București de neimaginat, dar doar pentru c-am uitat! Când erau tramvaiele mici, iar șoseaua Ștefan cel Mare pavată cu piatră cubică și fără țipenie de mașini | VIDEO

04 ian. 2023
6947 Afișari
București de neimaginat, dar doar pentru c-am uitat! Când erau tramvaiele mici, iar șoseaua Ștefan cel Mare pavată cu piatră cubică și fără țipenie de mașini | VIDEO
București de neimaginat, dar doar pentru c-am uitat! Când erau tramvaiele mici, iar șoseaua Ștefan cel Mare pavată cu piatră cubică și fără țipenie de mașini | Foto: Foto:Șerban Lacriteanu, grupul de FB "București, oraș martir"

În câte-un moment sau altul, când îți trec prin fața ochilor fotografii sau chiar înregistrări video cu Bucureștiul de acum 5, 10, 15… 50, Timpul însuși parcă te lovește cu leuca: a trecut atât de mult, s-au schimbat atât de multe.

Locuri care ți-au fost povestite sau prin care poate că treceai și atunci, prin care sigur treci și-acum în fiecare zi și a căror transformare constantă parcă ți-a scăpat printre degete. Pentru că, în ultimele decenii, orașul acesta chiar s-a transformat uluitor!

Șoseaua Ștefan cel Mare, pe vremea când era pavată cu piatră cubică

Dacă le spui puștilor de azi că, până nu chiar atât de „de demult”, multe străzi și bulevarde din București n-aveau asfalt, ci piatră cubică, probabil că prima lor reacție ar fi „Adică de-aia în care îți rupi tocurile în Centrul Vechi dacă umbli pe tocuri prin Centrul Vechi?”

Exact de-aia, doar că nu era pe străzi pietonale cochete din București, ci și pe străzi principale și pe bulevarde. Mai țineți minte piatra cubică de la Arcul de Triumf, de exemplu? Aceea care, în ultimii ei ani de viață, cei de dinainte de asfaltare, era atât de hărtănită că-ncepea mașina să plângă doar când te-auzea că ai avea drum pe-acolo?

Și șoseaua Ștefan cel Mare a trăit o epocă în care era pavată cu piatră cubică și când, așa cum ne arată imaginea asta formidabilă din 1969, o fotografier realizată de Șerban Lacriteanu, publicată pe grupul de Facebook „București, oraș martir” și viralizată în social media.

VIDEO | Plimbare prin vechiul București cu vechile lui tramvaie

De fapt, transportul în comun din București a fost, vreme  îndelungată, exclusiv „de tramvaie”.

În 1871 s-a înființat prima „Societate Romana de Tramvaiuri”; a fost momentul în care pe străzile Bucureștiului au început să circule primele tramvaie trase de cai. Prima linie electrică pentru tramvaie avea să fie dată în folosință în 1894, pe traseul Obor – Cotroceni.

Iar anul 1950 avea să fie anul în care se năștea ceea ce azi numim STB: atunci, Societatea comunala a tramvaielor din București se transforma în „Întreprinderea de Transport București” (I.T.B.). În acel moment, ITB avea 27 trasee de tramvaie si 24 trasee de autobuze.

E posibil să-ți placă să vezi și să citești și:

 

Cookies