Black Friday in Romania – un fenomen in continua crestere

de:
02 aug. 2018
0 Afișari
Black Friday in Romania – un fenomen in continua crestere

Comertul electronic de la noi a fost definit in ultimii ani de un eveniment de discount de proportii – este vorba despre Black Friday in Romania.

Originar de peste ocean, Black Friday a reprezentat un pas inainte pentru comerciantii online, dar si pentru noi, cumparatorii, care ne dorim mereu sa prindem oferte avantajoase la produsele preferate. 

Black Friday in Romania – 7 ani de reduceri “negre”

Black Friday in Romania nu mai este demult o noutate, intrucat fenomenul de discount imprumutat de la “vecinii” nostri de peste ocean (SUA) a fost introdus prima data in tara in 2011.

Planul de a aduce faimoasa campanie de discount in tara a fost chiar mai vechi de-atat, insa de-abia in 2011 grupul eMAG, Flanco si Asesoft Distribution l-au transformat in realitate. Dorinta lor initiala era ca acest eveniment sa aduca mai multe vanzari pe segmentul electro-IT, insa Vinerea Neagra s-a dovedit a aduce mult mai mult de-atat.

Prima campanie Black Friday in Romania a fost, asadar, in 2011 si nu a starns prea multe magazine in “goana dupa reduceri”. Cu toate acestea, publicul roman a parut sa fie interesat si receptiv la perspectiva unor reduceri de senzatie. eMAG a declarat faptul ca, in ciuda problemelor tehnice si de organizare cu care s-au infruntat, prima editie de Black Friday a fost foarte promitatoare, lucru care i-a incurajat sa continue campania si in anii urmatori.

Primele probleme cu care s-au confruntat mai toti retailerii au fost cele legate de traficul mare pe site-uri, mai exact neputinta serverelor de a face fata unui numar neobisnuit de mare de vizitatori. Lipsa experientei in astfel de campanii s-a reflectat si in stocurile putine sau in livrarile care au intarziat destul de mult.

Anii urmatori au adus un numar si mai mare de retaileri care s-au alaturat campaniei, din absoult toate domeniile de interes. Experienta editiilor trecute sau a altor colegi a dus la o mai buna organizare interna si, implicit, la vanzari din ce in ce mai mari.

Black Friday in Romania a pornit ca o campanie copiata dupa reteta originala – o zi de reduceri, stabilita pentru vinerea imediat dupa Ziua Recunostintei, sarbatoare americana, care are loc mereu in a patra zi de joi din noiembrie. Cu toate acestea, evenimentul de discount autohton a dezvoltat propriile traditii.

Una dintre cele mai mari modificari de la reteta a survenit in 2013, cand eMAG a dat tonul pentru o alta “data oficiala”. Data de referinta pentru Black Friday in tara nu a mai fost vinerea stabilita dupa traditia de peste ocean, ci vinerea inainte de aceasta – deci cu o saptamana mai devreme fata de editia din SUA. Un posibil motiv ar fi fost apropierea prea mare de Sf. Andrei si Ziua Nationala, sarbatori cu zile libere la noi care dadeau peste cap prea mult termenii de livrare a comenzilor.

O campanie pornita cu o saptamana mai devreme a adus si alt concept – de la 24 de ore de reduceri s-a trecut la un weekend intreg, apoi la doua wekend-uri consecutive, o saptamana intreaga, 10 zile si, in cele din urma, la perioade chiar de o luna de oferte “negre”.

Fiecare retailer si-a luat libertatea de a modifica si adapta campania in functie de propriile strategii de promovare. Chiar si asa, ziua stabilita de eMAG (“tatal” Black Friday in Romania) a ramas “sfanta” si este cea dupa care se ghideaza cele mai multe magazine din mediul online. Chiar daca anumiti retaileri hotarasc sa inceapa promotiile mai devreme, adeseori isi reimprospateaza oferta in ziua respectiva, sub slogane gen “adevaratele promotii de Black Friday”.

Pana in prezent (2018) am avut parte in total de 7 editii de Black Friday in tara si putem spune ca evenimentul a evoluat foarte mult. Magazinele au oferit in trecut discounturi ce au depasit chiar -90% in anumite cazuri. Pe langa reduceri am mai avut parte si de oferte de transport, tombole, vouchere cadou si altele.

Totusi, unde sunt lucruri bune trebuie sa existe si ceva mai putin bun. Campania Black Friday autohtona nu a fost scutita de controverse, critici si reclamatii la ANPC. Multi cumparatori au acuzat retailerii de promovarea unor reduceri false, servicii care lasa de dorit si alte probleme legate de termenii de livrare sau calitatea produselor puse la dispozitie.

Black Friday in Romania in anul 2018 – ce directie va lua campania promotionala?

Iata-ne ajunsi si in al 8-lea an consecutiv sub semnul Vinerii Negre. Fie ca ai asteptari mari sau nu de la Black Friday 2018, mai mult ca sigur vei arunca macar un ochi pe ofertele magazinelor la final de noiembrie.

Pentru anul acesta, data “oficiala” va fi mai mult ca sigur 16 noiembrie 2018. Dar ce putem spune despre directia pe care o va urma evenimentul?

In primul rand, credem ca structura campaniei va ramane relativ neschimbata. Cei mai multi retaileri vor organiza cel putin un weekend “negru”. eMAG inca pastreaza ideea de 24 de ore de oferte sub numele Black Friday, dar continua cu un weekend de oferte speciale si Cyber Monday.

Ne asteptam ca si anul acesta sa avem parte de reduceri de pana la cel putin -80%. Probabil ca in topul celor mai cautate produse vor ramane cele din segmentul electro-IT, urmate de articole fashion, beauty si ingrijire personala. De multa atentie au inceput sa se bucure si segmentele home-deco sau articole pentru copii. Sa nu uitam si ca Vinerea Neagra are loc exact inaintea sarbatorilor de iarna, cand cu toii pregatim cadouri pentru cei dragi.

Black Friday in Romania inca mai are un drum lung pana a deveni un eveniment lipsit de probleme. Noi probabil ca cel mai mult ne dorim ca retailerii sa fie cinstiti si sa puna la dispozitie reduceri adevarate. Ca in fiecare an, suntem curiosi sa vedem ce surprize va aduce noua editie si vom urmari evenimentul cu mult interes!

Cookies