Rombac Super One Eleven este primul și singurul avion construit în România, realizat din ordinul lui Nicolae Ceaușescu, ambiția lui supremă în domeniul aeronautic, simbol al neatârnării în fața străinătății. Dictatorul și-a dorit ca avionul să fie o încununare a industriei românești, să le arate occidentalilor, dar și sovieticilor, cam ce poate geniul poporului român. Geniu carpatin ca geniu carpatin, numai că motoarele avionului au fost făcute sub licență Rolls Royce, că nu puteam să le știm chiar pe toate. Ceaușescu s-a plimbat puțin cu el, vreo patru ani, dar s-a plimbat, deci are valoare istorică. Compania de stat Romavia a intrat în faliment și acum își lichidează patrimoniul.
Pe lângă Rombac Super One Eleven mai este scos la licitație și avionul prezidențial Negrești, folosit de fostul președinte Ion Iliescu. Cele două aeronave ale fostei Societăți ROMAVIA, înmatriculate YR-BRE și YR-BRI, au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria TEZAUR, prin ordinul Ministrului Culturii din februarie 2021. În anul 1982, Rombac Super One 11, primul avion cu reacție construit în România, ieșea de pe porțile fabriciii Romaero.
Pentru acele vremuri, Super One era destul de performant, dar au fost construite doar nouă aeronave. În august 1992, Ceaușescu prezenta modelul poporului și conducerii Comitetului Central pe aeroportul din Băneasa, cu aplauze puternice. Uita însă să spună că designul aeronavei era inspirat din avionul englez mediu curier BAC 1-11. Contractul cu englezii a fost posibil dupa vizita lui Ceaușescu în Anglia, atunci când Regina Elisabeta a II-a l-a plimbat cu caleașca, convinsă fiind că dictatorul din Europa de Est s-a mai imblânzit.
Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 avut loc un an mai târziu, în ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată în martie același an pe ruta București-Londra. Astfel, România devenea primul stat comunist din lume, exceptând URSS, care producea un avion cu reacție pentru pasageri, motoarele fiind fabricate în țara noastră la uzinele Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce. Până atunci, statul român era obligat să cumpere numai avioane de la ruși.
În anii 90, aeronavele Rombac One Eleven au primit interdicție pe mai multe aeroporturi din Europa. De ce? Făceau foarte mult zgomot și așa au ajuns să fie închiriate de către Tarom unor operatori din Africa și Asia. Avioanele lui Ceaușescu au zburat în Nigeria și Pakistan, acolo unde normele de zgomot impuse de Organizația Mondială a Aviației Civile nu erau deloc stricte.
Avionul Super One Eleven a fost folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceaușescu timp de 4 ani, între 1986 și 1989. Avionul Negrești este ultimul Rombac 1-11 construit în România. A zburat prima dată în anul 1989 cu Ion Iliescu la bord și are prețul de pornire tot de 25.000 de euro. Romavia (compania care a preluat avioanele de lux ale lui Ceaușescu), a intrat în faliment încă din anul 2014, iar acum lichidează bunurile care au mai rămas. Până nu demult, aeronavele zăceau pe platforma Aeroportului Otopeni din București, iarna și vara.
Avioanele sunt puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia. Piesele scoase la licitație joi, 27 mai, în cadrul licitației „All-Star Game” organizate de Artmark, pot fi vizionate fie în catalogul online al licitației, pe www.artmark.ro, fie fizic pe platforma Aeroportului Internațional Henri Coandă, în incinta Bazei 90 Transport Aerian Otopeni „Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu”.