ÎN BUCUREȘTI

Bucureștiul ar putea rămâne fără transport public. Sindicaliştii, supărați după tăierile din buget: Va avea consecinţe nefaste

Bucureștiul ar putea rămâne fără transport public în următoarea perioadă, cel puțin asta spun sindicaliştii STB care sunt supărați foc după tăierile din bugetul transportului public local al Capitalei. Această măsură aleasă de Nicușor Dan va avea consecinţe nefaste atât pentru călători, cât și pentru angajații serviciului de transport.

Sindicaliştii STB îl acuză pe primarul Nicuşor Dan că tăierea celor 300 de milioane de lei din bugetul transportului public local din București ar putea să pună grav în pericol calitatea şi continuitatea acestui serviciu pentru locuitorii orașului. Mai mult, ar fi vorba de milioane de oameni din Capitală și județul Ilfov.

Bucureștenii ar putea rămâne fără transport public, după ce creșterea salariilor din STB a fost blocată

Mai mult, creşterea salariilor angajaţilor STB a fost suspendată recent, iar acest lucru ar putea să îi facă pe şoferii profesionişti să-şi caute un loc de muncă în altă parte, mai transmit sindicaliştii STB care explică că vreo patru milioane de locuitori din Capitală și Ilfov riscă să rămână fără transport public în perioada următoare.

Autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele au întârzieri tot mai mari, cel puțin spuselor sindicaliștilor, iar mijloacele de transport în comun sunt mai murdare.

Sindicaliștii îl atacă pe Nicușor Dan

Vasile Petrariu, liderul Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti, povestește că a cerut o întâlnire cu reprezentanții primăriei, în acest lucru i-a fost refuzat.

Nu am primit niciun răspuns. Subfinanţarea, reducerea bugetului cu 300 de milioane de lei, va avea consecinţe nefaste şi pentru angajaţii STB şi pentru călători (…). Primarul general a găsit de cuviinţă să repete ce s-a întâmplat la Metrorex. A atacat în instanţă două acte adiţionale care ne permiteau măriri de salarii.

Sindicaliștii mai spun că luni au termen la Tribunalul Bucureşti, unde au cerut o ordonanţă prezindenţială care să blocheze acţiunea în instanţă pornită de Nicușor Dan.

„Sunt două posibilităţi – una legală, care ţine de sindicat, iar cea de-a doua – o decizie a angajaţilor care va fi luată peste capul nostru”, a transmis, vineri, Vasile Petrariu, preşedintele executiv al Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti, la Antena 3, vorbind despre o posibilă grevă.

Ce îi transmit sindicaliștii STB primarului

Salariații sunt la un pas să piardă vreo 15% din venituri prin suspendarea celor două acte adiţionale, și a unor drepturi salariale cum ar fi plata orelor suplimentare sau sporul pentru munca în zile de sărbătoare.

„Domnule primar general al Capitalei, din dispoziția dumneavoastră, conducerea STB SA a atacat în instanță cele două acte adiționale la Contractul Colectiv de Muncă STB SA. Pierderile salariale vor genera exodul forței de muncă cu calificare specială, mai ales al conducătorilor de vehicole profesioniști, special calificați pentru a face transport public local de persoane”, mai transmit aceștia.

Mai mult, sindicaliştii spun că prin îngheţarea creşterii veniturilor salariaţilor, mulţi dintre angajaţi vor demisiona, iar mijloacele de transport în comun ar putea rămâne fără şoferi.

Scandalurile se țin lanț la STB

În luna martie, Nicușor Dan a ales un nou director al STB în persoana lui Adrian Criț. Edilul spunea atunci că subvenţia pentru transportul în comun este de 150 de milioane, încă o datorie, plus 800 de milioane de lei pentru 2021.

„Eu îmi doresc să începem prin două lucruri. Unu, să existe curăţenie în mijloacele de transport în comun, ceea ce nu e foarte scump şi ne putem permite, și doi, acestea să aibă un orar respectat”, spunea Nicușor Dan atunci, recunoscând o reducere substanțială a subvenţiilor ce ar trebui să fie recuperată din din optimizarea rutelor. Mai mult, primarul cerea atunci mai multă curățenie în mijloacele de transport și ajungerea acestora la timp în stații.

Licitație de tramvaie anulată la final de 2020

O licitație de 40 de tramvaie a fost anulată în ultima zi din anul trecut, motivul invocat de fosta conducerea STB fiind lipsa de fonduri. Electroputere VFU câștigase contractul pentru 40 de tramvaie scurte, cu podea joasă. Contractul valora 307,6 milioane de lei.

„Noi, STB, nu avem bani dacă nu suntem prinși pe lista de investiții de la primărie. Această achiziție nu a fost prinsă deloc anul trecut”, spunea acesta.

Tot în vremea în care Gabriela Firea era la conducerea primăriei Capitalei, Astra Vagoane Arad câștigase un contract pentru 100 de tramvaie noi de 36 de metri, contra turcilor de la Durmazlar, însă PMB a ignorat o serie de nereguli în achizițiile de la compania din Turcia și le-a oferit lor contractul, asemeni cu licitația pentru troleibuzele de la Bozankaya. Ulterior, la șase luni de la câștigarea contractului de aproximativ 43 de milioane de euro fără TVA, municipalitatea a reziliat contractul într-un final.

Anul trecut, un șofer a fost concediat de două ori

Un șofer de autobuz care a reclamat nereguli la Societatea de Transport București SA a fost concediat de două ori, la câteva luni distanță după ce fusese reprimit în post. El reclamase faptul că STB SA a angajat un cameraman, în loc să cumpere piese de schimb pentru autobuzele vechi, scria spotmedia în iunie anul trecut.

În ultimii ani, Valer Ciobănescu, șofer de 26 de ani în cadrul serviciului, a semnalat public faptul că autobuzele, troleibuzele și tramvaiele cu care bucureștenii sunt nevoiți să circule prin oraș sunt vechi și periculoase.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button