Bucureștiul este cel mai scump oraș din țară. Deși vânzările sunt în scădere, prețurile cresc

20 apr. 2021
261 Afișari
Bucureștiul este cel mai scump oraș din țară. Deși vânzările sunt în scădere, prețurile cresc

Bucureștiul este cel mai scump oraș din țară la capitolul prețurilor produselor alimentare și nealimentare de bază. În timp ce vânzările din orașele mici și mediul rural cresc pe fondul implicării din ce în ce mai mare a marilor jucători internaționali, vânzările din București se află în scădere. Mai mult, prețurile sunt în medie mai mari cu 21 de procente comparativ cu restul României. Promoțiile și reducerile sunt și ele pe cale de dispariție în Capitală, comparativ cu celelalte orașe.

Bucureștiul este cel mai scump oraș din țară. În primele două luni ale acestui an, supermarketurile au vândut cu 6,3% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit studiului realizat de compania de monitorizare RetailZoom. Creșterea vânzărilor din 2021 este însă mai lentă comparativ cu creșterea dintre 2019 și 2020 când, în aceeași perioadă, se înregistrau creșteri de 17,2%. În plus, marile companii au început să bată pasul pe loc în București, unde au creșteri ale vânzărilor mai mici decât cele din orașele mai mici, potrivit Economica.

Bucureștiul este cel mai scump oraș din țară. Produsele sunt mult mai scumpe în Capitală

O altă caracteristică a perioadei analizate este faptul că Bucureștiul a ajuns mult mai scump decât restul țării dacă ne uităm la produsele alimentare și nealimentare de bază, deși vânzările scad. Prețul pentru aceste produse este în medie cu 21% mai mare în București față de restul țării. În schimb, în mediul rural prețurile sunt asemănătoare cu cele din mediul urban.

O explicație pentru diferențele semnificative, spun analiștii RetailZoom, este dată de sortimentația diferită a produselor prezente în magazinele din București față de cele din celelalte orașe și mai ales față de așezările mici. „În capitală regăsim o sortimentație mult mai largă, în care o bună parte dintre produse sunt mai scumpe, în timp ce în comunitățile mici se listează mai puține produse în general, iar zona premium este mai puțin reprezentată”, spun experții.

Promoțiile contează mai mult în restul țării față de București

Ponderea cea mai mare a promoțiilor este întâlnită în orașele mici și în mediul rural. În orașele mari și medii 21,9% dintre vânzări sunt generate de produse la promoție, în timp ce în rural și orașele mici procentul ajunge la 24%. Media importanței promoțiilor este de 22,7% în restul țării, în timp ce în București produsele la promoție au reprezentat doar 15,6% din valoarea vânzărilor. Acest lucru înseamnă că vânzările sunt mai puțin influențate de promoții în Capitală față de celelalte regiuni ale României. Produsele cu ponderi mari ale vânzărilor promoționale (cel puțin 30%) sunt produsele pentru machiaj, balsamul, carnea și dezinfectantul de mâini.

Supermarketurile au avut de câștigat de pe urma închiderii industriei HORECA

Grupele de produse unde s-a observat o creştere semnificativă sunt: mâncarea pentru animale, unde s-a înregistrat o creștere 21,7%, băuturile alcoolice, cu 17,5% şi mâncarea semi şi gata preparată, unde vânzările au crescut cu 13,1%. Categoriile cel mai puțin influențate sunt cafeaua, ceaiul, cacaua și băuturile alcoolice al căror progres în vânzări este foarte apropiat de cel al anului trecut. Închiderea sau restricționarea industriei HORECA a reprezentat un avantaj pentru comerțul modern, deoarece s-au consumat mai multe alimente acasă.

Analiza RetailZoom a fost realizată pe baza indexului de date scanate compus din peste 3.350 de magazine din comerțul modern internațional. Au fost incluse Carrefour market, DM, Inmedio , Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi , Xpress, Cora, Carrefour hyper, Metro. Total FMCG acoperit se referă la 194 de categorii : produse alimentare , de îngrijire personală și a casei, tutun .

Cookies