ÎN BUCUREȘTI

Bicycle-friendly, visul bucureșteanului. Unde au dispărut bicicletele „lui Firea”? De ce voucherele nu au mărit apetitul biciliștilor din București

Bucureștiul ar trebui să fie ticsit de bicicliști, dacă ar fi să luăm în calcul doar bicicletele pe care Primăria Capitalei le-a pus în circulație, în mandatul lui Firea, prin oferirea de mii de vouchere cadou. De ce măsura generoasă care își propunea să încurajeze transportul alternativ, să decongestioneze orașul, să reducă poluarea, și să fie practicat sportul, nu și-a atins scopul?

Programul „Biciclişti pentru Bucureşti” a pedalat în gol. Doi ani de zile, între 2017-2018, prin voința Gabrielei Firea, primarul general de atunci, au fost acordate un număr de 30.000 de tichete, iar beneficiarii lor se presupune că își doreau să trăiască altfel în acest oraș. Primele 5.000 au fost distribuite bucureştenilor în 2017. 19.200 au fost livrate ulterior, în 2018. Doar că în anii care au urmat, Bucureștiul nu a devenit mai pedalabil.

În 2021 realitatea din București ne arată că bicicletele în care Primăria Capitalei a investit bani s-au evaporat, pentru că ele nu se regăsesc în stradă.

Impactul voucherelor gratuite asupra creșterii numărului de bicicliști în București a fost explicat de Marian Ivan, preşedintele Organizaţiei pentru Transport Alternativ în România (OPTAR). Acesta este de părere că programul „Biciclişti pentru Bucureşti” nu şi-a atins nici pe departe scopul pentru care a fost creat, acela de a încuraja transportul cu bicicleta în defavoarea maşinii personale.

„Noi am aşteptat, am fost curioşi să vedem.. De obicei aşa se face proiect: faci nişte studii, parcurgi, implementezi proiectul şi apoi vezi rezultatul. Or, primăria nici nu a făcut un studiu la început, nici nu a comunicat într-un fel dacă aceste vouchere s-au dat. Sau chiar dacă s-au dat, asta nu înseamnă că s-au şi folosit. (…) Mulţii le-au luat pentru că au fost gratuite. Aceste 30.000 de vouchere, în marea lor majoritatea au fost date în primele două zile din 2017”, a afirmat Ivan.

Specialiştii în mobilitate urbană susţin că principala problemă a încurajării transportului alternativ în Capitală nu este cauzată de lipsa bicicletelor, ci de lipsa pistelor pentru biciclete. Între timp teritoriul a fost cucerit de trotinete, preferate înaintea bicicletelor, întrucât sunt un mijloc de transport mai dinamic în spații înguste.

„Noi am făcut un studiu în urmă cu trei luni şi am constatat că cea mai mare problemă a oamenilor este că nu există infrastructură pentru biciclete. Nu se simt în siguranţă pe stradă şi au nevoie de mai multă siguranţă. Or, primăria nu a făcut nimic în zona asta. Numărul celor din Bucureşti care au biciclete este foarte, foarte mare. Foarte puţini le folosesc pentru a se deplasa cotidian, tocmai din cauza lipsei de siguranţă”, a declarat Ivan.

Nicușor Dan recunoaște: E nevoie de piste de biciclete. Pentru asta trebuie să eliberăm orașul de mașini parcate pe trotuar și pe prima bandă

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, abordează problema altfel decât Gabriela Firea, însă rezultatele vin mai greu. El spune că străzile din București trebuie eliberate mai întâi de mașinile parcate pe prima bandă și pe trotuare, pentru a putea face mai multe piste pentru biciclete.

„Pistele de biciclete trebuie făcute și pe zeci sau sute de kilometri. Pentru asta trebuie să eliberăm orașul de mașinile parcate, iar asta se va face prin Strategia de parcare, apoi pistele de biciclete”, a spus Nicușor Dan la o dezbatere pe această temă, organizată anul acesta de Ziua mondială a bicicletei.

El a spus că în acest moment în București sunt „în jur de 15-20 de kilometri” de piste de biciclete realizate corect.

„Mult prea puțin, evident. Dar, chiar dacă am vrea să facem în prezent piste de biciclete, nu am avea unde, pentru că sunt mașini parcate peste tot pe prima bandă. Primul lucru este să găsim soluții alternative pentru a putea muta mașinile de pe prima bandă, astfel încât să avem spațiul considerabil. E inutil să avem o pistă de bicicletă care nu e conectată cu altele și care să nu-ți permită să te duci de acasă până la serviciu”, a mai spus el.

Edilul a adăugat că până la sfârșitul anului vor dispărea „zeci de mii de mașini parcate pe prima bandă”, însă nu a precizat cum va fi făcut acest lucru.

Nicușor Dan a mai spus că pistele pentru biciclete ar trebui să fie interconectate și a avansat ipoteza unor benzi comune pentru biciclete și mijloacele de transport în comun.

Referitor la programul lansat de fostul primar general Gabriela Firea, care acorda vouchere pentru acihiziționarea de biciclete, Nicușor Da a spus că a fost o „fanfaronadă”.

„A fost un program inutil. A fost o fanfaronadă. Atât timp cât nu ai piste de biciclete, ce rost are să dai vouchere unor oameni pentru biciclete?”, a spus el.

Traseele cu piste pentru biciclete în București

În prezent traseele care prevăd pistele pentru biciclete în Municipiul București și sunt corespunzătoare din punct de vedere al funcționalității / semnalizării rutiere sunt următoarele:
• Calea Victoriei (ambele sensuri);
• Splaiul Independenței (pe tronsonul cuprins între Calea Victoriei și Pod Basarab – ambele sensuri);
• Bd. Aviatorilor (ambele sensuri);
• Bd. Mareșal Constantin Prezan (ambele sensuri);
• Șos. Pipera (pe tronsonul cuprins între Str. Nicolae G. Caramfil și Str. Aviației);
• Str. Fabrica de Glucoză(ambele sensuri);
• Câmpia Libertății (pe tronsonul Str. Baba Novac – Bd. Liviu Rebreanu);
• Str. Baba Novac – Str. C-tin. Brâncuși (pe tronsonul Str. Câmpia Libertății – acces parcul Al. I. Cuza).


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button