Metrourile vechi vor fi scoase complet din circulație, în Capitală. De ce trebuie pilite peroanele

de:
24 feb. 2014
189 Afișari
Metrourile vechi vor fi scoase complet din circulație, în Capitală. De ce trebuie pilite peroanele

Metrorex vrea să renunţe la trenurile vechi de metrou IVA Astra, care au numeroase defecţiuni tehnice şi un consum ridicat de energie electrică. De la sfârşitul anului 2015, în subteranul bucureştean nu vor mai circula trenuri vechi.

Trenurile IVA Astra sunt învechite, au costuri mari de întreţinere, iar majoritatea problemelor tehnice apar la trenurile de generaţie veche. Cu cât foloseşti mai mult un tren, consumul de energie este mai mare şi mentenanţa este mai scumpă, pentru că se tarifează la numărul de kilometri parcurşi. Vrem să scoatem de tot trenurile IVA din funcţiune, pentru că au costuri ridicate de mentenanţă. În primul rând, dacă iei trenuri noi, majoritatea costurilor de mentenanţă le acoperă garanţia. Până la finele anului viitor ne-am propus să înlocuim întreg parcul de trenuri vechi şi să nu mai avem niciun tren vechi pe şine. Trenurile IVA le vom casa şi le vom valorifica, vânzându-le la fier vechi. Este o procedură de vânzare. Dacă ar exista o altă posibilitate de a le valorifica în alt fel, pe alţi bani, cu mare plăcere, însă nu şi-a exprimat nimeni ideea şi nici noi nu am găsit până acum, la nivelul Metrorex, alte soluţii de a vinde trenurile la preţuri mai mari decât la fier vechi„, a declarat, pentru B365.ro, directorul general al Metrorex, Aurel Radu.

37 de trenuri noi de metrou, în Bucureşti

Şeful Metrorex a mai precizat, pentru B365.ro, că în următorii trei ani, în subteranul bucureştean ar putea circula 37 de trenuri noi de metrou.

În total avem în plan achiziţia a 37 de trenuri noi, în primă fază. Este vorba de cele 16 trenuri pe care le livrează deja CAF şi mai avem la dispoziţie încă o extensie de 8 trenuri de la CAF, la acelaşi preţ, care a fost foarte bun, cu cel puţin 1 milion de euro sub preţul celorlalte companii care au venit la licitaţie. În caietul de sarcini, care a fost pentru toată lumea, ca să nu existe discuţii, a fost prevăzută posibilitatea extensiei cu opt trenuri pentru că altfel nici măcar nu aveam cum să facem act adiţional la contractul acesta. Am făcut o propunere, bineînţeles, să avem şi banii. Ar fi 24 de trenuri, conform contractului pe care îl avem acum cu CAF, la care se adaugă cele 13 trenuri noi pentru primul tronson de la Magistrala 5, Drumul Taberei – Eroilor. În trimestrul patru al acestui an ar trebui demarată procedura pentru achiziţionarea celor 13 trenuri noi pentru Magistrala 5. Vrem să includem şi achiziţia trenurilor noi de metrou prin Programul Operaţional Sectorial – Transport. Acest proces este în analiză. Noi l-am propus tot pe programul de anul trecut 2007-2013 pentru că avem posibilitatea să folosim banii„, a declarat Aurel Radu, pentru B365.ro.

Întrebat de reporterii B365.ro de ce trenurile noi nu au sistem de aer condiţionat, şeful Metrorex a precizat că atunci când s-a luat decizia de a achiziţiona trenuri fără aer condiţionat s-a ţinut cont atât de partea financiară, cât şi de un alt dezavantaj pe care îl prezintă trenurile cu aer condiţionat. „Trenurile cu aer condiţionat sunt mult mai scumpe faţă de cele cu ventilaţie forţată şi s-a făcut o analiză, în urma căreia s-a stabilit că la noi nu e atât de cald în tren ca să fie nevoie de aer condiţionat. Sunt geamuri rabatabile, sunt condiţii. În plus, compresoarele sistemului de aer condiţionat degajă căldură şi astfel în staţii se produce efect de seră. Cu sistem de aer condiţionat în tren este frig, dar în staţie este temperatura prea mare. În plus, e vorba şi de un alt gabarit şi de un consum mai mare de energie electrică şi de costuri suplimentare şi în producţie şi în exploatare. Nici în străinătate, în ţări precum Germania, Anglia, Spania sau Franţa, am înţeles că trenurile de metrou nu au aer condiţionat„, a mai spus şeful Metrorex, pentru B365.ro.

De ce trebuie „pilite” peroanele de metrou din Bucureşti

În urma testelor făcute cu noile trenuri de metrou în subteranul bucureştean, s-a depistat că peroanele construite în urmă cu mai bine de 30 de ani nu sunt adaptate la actualele trenuri şi trebuie modificate. „Directorii de specialitate au făcut testele cu trenurile noi de la CAF şi sunt foarte mulţumiţi pentru că sunt silenţioase, au viteză şi asigură confort. E o generaţie mai nouă de trenuri, motoarele sunt japoneze, de la Mitsubishi, tehnologia e de vârf. Într-adevăr sunt probleme pentru că, atunci când s-a construit metroul, începând cu anul 1975, nu s-au luat în calcul unele probleme, precum raza de curbură, iar în anumite staţii trenurile noi ating, foarte puţin, marginile peroanelor, dar acolo se ajustează. S-a făcut proba de gabarit, iar în anumite locuri, în zona de curbură, se vor ajusta peroanele, iar apoi se tencuieşte şi se reface totul. Am înţeles că printre peroanele staţiilor care vor fi ajustate, dar nu major, se numără cele de la Piaţa Romană şi Piaţa Unirii„, a explicat directorul general al Metrorex.

