Black Friday, dar cu grijă la țepele din online. ANCOM are sfaturi pentru cei care sunt cuprinși de febra cumpărăturilor

04 nov. 2024
321 afișări
Black Friday, dar cu grijă la țepele din online. ANCOM are sfaturi pentru cei care sunt cuprinși de febra cumpărăturilor
Black Friday, dar cu grijă la țepele din online. ANCOM are sfaturi pentru cei care sunt cuprinși de febra cumpărăturilor. Foto simbol: Freepik

Black Friday a ajuns să fie unul dintre cele așteptate evenimente din România, iar ANCOM ne sfătuiește să avem grijă la țepele din mediul online.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) are sfaturi privind livrarea produselor cumpărate online de Black Friday și le recomandă clienților să fie atenți și la condițiile de livrare, dar și la autenticitatea informațiilor.

ANCOM, sfaturi pentru Black Friday🛍️

Volumul crescut de achiziții de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activității de curierat din România. În aceasta perioadă, având în vedere numărul mare de comenzi, este posibilă apariția unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorării sau pierderii acestora în timpul transportului, spune ANCOM.

ANCOM spune că, cei care fac comenzi online, cu ocazia Black Friday, trebuie să fie atenți la ofertele propuse de comercianți și să verifice următoarele:

  • opțiunile de livrare pe care le oferă magazinul online. Clienții pot lua în calcul să ceară servicii suplimentare de siguranță, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată;
  • modalitățile de livrare a bunului (la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor);
  • modalitățile de plată a produsului la livrare (numerar sau POS);
  • termenul de livrare, care poate fi mai mare decât în alte perioade ale anului;
  • dacă se oferă livrarea la ușă a unor produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezintă prestarea unui serviciu poștal, ci a unui serviciu de transport marfă;
  • dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, caz în care se poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau se poate refuza coletul;
    identitatea expeditorului, în special în cazul în care contravaloarea bunurilor este achitată furnizorului de servicii poștale (bunuri expediate prin serviciul contra ramburs).

Mare grijă la țepele din online💻

În mediul online apar tot mai multe tentative de fraudă, iar clienții pot verifica AICI dacă magazinul online este real și dacă produsele vândute sunt autentice.

ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poștale prin care se solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor.

De asemenea, în cazul produselor care sunt expediate prin serviciul contra ramburs, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații le recomandă utilizatorilor ca înainte să plătească suma de bani cerută, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online.

Unde se pot face reclamații

Dacă există probleme legate de livrare, clienții trebuie să știe că este necesar și cel mai eficient să ia legătura cu magazinul online. AICI găsiți detalii despre livrarea comenzilor online.

În cazul în care reprezentanții magazinului online refuză soluționarea, clienții pot apela la:

Dacă respectivul comerciant nu este dintr-un stat membru al Uniunii Europene, reclamațiile vor fi soluționate conform mențiunilor de pe site-ul vânzătorului.

Pentru orice reclamație ulterioară este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele care pot dovedi achiziția făcută (factură, bon fiscal, formularul de livrare etc.).

ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poștale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate însă analiza și, după caz, sancționa conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislației din domeniul serviciilor poștale. Astfel de încălcări pot fi semnalate Autorității aici.

Te-ar mai putea interesa și:

Cookies