ESENTIAL

Bucureştiul ar putea avea o nouă gară VEZI UNDE

Proiectul arhitectei Daniela Crăciunoiu a plecat de la Masterplanul de Transport al Bucureştiului, document apărut în 2007, care prevede, pe lângă extinderea Gării de Nord şi de Est şi înfiinţarea unei noi gări în partea de Sud a Capitelei, pe inelul median. Practic, planul iniţial prevede restaurarea vechii linii de cale ferată industrială, dezafectată pe unele porţiuni, care străbate Sud-Vestul Capitalei, cu amendamentul ca mare parte din traseu să fie trecut în subteran. De aici şi până la proiectul noii Gări de Sud nu a fost decât un pas. Cum lucrarea de licenţă bătea la uşă, tânăra arhitectă a ales pentru proiectul de diplomă Gara Bucureşti SUD, pe care a poziţionat-o pe strada Progresul. Mai exact, la confluenţa dintre cartierele Berceni şi Ferentari, pe locul ansamblului Ţesătoriilor Reunite – fabrica ce astăzi nu mai funcţionează – şi a unor depozite şi ateliere improvizate. „De la nivelul străzii, locul se prezintă ca un gard opac continuu, pe un perimetru de 1.5 km. Este o zonă care dacă ar fi reconvertită, ar duce la o dezvoltare economică şi socială. Apoi, desigur, există implicaţiile la nivel macro, atât prin creşterea mobilităţii şi a accesibilităţii, cât şi la nivelul gradului de reprezentativitate urbană”, spune Daniela Crăciunoiu.

Gara gândită de Daniela este futuristă. Cu peroane şi linii de cale ferată subterane, minimall, magazine, librărie şi un atrium impresionant la intrare, clădirea respectă până şi „normele” ecologice, prezente în curentele arhitecturale contemporane: este în mare parte ventilată şi iluminată natural. „Clădirea este pozitionaţă pe trei nivele, cu peroanele şi calea ferată în subteran şi am prevazut-o a fi acoperită cu un material foarte uşor ce s-a folosit şi la Allianz Arena din Munchen(n.r.- ETFE sau tetrafluoroetilen), explică tânăra. Arhitectă a ţinut cont până şi de roza vânturilor din zonă şi a proiectat acoperişul întocmai ca branhiile peştilor, cu mari deschizături în partea de Sud-Vest. Chiar dacă amplasamentul gării presupune dezafectarea unui porţiuni din strada Spătaru Preda, Daniela a înlocuit-o cu o pasarelă care ar trece pe deasupra peroanelor si trenurilor si astfel ar oferi o vedere panoramică de excepţie.

Gara propusă ar deservi traficului regional, interregional şi internaţional şi ar reprezenta un nod feroviar de gradul Gării de Nord. E proiectată cu cinci peroane care să deservească opt linii ferate pentru că în urma unui studiu de trafic derulat prin staţia nouă Bucureşti Sud, numărul de călători ar fi foarte mare”, mai spune aceasta.

Proiectul a durat ceva timp şi a presupus implicarea, pe lângă a profesorilor de la Universitatea de Arhitectură, şi a unui număr considerabil de persoane: angajaţi ai Gării de Nord, ai Primăriei Generale, ai Ministerului Transporturilor sau profesori ai Universităţii de Construcţii. “Mi-a luat trei luni cu tot cu redactare şi corecturi, însă am avut noroc de oameni amabili şi receptivi”, mărturiseşte tânara arhitectă.

Proiectul, recunostea aceasta, este utopic drept pentru care nici măcar nu are incluse costuri totale sau estimative. „Mi-a fost destul de greu să fac un calcul cu privire la implementarea acestui proiect. Cum nu am avut între cerinţele pentru lucrarea de diplomă acest capitol, nu am o cifră exactă. Însă ar putea fi vorba despre câteva sute de milioane de euro”, conchide arhitecta.

CITEȘTE ȘI Bucureştiul neştiut: Gara Cotroceni – MULTIMEDIA


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button