Cosmin Dinescu, consilierul personal al şefului Metrorex spune că s-a ajuns aici pentru că există o normativă europeană care spune că distanţa dintre peron şi platforma de urcare în metrou nu trebuie să fie mai mare de 7 cm, ca să nu scape piciorul unui om şi să îl prindă acolo. „Fireşte, când s-a construit metroul, la finele anilor ’70, nu s-a ţinut cont de distanţa dintre trenul de metrou şi marginea peronului. Acum noi am dat lăţimea la 5 cm”, a explicat Dinescu.

Ce diferențe sunt între CAF-uri și trenurile Bombardier

Pe 29 noiembrie 2011, Metrorex a semnat cu firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) un contract de achiziţie şi punere în circulaţie a 16 trenuri noi de metrou, valoarea totală a contractului fiind de 97 de milioane de euro, fără TVA. Achiziţia celor 16 trenuri de metrou este prevăzută în Acordul de finanţare pentru modernizarea metroului din Bucureşti, semnat cu Banca Europeana de Investiţii în toamna anului 2009. Banii pentru noile trenuri sunt asiguraţi atât din credite BEI, cât şi de la bugetul de stat.

Primele patru trenuri ce trebuiau livrate – conform contractului – de la unitatea de producţie CAF din Beasain – Spania, au ajuns la Bucureşti. Celelalte 12 trenuri vor fi asamblate la Atelierele CFR Griviţa SA Bucureşti. Dintre acestea, primul tren (trenul 5 din componenţa celor 16 contractate) a fost asamblat la Atelierele CFR Griviţa şi livrat către Metrorex.

În prezent, se efectuează probe de punere în funcţiune şi încercări în vederea omologării cu Autoritatea Feroviară Română (AFER). Dunărea, primul tren construit de CAF, trebuie să efectueze probe de anduranţă pe o distanţă de 20.000 de km, parcurşi fără călători, următoarele trenuri urmând să parcurgă, în teste, doar 2.000 de km fără călători. Recepţia pentru punerea în funcţiune cu călători a primului tren BM3-CAF se estimează că va avea loc în luna mai a acestui an, dacă toate testele şi încercările vor fi trecute cu succes. Celelalte trenuri vor fi livrate şi vor circula cu călători eşalonat, până la sfârşitul anului.

Vezi aici: GALERIE FOTO cu noile trenuri de metrou, construite de CAF

Dacă cele 44 de trenuri produse de Bombardier poartă nume de flori și de capitale europene, cele 16 trenuri noi produse de CAF vor purta numele principalelor râuri ale ţării. Primul tren care va intra în circulație este cel botezat Dunărea, urmat de Mureş, Prut, Siret și Olt.

Potrivit reprezentanţilor Metrorex, noile trenuri vor putea circula pe magistralele 1, 2 și 3, pe care s-a amplasat sistemul de monitorizare automată a trenului.

Noile trenuri de metrou produse de CAF au câte două locuri special amenajate pentru persoanele cu mobilitate redusă, au un sistem de autodiagnoză care informează imediat mecanicul asupra eventualelor defecţiuni ale trenului și cum se pot remedia aceste probleme, dar și un sistem de teletransmisie de date. Prin intermediul acestui sistem se transmite automat prin Wi-Fi starea echipamentelor trenului, astfel încât, atunci când trenul ajunge în depou, nu se mai impune o analiză amănunțită care să scoată la iveală defecţiunile trenului. Sistemul de teletransmisie prin Wi-Fi ține doar de latura tehnică a trenului și nu vizează furnizarea de internet gratuit pentru călători, așa cum s-a vehiculat anterior, a precizat Dan Tudorache, şef serviciu Material Rulant la Metrorex.

Trenurile CAF au și un sistem performant de informare a publicului călător (indicatoare frontale şi laterale pentru vizualizarea direcţiei de mers a trenului), semnalizări suplimentare acustice şi video pentru accesul în/din trenuri, locuri special amenajate pentru transportul bicicletelor cu metroul în interiorul vagoanelor, ventilaţie forţată în vagoanele de pasageri și geamuri rabatabile.

Noile trenuri CAF sunt compuse din câte şase vagoane unite prin burduf, au sistem de tracţiune şi de frânare controlat cu microprocesor, caroseria realizată din oţel inoxidabil, sistem îmbunătăţit de bare de sprijin pentru călători, uşi culisante cu autoblocare şi protecţie la prinderea persoanelor între uşi.

Trenurile CAF au o capacitate de 1.202 de pasageri, distribuită în cei 114 m lungime, şi patru motoare care pot dezvolta o viteză de 80 km/h. Pentru asigurarea compatibilităţii tehnice şi de exploatare integrală, Metrorex a achiziţionat, cu 4.940.000 euro fără TVA, şi 16 seturi de sisteme de protecţie şi conducere automată a trenului de la Bombardier Transportation – Divizia Rail Control Systems (care va asigura montajul şi punerea lor în funcţiune).

Cookies