Bucureștenii vor plăti pentru transportul în comun în funcție de zona în care se vor deplasa

de:
11 feb. 2015
0 Afișari
Bucureștenii vor plăti pentru transportul în comun în funcție de zona în care se vor deplasa

Autoritățile din București intenționează să introducă un sistem tarifar zonal pentru transportul în comun. Astfel, bucureștenii care se vor deplasa în oraș cu ajutorul mijloacelor de transport în comun, fie ele autobuze, tramvaie, troleibuze sau metrou, nu vor mai plăti un preț unic per călătorie, ci tarife diferite în funcție de zona în care se vor deplasa. Cum va fi împărțit Bucureștiul pe zone și ce tarife vor avea de achitat bucureștenii nu s-a stabilit încă. Se știe însă cum va funcționa acest sistem. 

„În momentul în care validezi biletul, validatorul care știe în ce zona ești, te întreabă în ce zona vrei să ajungi. Daca vrei în zona 1 apeși zona 1 și te taxează corespunzător. Când treci cu mijlocul de transport în comun dintr-o zonă în altul, sistemul te anunță.  Dacă a intrat în zona 2, cine a platit pentru zona 2 merge mai departe, iar cine a platit doar pentru zona 1 coboară sau mai validează o data pentru a merge în zona 2”, a explicat pentru B365.ro, Ion Dedu, director executiv al Direcției de Trabsporturi din cadrul Primăriei Capitalei.

La sfârșitul anului trecut a fost creată și o alianță al cărei scop principal este acela de a elabora un standard național pentru o tarifare zonală în transportul public din România. Alianţa Naţională pentru Interoperabilitate Tarifară are deocamdată 16 membri, printre care și Rehgia Autonomă de Transport București (RATB). 

La nivel instituțional însă, introducerea acestui sistem de tarifare depinde de Autoritatea Metropolitană de Transport București.

„Termenul de timp pentru introducerea sistemului tarifar zonal este dat de următorul lucru: când Autoritatea Metropolitană de Transport va gestiona și va avea contracte și cu metroul și cu RATB și cu operatorii privați”, spune Ion Dedu. Întărirea rolului pe care AMP îl are în gestionarea transportului din zona București-Ilfov este un lucru recomandat de instituțiile europene, însă deocamdată nu este aplicat de autoritățile din România. 

Citește și De luna viitoare, în București vor circula autobuze electrice 

Sistem Inteligent de Transport în București. Proiectul începe din acest an

Tarifarea zonală va fi posibilă cu dotarea tehnică din sistemul ITS (Intelligent Transport System). Sistemul face parte din conceptul Smart Cities (administrarea inteligentă a orașului) și include, printre altele, managementul traficului, managementului transportului public, informarea călătorilor și sistemul de supraveghere video în oraș. Primăria Capitalei vrea să demareze încă din acest an proiectul de implementare în București a acestui sistem. 

„În acest moment, noi avem un sistem de management al traficului, însă este doar parțial implementat, doar pe aproape 200 de intersecții din aproximativ 600 câte sunt în oraș. Și atunci el trebuie extins în toate sfera orașului ba chiar și în afara lui”, a precizat pentru B365.ro, Ion Dedu.

Sistemul de management al traficului include și managementul incidentelor ce apar în trafic, al lucrărilor de întreținere, managementul transportului de mărfuri sau pe cel al cererii de transport. Acesta din urmă permite numărarea călătorilor care utilizează transportul public. Informația este transmisă direcției responsabile care poate ajusta astfel planul de circulație al mijloacelor de transport în comun, în acord cu nevoile bucureștenilor.

Același sistem va permite și informarea mai rapidă a autorităților asupra problemelor care apar în trafic, dar și a șoferilor care pot afla în timp real, prin intermediul unor panouri electronice montate în oraș, unde există blocaje și ce zone ar trebui evitate pentru a ajunge mai repede la destinație.

Și transportul public din București va fi revoluționat prin implementarea Sistemului Integrat de Transport. „Acest ITS include și servicii de informare și asistare cu privire la trafic și călătorie, de informare a călătorilor înainte și în timpul călătoriei. Astfel, vei putea planifica călătoria. Dacă vrei să ajungi dintr-un punct în altul al orașului, sistemul îți va spune ce mijloace de transport poți să iei și la ce oră ajung acestea în stație. De asemenea, sistemul va comunica și eventualele evenimente apărute în trafic care modifică programul de transport public, dar și un un model de schimbare a mijlocului de transport atunci când apar astfel de evenimente”, explică Ion Dedu.

Sistemul va include și servicii pentru bilete și plăți electronice, dar și un sistem de management al parcărilor din oraș. „Șoferii vor fi informați în timp real privind locurile de parcare disponibile în oraș – prin intermediul panourilor electronice instalate în oraș. Chiar și prin GPS ai putea primi informația că în parcarea de la universitate sunt disponibile atâtea locuri”, mai spune directorul de la Transporturi.

Primăria intenționează să demareze acest proiect în acest an, imediat după aprobarea bugetului. În acest moment, Universitatea Politehnică București lucrează pro bono la arhitectura acestui sistem. Mai exact, se stabilește o primă schemă a sistemului și o adaptare a modelului la realitatea bucureșteană. „Pe baza acestei arhitecturi noi o să concepem un caiet de sarcini pentru realizarea unui studiu de fezabilitate. Licitația va începe imediat după aprobarea bugetului. Noi l-am prins în planul de achiziții publice din acest an.  Studiul de fezabilitate va cuprinde toate modulele ce vor fi realizate în cadrul acestui Sistem Inteligent și Integrat de Transport. Ulterior, Primăria va implementa modulele treptat”, a mai spus Ion Dedu.  

Cookies