Campania electorală pentru alegerile prezidențiale începe azi. Până acum, probabil că ni s-a părut ce-am văzut

04 apr. 2025
391 afișări
Campania electorală pentru alegerile prezidențiale începe azi. Până acum, probabil că ni s-a părut ce-am văzut
Campania electorală pentru alegerile prezidențiale începe azi. Până acum, probabil că ni s-a părut ce-am văzut | Sursa foto: Inquam Photos /Mălina Norocea

Oficial, abia azi, la ora 07:00, a început campania electorală pentru alegerile prezidențiale din luna mai. Iar acesta este un lucru destul de dubios, pentru că, în realitate, suntem în campanie electorală pentru prezidențiale parcă dintotdeauna.

Mai întâi, a fost extrem de densul an electoral 2024, unde am avut alegeri locale, alegeri parlamentare și, desigur, alegerile prezidențiale în final anulate, chestiune care ne pune în situația unui alt scrutin în acest an, în luna mai.

Și, așa cum experiența ne-a învățat, în preajma acestor evenimente, politicienii – candidați sau „aparținători” devin brusc și îndelungat foarte comunicativi cu noi.

Fiecare gest, fiecare declarație, fiecare decizie are cel puțin o conotație de campanie electorală. Și asta cu vreun an înainte de orice alegeri.

Dar…

Oficial, campania electorală pentru prezidențiale începe pe 04.04, la ora 07:00

Așadar, oficial, campania electorală pentru alegerile prezidențiale din acest an începe azi, 4 aprilie, la ora 07:00, și se va încheia în 3 mai, la ora 7.00. Cu o zi înainte de primul tur.

Printr-un comunicat citat de News.ro, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) amintește că sunt permise doar anumite tipuri de activități şi materiale de publicitate politică, iar cele care au fost folosite până acum și  nu corespund reglementărilor trebuie înlăturate. 

Astfel, pe durata campaniei electorale oficiale, sunt permise doar anumite tipuri de activități șide  materiale de publicitate politică, precum afişele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condiţiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broşurile, pliantele şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie.

„Competitorii politici au obligaţia înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment şi care nu respectă regulile premise de legislaţia în vigoare.” 

Altfel zis, trebuie să dea jos panourile acelea care au împânzit orașul și țara și care, teoretic, nu-s campanie electorală 🙂

Este interzisă și utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaţilor, precum şi cu alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar, organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Campania electorală pentru prezidențialele din mai și noutățile ei

Există și o noutate în această campanie, amintește AEP: indiferent de mijlocul de distribuire, inclusiv prin intermediul programelor de radio şi de televiziune, precum şi al serviciilor media audiovizuale la cerere, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conţină următoarele informaţii (eticheta):

  1. a) o indicaţie privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
  2. b) candidatul sau formaţiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele şi adresa de e-mail, precum şi adresa poştală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formaţiunilor politice;
  3. c) o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 şi 12 din Regulamentul (UE)2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;
  4. d) o menţiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. e) după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
  6. f) codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.
Cookies