ȘTIRI

Bucureștiul, depășit de Timișoara. Un tramvai nou a intrat în circulație de marți. Cât mai are de așteptat Capitala?

La Timișoara a intrat de marți în circulație un tramvai ultramodern. Premiat pentru inovație, vehiculul nu este realizat în România, ci în Turcia, și are o eficienţă energetică crescută, fiind cu aproximativ 2.5 tone mai uşor decât cele din aceeaşi clasă. Este primul tramvai nou pe care îl văd timișorenii după zeci de ani.

Primul tramvai nou și modern, dintr-un lot de 21 de astfel de vehicule, a intrat în circulație marți seară în Timișoara, și a făcut un circuit complet pe linia 1 din oraș. Tramvaiul Bozankaya, produs de o companie din Turcia, a fost proiectat și construit la comandă pentru orașul de pe Bega.

Vehiculul a ajuns la Timișoara acum aproape jumătate de an și, până să poată transporta călători, a trecut prin aproape 60 de teste, făcute în toată Europa. Garnitura are o lungime de 30 de metri și o capacitate maximă de 200 de persoane. Acesta poate funcționa autonom, pe bază de baterie, fără să fie conectat la rețeaua catenară, pe o distanță de până la 70 de kilometri. Este cea mai mare performanță realizată până acum în istoria sistemelor de tranzit feroviar ușor.

Primarul Dominic Fritz laudă tramvaiul: „mai confortabil decât mașina proprie”

Contractul pentru aceste garnituri ultramoderne a fost semnat în iulie 2019, de fostul primar Nicolae Robu, iar cel care a făcut cursa inaugurală a fost actualul primar, Dominic Fritz.

„Este mai mult decât un tramvai, este visul unui transport în comun în Timișoara care să fie din nou coloana vertebrală a comunității noastre, așa cum a fost. Un transport în comun care este cel puțin pe picior de egalitate cu transportul rutier, cu mașinile care circulă în oraș și vrem ca orice timișorean care ar vrea să nu folosească mașina lui, orice timișorean care ar vrea să ajungă de la un capăt în alt capăt în oraș, în condiții moderne, s-o și facă și să ajungă mai rapid, mai confortabil decât dacă ar folosi mașina proprie”, a afirmat actualul primar al Timișoarei.

Achiziția este finanțată în majoritate din fonduri europene. Primăria Timișoara va cumpăra 21 de tramvaie, la un preț de peste două milioane de euro bucata. Municipalitatea se pregătește să ia un credit de 20 milioane de euro, de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, pentru a-și plăti contribuția din acest proiect și pentru a face alte investiții de interes public.

Când va avea Bucureștiul parte de tramvaie noi?

În București, circula tramvaie vechi și de 50 de ani, celebrele tramvaie cehești Tatra, care vor fi scoase din circulație abia când vor veni tramvaiele noi comandate de municipalitate de la Astra Arad. Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a semnat un contract în 2021, cu producătorul român din Arad, pentru furnizarea a 100 de tramvaie, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, din bani europeni.

Contractul prevede furnizarea primului tramvai peste 15 luni, adică în august 2022, urmând ca, începând de la acel moment al livrării prototipului, să fie furnizate câte patru tramvaie în fiecare lună, a declarat atunci Nicușor Dan. Nicuşor Dan a precizat că sunt tramvaie mari, cu lungimea de 36 de metri, potrivite pentru Capitală.

„Un cuvânt despre fosta administraţie, dacă nu s-ar fi încăpăţânat să insiste să dea în mod nelegal acest contract unei firme turceşti şi ştiţi că s-a pronunţat şi CNSC-ul, s-a pronunţat şi Curtea de Apel Bucureşti, am fi avut aceste tramvaie începând cu vara anului 2020”, a mai spus Nicuşor Dan.

Primăria Capitalei a lansat licitația pentru achiziționarea celor 100 de tramvaie în decembrie 2018, în mandatul Gabrielei Firea. Pe 6 noiembrie 2019, Primaria Bucuresti a anuntat câștigătorul licitației, turcii de la DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET A.S., în defavoarea Astra Vagoane. Astra Vagoane a contestat rezultatul, iar pe 1 decembrie 2019 – CNSC obliga Primăria Bucuresti să reevalueze ofertele.

Primele imagini cu prototipul tramvaielor care va circula în București. Tramvaiele noi ar urma să circule pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 și 55.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button