de metrou IVA la Magistrala 5, Mustăţea a negat asta, precizând că trenurile depind de sistemul de siguranţă a circulaţiei, care, la rândul ei, depinde atât de trenuri, cât şi de calea de rulare şi de instalaţiile montate atât pe trenuri, cât şi pe calea de rulare, întrucât toate acestea trebuie să conlucreze.

Cel de-al doilea tronson al Magistralei 5 la care se vor demara lucrările, Pantelimon – Iancului, este în stadiul de proiectare şi se fac expertize, potrivit lui Mustăţea.

METROU DRUMUL TABEREI. Primul tronson de metrou al Magistralei 5, care va fi pus în funcţiune cu călători în martie 2017, va avea 10 staţii şi un depou, o lungime de 6,871 km cale de rulare dublă şi va deservi un bazin de circa 300.000 de locuitori. Potrivit estimărilor Metrorex, Magistrala 5 va fi folosită de circa 19,1 milioane de pasageri pe an.

METROU DRUMUL TABEREI. „Linia de metrou Magistrala 5 – Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Opera), inclusiv Valea Ialomiţei” este finanţată din fonduri structurale nerambursabile în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport 2007-2013. Valoarea totală a lucrărilor la tronsonul Râul Doamnei – Eroilor 2 se ridică la 570 milioane euro fără TVA, exceptând costurile trenurilor de metrou. „Avem fondurile asigurate. Acest tronson este finanţat cu fonduri europene şi de la bugetul statului. La momentul acesta sunt fonduri pentru finalizarea lucrărilor. Noul termen contractual pentru secţiunea de 10 staţii este sfârşitul anului viitor„, a punctat Constantin Mustăţea. 

Cookies