Când evadezi din București în Țara Oașului, poate nimerești în lumea cu decapotabile, costume populare cu Swarovski și palate betonate. Bun venit pe planeta „Mândrie și Beton”!

16 iun. 2023
267 afișări
Când evadezi din București în Țara Oașului, poate nimerești în lumea cu decapotabile, costume populare cu Swarovski și palate betonate. Bun venit pe planeta
Când evadați din București în Maramureș veți găsi multă “Mândrie și Beton”. Mașini decapotabile, costume populare cu Swarovski și palate cu 4 etaje. Foto credit: Petruț Călinescu.

După 10 ani de teren cu aparatul în mână, întâlniri, discuții, taifas și investigație, fotograful Petruț Călinescu lansează rezultatele documentării sale pentru o altă etapă din evoluția schimbărilor pe care migrația românilor le-a provocat în satele din nordul țării, în special în Țara Oașului. Proiectul “Mândrie și Beton” (2010-2023) reprezintă cea mai lungă documentare vizuală a unui fenomen social din România și ne arată modul spectaculos și ireversibil în care s-a schimbat satul tradițional, după plecarea oșenilor la muncă în strainătate.

Sat din Țara Oașului, în prezent. Foto credit: Petruț Călinescu.

Petruț Călinescu este fotograf independent, cofondator al Centrului de Fotografie Documentară. A fost fotoreporter pentru cele mai importante ziare din România, iar astăzi este reprezentat de agenția londoneză Panos Pictures. Printre proiectele sale documentare pe termen lung se numără: Mândrie și Beton, The Black Sea, La Garaje, Periferia B. Talentatul său portofoliu îl puteți descoperi aici: www.petruț-călinescu.com.

Petruț Călinescu a lucrat pentru principalele cotidiene din România ca fotograf, iar astăzi este reprezentat de agenția londoneză Panos Pictures. Foto credit: Petruț Călinescu.

Mândrie și Beton” documentează un fenomen unic și ireversibil: dispariția satului tradițional

Într-un context în care, fie din motive comerciale, fie politice, este promovată imaginea unui sat idilic, neatins de schimbări, “Mândrie și Beton” face un serviciu istoriei recente, documentând un fenomen unic și ireversibil: dispariția satului tradițional, așa cum îl știam. Expoziția de fotografie “Mândrie și Beton” poate fi văzută la Muzeul de Artă din Cluj în acest week-end, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

Țăranul român nu-i acasă, dar ne-a lăsat mesaje”

Petruț Călinescu: Dacă îl cauți acasă pe țăranul român, nici azi n-ai să-l găsești. Tot plecat la muncă în străinătate este. Și vrea să știi asta. Ți-a lăsat un mesaj pe uliță – o casă din beton cu patru etaje, atât de mare “că poți să întorci tirul în ea”.

Foto credit: Petruț Călinescu.
Pălinca nu se mai bea din sticle în formă de Tour Eiffel și nu mai vezi deloc căpițe de fân făcute de mână, ci doar baloți cilindrici, scuipați pe câmp de utilaje agricole moderne”

Petruț Călinescu: “Deși a trecut o pandemie și a izbucnit un război chiar la granița de nord a țării, ulițele betonate de oameni pe banii lor se blochează vara în “bușoane” (adică blocaj în trafic, în franceza oșenească) de mașini cu numere străine la fel că în urmă cu un deceniu. Casele albastre din lemn, devenite magazii de materiale de construcții pentru noile vile de beton, au dispărut pe măsură ce s-au terminat șantierele, pe ulițe gonesc în continuare mașini decapotabile, pe costumele populare a crescut numărul de cristale Swarovski, la gât miresele oșence au început să poarte globuri de Crăciun, au apărut cizme tradiționale în culori aprinse, pălinca nu se mai bea din sticle în formă de Tour Eiffel și nu mai vezi deloc căpițe de fân făcute de mână, ci doar baloți cilindrici, scuipați pe câmp de utilaje agricole moderne.Unii dintre oamenii intervievați de mine acum 10 ani, nu mai sunt. S-au dus. Dar au rămas acasă, mărturii ale viselor lor, case la roșu înghițite de iederă. Pe străzile din Negrești Oaș tinerii vorbesc între ei în limbi străine, bătrânii își sorb nepoții și strănepoții din priviri, dar nu înțeleg o boabă din ce spun.

