Buletin de București? Mult prea greu să dobândești! „Criza plasticului” lasă oamenii fără cărți de identitate cu lunile

06 apr. 2021
5265 Afișari
Buletin de București? Mult prea greu să dobândești!

Lipsa de materii prime pentru buletine a declanșat o adevărată criză la nivel național. Responsabili pentru această situație sunt furnizorii de folii de plastic autorizate care nu au respectat nicun termen limită impus pentru materialele necesare.

Ieri dimineață, primim un mesaj:

„Buletinul meu iar nu-i gata, nu se știe când e gata, fără buletin nu-mi pot să îmi rezolv o grămadă de alte treburi, unele chiar foarte urgente. A, și să știți că la Sectorul 3, unde am fost eu, erau oameni care nu au buletin de identitate de luni de zile!”

Și-am luat-o pe firul apei, să vedem cum mai stau lucrurile în „criza plasticului.” (Stau cam rău!)

Următorul termen înaintat către Euro Standard și Zoom Soft, companiile care furnizează materialele pentru cărțile de identitate, este 6 aprilie 2021. „Criza plasticului” a început prin acum câteva luni și afectează deja toată țara. Pentru a avea timp să se ocupe de multitudinea de cereri care s-au adunat, Direcțiile Generale de Evidență a Persoanelor au extins termenul-limită pentru emiterea de buletine la 30 de zile, un termen care poate fi prelungit la rândul său cu încă 15 zile în situații excepționale.

Stocurile de materiale pentru tipărit sunt pe terminate

Spre exemplu, în Municipiul Timișoara se pot tipări cel mult două buletine pe zi, deși media zilnică de cereri este de 200. Nici plata taxei de urgență nu scutește cetățenii să aștepte până la patru săptămâni după un buletin care necesita în mod normal o așteptare de cel mult patru – cinci zile.

”Serviciul nostru acoperă peste 400.000 de locuitori, municipiul Timişoara şi 20 de comune. Suntem în situaţia în care nu putem tipări mai mult de două buletine pe zi. Nu este plastic, s-au verificat stocurile şi s-a constatat că acestea sunt limitate. Încă din luna ianuarie, cererile sunt soluţionate în 30 de zile de la data depunerii. Noi le eliberam chiar şi în cinci zile lucrătoare, eram printre puţinii din ţară care făceam asta”, a declarat pentru stiridetimisoara.ro Bogdan Sperneac, șeful Direcției de Evidență a Persoanelor Timișoara.

La ce pot folosi cetățenii buletinele expirate până se rezolvă criza plasticului?

Conform dispozițiilor Legii 55/2020 privind măsurile pentru combaterea și prevenirea efectelor pandemiei de COVID-19, actele de identitate care au expirat începând cu 1.03.2020 sunt valabile potrivit noii legii și pot fi utilizate în relația cu instituțiile publice sau cu persoanele juridice de drept privat, care au obligația de a le accepta pe tot parcursul stării de alertă, dar și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia. Persoanele cărora le-au expirat actele de identitate nu pot însă să părăsească țara, dar nici să poată realiza operațiuni bancare la ghișeuri.

Companiile responsabile cu materialele vor încasa cinci milioane de lei

Euro Standard S.R.L și Zoom Soft S.R.L sunt firmele însărcinate cu livrarea de hârtie tip teslin sau echivalent și folii din material plastic cu elemente de secretizare, vizibile în UV, aplicate prin gravură. Problema principală din spatele crizei plasticului pentru buletine pare a fi faptul că achiziția de materiale ce a avut loc în 2020 a fost contestată în instanță, iar cele două firme nu au avut la dispoziție destul timp pentru furnizarea materialelor, deși decizia definitivă a instanței a venit încă din luna ianuarie a acestui an.

Euro Standard S.R.L este înființată în 2002, are sediul în București, și are ca obiectiv de activitate „Intermedierea comerțului cu produse diverse”. În 2019, aceasta a înregistrat o cifră de afaceri de peste 760.000 de lei și un profit de circa 122.000 de lei, având un singur angajat.

Zoom Soft S.R.L are sediul tot în București, funcționează din anul 1994 și oferă clienților săi „Servicii pregătitoare pentru pretipărire”. Cifra de afaceri din anul 2019 depășește 2,1 milioane de lei și un profit de aproape 230.000 de lei. Această companie are nouă angajați.

Contractul încheiat cu Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (D.E.P.A.B.D) le va aduce celor două firme încasări de aproape 5 milioane de lei, în baza cărora se angajează să livreze la nivel național o cantitate maximă de 1.320.000 de coli hârtie tip teslin și 5.280.000 de folii din material plastic cu elemente de secretizare.

Sursa foto: Matthias Balk / dpa.com

Cookies