UPDATE DOSAR PENAL, după incidentul aviatic de pe aeroportul din Cluj

de:
07 ian. 2016
0 Afișari
UPDATE DOSAR PENAL, după incidentul aviatic de pe aeroportul din Cluj

UPDATE ROMATSA a anunţat, într-un comunicat, că la ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire.

„Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport.

La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat”, arată ROMATSA.

Administraţia Serviciilor de Trafic Aerian menţionează că nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici privind stabilirea stării acesteia. „ROMATSA primeşte informaţiile privind starea pistei de la aeroport şi le comunică piloţilor”, menţionează sursa citată. Conform Blue Air, în faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare comandantul aeronavei a observat ca aderenţa pe pistă nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa 10 metri în afara acesteia.

Centrul de Investigaţii şi analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a anunţat că a declanşat o incestigaţie pentru a stabili cauzele incidentului aviatic de la Cluj. 

„La ora 08:05 LT, CIAS a fost informat despre producerea unui eveniment de aviație pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, în care a fost implicată o aeronavă aparținând companiei Blue Air – Airline Management Solutions, care la aterizare a depăsit pragul pistei, ieșind în zona de siguranță. Din primele informații primite nu au fost răniți și aeronava nu a suferit deteriorări. Evenimentul este investigat de o comisie CIAS, care în momentul de fată se deplasează spre locul producerii evenimentului. În conformitate cu capitolul 4 para. 4.1 din Anexa 13 OACI și Art. 9 alin. 2 al Regulamentului (UE) nr. 996/2010, CIAS a notificat Statele Unite ale Americii prin NTSB (ca stat proiectant și stat de fabricație al aeronavei), EASA, ICAO și DG-MOVE”, anunţă CIAS într-un comunicat remis la redacţie. 

Potrivit Realitatea TV, sistemul de lumini care ghidează aeronavele pe aeroport NU funcţiona dimineaţă când a ieşit de pe pistă avionul Blue Air. 

Blue Air a explicat, într-un comunicat, cum aeronava a ieşit de pe pistă.

„In faza finala de franare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat ca aderenta pe pista de aterizare nu este suficient de mare pentru a permite oprirea in limitele pistei de aterizare, avionul alunecand cca 10m in afara pistei.

Conform buletinului meteo transmis de catre Romatsa (informatii preluate de la reprezentantii aeroportului Cluj) la ora 07:30 franarea pe pista de aterizare era medie spre buna existand depuneri de zapada. In aceste conditii, conform manulaului de operare al aeronavei, aterizarea si franarea se pot efectua in siguranta.

Ulterior aterizarii, un nou buletin meteo a fost emis, buletin in care conditiile meteo descrise erau : acoperire pana la 100% a suprafetei pistei cu zapada uda si conditii de franare medii.

Pentru a elimina speculatiile aparute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim sa mentionam ca exista suficient combustibil in momentul aterizarii in conformitate cu reglementarile in vigoare si respingem ferm afirmatiile conform carora ar fi fost o aterizare de urgenta cauzata de lipsa carburantului. Intarim acest lucru si prin faptul ca in niciun moment comandantul nu a solicitat aterizarea de urgenta.

In ceea ce priveste cei 110 pasageri care au venit de la Bucuresti impreuna cu cei 45 de pasageri care urmau sa se imbarce de la Cluj, acestia fiind transferati in acest moment catre Sibiu de unde o alta aeronava a companiei ii va prelua si transporta catre Barcelona. Toti pasagerii au avut asigurata masa si bauturi pe perioada de asteptare.”, se precizează ţntr-un comunicat al companiei. 

„Aeroportul clujean este închis, se fac verificări privind incidentul care a avut loc. Această închidere ar putea dura câteva ore”, a spus Tuluc. Pe site-ul Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” din Cluj, cursa Tarom de la Bucureşti care trebuia să aterizeze, joi, la ora 8.40, apare ca fiind redirecţionată la Sibiu, în timp ce zborul spre Viena al Tarom/Austrian Airlines, care trebuia să decoleze la ora 9.05, a fost anulat, scrie realitatea.net. 

O aeronavă Blue Air care venea de la Dublin şi a aterizat la Cluj-Napoca puţin după ora 8.00 a ieşit de pe pistă. Incidentul s-a produs după ce aeronava nu a mai putut fi controlată, iar aceasta a ieşit de pe pista care are 2.100 de metri.

Din primele informaţii, la bordul aeronavei se aflau în jur de 100 de persoane. Aparatul nu a fost avariat, însă nu se ştie nimic despre starea pasagerilor şi a membrilor echipajului.

Incidentul a fost confirmat de directorul aeroportului din Cluj Napoca, David Ciceo care susţine că avionul a rămas fără combustibil.

Fratele unuia dintre pasagerii din avion dă vina pe autorităţi pentru incident. „Din cauza nepasarii autoritatilor s-a intamplat ce s-a intamplat, din cauza nedeszapezirii pistei. Fiind zapada prea mare, pilotul a vazut ca nu se opreste avionul si au ajuns pe camp. Oamenii s-au speriat, acum asteapta sa vada daca ii ia alta aeronava”, scrie romaniatv.net. 

Oficialii Blue Air au anunțat că o anchetă va stabili detaliile incidentului.

„Aeronava care efectua zborul de tip charter numarul OB 9301 pe ruta Otopeni – Cluj – Barcelona la aterizarea la Cluj a intampinat un incident minor depasind suprafata pistei cu aproximativ 5 – 10m. La bord se aflau 110 pasageri si 6 membri ai echipajului. Toti pasagerii au fost debarcati in conditii normale, acestia fiind transferati in terminalul de plecari unde primesc suport din partea companiei si a aeroportului. A fost deschisa o ancheta de catre CIAS (Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile). Vom reveni cu detalii in ceea ce priveste posibilele cauze care au dus la producerea prezentul incident”, a precizat un comunicat al companiei.

Cookies