București, fă cunoștință cu Octavian Udriște, omul care schimbă numele stației de metrou „Timpuri Noi”

12 sept. 2023
1672 afișări
București, fă cunoștință cu Octavian Udriște, omul care schimbă numele stației de metrou 
București, fă cunoștință cu Octavian Udriște, omul care schimbă numele stației de metrou "Timpuri Noi" | Sursa foto: Agerpres

În curând, stația de metrou „Timpuri Noi” își va schimba denumirea în „Octavian Udriște”. Tocmai de aceea, ne-am gândit să vă prezentăm, pe scurt, cine este Octavian Udriște, cu ce se ocupă și ce importanță a avut acesta în transportul feroviar.

Cine este Octavian Udriște

Octavian Udriște este unul dintre cei care au semnat, în anul 1979, pentru punerea în funcțiune a primului tronson de metrou, care pornea tocmai de la stația „Timpuri Noi” și se oprea la Semănătoarea (Petrache Poenaru).

Are 88 de ani, s-a născut în Timișoara și este la a treia generație de feroviari din familia sa. Bunicul din partea mamei a fost mecanic de locomotivă la depoul din Cernăuți, iar cel din partea tatălui a fost șeful magaziei din Gara Dealul Spirii din București.

Potrivit clubferoviar.ro, tatăl lui Octavian a fost șeful serviciului comercial la exploatare vagoane marfă. Și generațiile nu se termină aici.

A 4-a generație de feroviari din familia lui Octavian Udriște este dusă mai departe de fiica sa, Ileana, care este inginer de material rulant și lucrează la proiectarea de rame electrice și automotoare la filiala din Berlin a companiei elvețiene Stadler.

Octavian a iubit trenurile de mic copil și, încă de atunci, și-a ales ce meserie va avea. A absolvit Institutul de Căi Ferate București, Facultatea de Mecanică – Secția Locomotive, în anul 1958. Mai târziu, i s-a dedicat total acestui domeniu.

A avut şansa profesională ca în diverse momente să fie în contact direct cu tehnici de vârf ale tracţiunii: tracţiunea Diesel electrică, tracţiunea electrică pe cale ferată şi metroul bucureştean, domenii în care a venit cu soluţii inovatoare, mai spune clubferoviar.ro.

Octavian Udriște a fost unul dintre cei trei factori decisivi în punerea în funcțiune a metroului din București, în anul 1979. Ulterior, datorită capacității sale de organizare și a curajului în luarea de decizii, Octavian a fost numit și director tehnic și director general al Metroului, în perioada 1985-1996.

Tot experienţa îl recomandă a fi numit director al Institutului de Cercetări în Transporturi INCERTRANS (1996) şi directorul Departamentului de Transporturi la Siemens România (1997–2005).

Octavian a primit Premiul de Excelență în domeniul feroviar

În anul 2007, Octavian a primit Premiul de Excelență pentru întreaga lui activitate în domeniul feroviar. A contribuit și la redeschiderea căii ferate Dornești-Putna, circulația feroviară fiind reluată, pe această rută, pe data de 15 august 2018, motiv pentru care, în semn de recunoștință, a primit premiul „Ordinul Mușatinii” din partea Arhiepiscopului Calinic al Sucevei și Rădăuților.

Mai mult decât atât, acesta este o prezenţă activă şi competentă în numeroase asociaţii profesionale din ţară şi străinatate, anume:

  • Asociația Generală a Inginerilor din România (AGIR);
  • Uniunea Asociațiilor Europene a Inginerilor Feroviari (UEEIV);
  • Tren Club Român;
  • CODATU (Coopération pour le Développement et l’Amélioration des Transports Urbains et Périurbains);
  • Asociația Inginerilor Feroviari din România (AIFR);
  • Club Feroviar.

Calităţile profesionale și cotribuţiile aduse în inginerie motivează primirea sa în rândurile membrilor de onoare ai Asociației de Științe Tehnice din România (ASTR).

De asemenea, Octavian Udriște a publicat mai multe lucrări de-a lungul deceniilor, precum:

  • Manualul electricianului de locomotive diesel și electrice (1964);
  •  Modernizarea materialului rulant subteran (1990);
  •  Studiu preliminar privind dezvoltarea transportului subteran din București în sistem regional (1994);
  •  Studiu preliminar pentru dezvoltarea unui sistem de transport public integrat în București și zona sa metropolitană (1997);
  •  SOS CFR – Analiză a situației infrastructurii feroviare (2011);
  •  SOS CFR – Transportul combinat Auto – CFR, exemple europene (2012);
  •  SOS CFR – Analiză a situației infrastructurii feroviare (2013);
  • Studiul de oportunitate privind investiții în sisteme de transport public de mare capacitate în Târgu Mureș – capitolul feroviar;
  • Trenul urban/subteran (2015);
  •  Transportul feroviar urban/suburban/regional, soluție atractivă, bunele practici europene;
  •  Căile ferate și liniile de mare viteză (2017);
  •  Pentru mobilitate durabilă în marile aglomerări urbane (2018);
  • În anul 2021, la Editura AGIR a apărut volumul ”O viață pe șine”, care cuprinde memoriile lui Octavian.

Bucureștenii vor auzi curând „Urmează stația Octavian Udriște”

Consiliul de Administrație al Metrorex a votat în unanimitate schimbarea denumirii stației „Timpuri Noi” în „Octavian Udriște”.

Decizia este motivată prin faptul că denumirea actuală a stației a fost asociată cu platforma industrială Timpuri Noi din București, care nu mai există de ceva vreme.

Totodată, în motivarea Hotărârii Consiliului de Administrație Metrorex, se menționează:

Activitatea profesională de excepție în domeniul feroviar a domnului Octavian Udriște (specialist în domeniul feroviar, recunoscut la nivel internațional), precum și implicarea în construirea și dezvoltarea metroului bucureștean, fiind unul dintre factorii decisivi în punerea în funcțiune în 1979 a metroului bucureștean. Și astfel va apărea stația de metrou Octavian Udriște, conform sursei citate.

Te-ar putea interesa și:

Cookies