Black Friday a ajuns să fie unul dintre cele așteptate evenimente din România, iar ANCOM ne sfătuiește să avem grijă la țepele din mediul online.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) are sfaturi privind livrarea produselor cumpărate online de Black Friday și le recomandă clienților să fie atenți și la condițiile de livrare, dar și la autenticitatea informațiilor.
Volumul crescut de achiziții de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activității de curierat din România. În aceasta perioadă, având în vedere numărul mare de comenzi, este posibilă apariția unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorării sau pierderii acestora în timpul transportului, spune ANCOM.
ANCOM spune că, cei care fac comenzi online, cu ocazia Black Friday, trebuie să fie atenți la ofertele propuse de comercianți și să verifice următoarele:
În mediul online apar tot mai multe tentative de fraudă, iar clienții pot verifica AICI dacă magazinul online este real și dacă produsele vândute sunt autentice.
ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poștale prin care se solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor.
De asemenea, în cazul produselor care sunt expediate prin serviciul contra ramburs, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații le recomandă utilizatorilor ca înainte să plătească suma de bani cerută, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online.
Dacă există probleme legate de livrare, clienții trebuie să știe că este necesar și cel mai eficient să ia legătura cu magazinul online. AICI găsiți detalii despre livrarea comenzilor online.
În cazul în care reprezentanții magazinului online refuză soluționarea, clienții pot apela la:
Dacă respectivul comerciant nu este dintr-un stat membru al Uniunii Europene, reclamațiile vor fi soluționate conform mențiunilor de pe site-ul vânzătorului.
Pentru orice reclamație ulterioară este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele care pot dovedi achiziția făcută (factură, bon fiscal, formularul de livrare etc.).
ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poștale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate însă analiza și, după caz, sancționa conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislației din domeniul serviciilor poștale. Astfel de încălcări pot fi semnalate Autorității aici.