Foto credit: Petruț Călinescu.
„Satul oșenilor arată acum ca o suburbie a unui oraș occidental”

Petruț Călinescu: După zece ani de cercetare, cele mai multe construcții s-au terminat. Satul arată că o suburbie a unui oraș occidental. Ce nu se vede, dar se aude aproape în orice casă, este că viața „afară” s-a așezat. Oșenii și-au cumpărat case pe pământ la Paris, le-au spart, le-au renovat, au umplut grădinile de flori. „Acolo la Paris se știe care sunt case de români. Numai la noi vezi case așa de îngrijite și grădini care dau pe-afară de flori”, spune Cotroș din comuna Certeze, Negrești-Oaș.

Petruț Călinescu: Recent, o fotografă azeră, Rena Effendi a câștigat o serie de premii cu un reportaj intitulat “Built on grass” – despre viața cotidiană a țăranilor din Maramureș. În fotografii regăsim un Maramureș atemporal, idilic, unde țăranii poartă costume tradiționale, femeile spală la râu iar pâinea se coace în casă. În același timp, în pline restricții cauzate de criză Covid 19, aeroporturile din nordul țării aranjau zboruri pentru emigranții români vitali economiei vestice. Aceste două lumi diferite există și co-există, aceasta fiind și intenția esențială a proiectului: de a le surprinde împreună, cât timp mai conviețuiesc.

„Pe străzile din Negrești Oaș tinerii vorbesc între ei în limbi străine, bătrânii își sorb nepoții și strănepoții din priviri, dar nu înțeleg o boabă din ce spun”. Foto credit: Petruț Călinescu.
Mândrie și Beton” are acum webdocumentar în zece capitole și poate deveni o nouă carte de fotografie, dacă sunteți și voi interesați, dacă aveți mândrie
Dacă aveți mândrie, puteți ajuta la tipărirea noului album prin a cumpăra în avans cartea. Detalii aici: Mândrie și beton. După 10 ani. La fiecare 25 de albume achiziționate în avans se va debloca un capitol din webdocumentarul Mândrie și Beton. După 10 ani de pe site-ul Centrului de Fotografie Documentară. 

Despre „Mândrie şi beton”, un proiect început acum 10 ani

Mândrie și Beton” (2010-2023) este un proiect CdFD, cofinanțat de World Press Photo, Robert Bosch, Ordinul Arhitecților din România din Timbrul de Arhitectură (OAR) și Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). De-a lungul timpului, a fost publicat atât în presa națională, cât și în presa internațională – Sunday Times (UK), 6Mois (FR), Bloomberg Business Week (USA), New Statesman (UK), Alternatives Internationales (FR), Southern People Weekley (China). Albumul „Mândrie și Beton”, tipărit în 2013 (cu imagini din 2010-2012), a fost posibil doar pentru că 260 de susținători l-au cumpărat în avans, ajutând astfel la strângerea fondurilor necesare pentru a acoperi o bună parte din costuri. 10 ani mai târziu, Petruț Călinescu ne propune o reeditare a lui, într-o formulă grafică complet diferită, cu un conținut nou (2015-2023) în proporție de aproximativ 50%.

Foto credit: Petruț Călinescu.
Noul album “Mândrie și Beton” va avea 200 de pagini și va fi tipărit la sfârșitul anului 2023

Editat de CdFD (Centrul de Fotografie Documentară), cu un design de Alice Stoicescu, noul album va avea aproximativ 200 de pagini, va fi tipărit offset pe hârtie premium și este estimat să iasă din tipar la sfârșitul anului 2023

Despre Centrul de Fotografie Documentară (CdFD)

„Lucrăm la proiecte de fotografie pe termen lung și le încheiem cu expoziții, albume și tipărituri experimentale. Oferim granturi de fotografie, am lansat prima colecție tipărită de fotografie documentară din România și creștem o arhivă digitală pe www.cdfd.ro”.

Cookies