ARHIVA B365

Autostrada Sibiu-Pitești, înlocuită cu un drum expres, în Master Planul General de Transport

Informatiile din MasterPlan arata ca majoritatea autostrazilor planificate din tara au fost transformate in drumuri expres, inclusiv autostrada Sibiu – Pitesti, legatura esentiala pentru completarea coridorului european de transport prioritar in tara noastra. Ca o exceptie, in documentul oficial apare pe harta si ruta Bucuresti – Alexandria – Craiova ca drum expres, informeazas HotNews.ro.

Pe toate rutele parte din reteaua europeana TEN-T Core (centrala/prioritara), Romania propune sa construiasca drumuri expres, in timp ce singurele autostrazi propuse in MPGT acopera rute de pe reteaua TEN-T Comprehensive (extinsa/secundara).

Ministrul Transporturilor prezinta miercuri in Parlament documentele parte din Masterplanul General de Transport. Intregul document va fi postat pe internet de catre Ministerul Transporturilor in decursul zilei de miercuri.

Noua strategia a Romaniei pe sectorul rutier va viza un mult mai mare accent pus pe drumuri expres, multe din rutele cunoscute in planuri anterioare ca viitoare autostrazi fiind „retrogradate” la nivel de drum expres. In schimb, printre singurele autostrazi care raman in picioare in noul plan strategic sunt cele prezentate oficial de cuplul Ponta-Sova in urma cu un an si anume Sibiu-Brasov-Ploiesti si Brasov-Bacau. Pe langa acestea se mai adauga si autostrada PItesti-Craiova si finalizarea autostrazii Transilvania de la Cluj Napoca la Bors.

Printre autostrazile trecute in noul plan ca drum expres se numara si autostrada Sibiu – Pitesti. Acest tronson in discutie este practic singur lipsa de pe teritoriu tarii din proiectul prioritar european 7, fostul coridor IV paneuropean, un drum intens cerut si de Comisia Europeana, dar si de transportatorii de la noi, precum si de Dacia.

Pe harta oficiala a MPGT-ului reapare ruta Bucuresti – Alexandria, dar la nivel de drum expres si pana la Craiova.

In sinteza Master Planului pusa la dispozitie de catre Ministerul Transporturilor, aflam ca in plan sunt nici mai putin de 2.200 de km de drumuri expres si 660 de km de autostrazi care sa completeze reteaua actuala de 650 de km de autostrazi. (in varianta corectata prezentata in Parlament).

In noua strategie oficiala nu apare nicaieri nimic despre inelul de centura la nivel de autostrada al Capitalei, ci se precizeaza doar intentia modernizarii actualei centuri sud (care de curand a ramas cu contractele de modernizare reziliate) la standard de drum expres.

Din tabelele MPGT-ului aflam ca autostrazile planificate sunt: Sibiu – Brasov (103 km), Ploiesti – Comarnic (49 km), Craiova – Pitesti (115 km), Comarnic – Brasov (54 km), Brasov – Bacau (158 km) si Gilau – Bors (177 km).

In total, costul pentru toate aceste autostrazi este calculat la aproape 6,3 miliarde de euro. Cat priveste drumurile expres, costul total este de 17,5 miliarde de euro. Toate aceste planuri si costuri sunt facute cu orizontul de timp anul 2030.

In planurile autoritatilor mai sunt prevazute constructia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans si 172 km de variante ocolitoare.

In total, conform calculelor facute de autoritati, tot sectorul rutier ar avea nevoie de circa 26,1 miliarde de euro pentru dezvoltarile propuse. Din acest total necesar, sursele de finantare pe perioada 2014-2030 indica un total de 17,9 miliarde de euro, adica doar 68,16%.

Master Planul General de Transport, în dezbatere publică în perioada 1-30 octombrie

Ministerul Transporturilor, prin Direcția Generală Managementul Fondurilor Externe, supune dezbaterii publice Master Planul General de Transport al României, în perioada 1 – 30 octombrie 2014, cu următoarele precizări:

1. În perioada 1 – 30 octombrie 2014 pot fi transmise observații și sugestii pe adresa de e-mail postransport@mt.ro, în atenția doamnei Anca Enăchescu.

2. Ca urmare a recomandărilor formulate de Comisia Europeană, Master Planul de Transport al României va fi completat cu următoarele date și informații:
a. Testarea proiectelor din Master Planul de Transport să se realizeze în baza unor criterii de prioritizare, care țin cont de performanța economică și apartenența la TEN-T CORE, la care se pot adăuga și criterii precum accesibilitatea sau mediul;
b. Revizuirea valorilor estimate ale proiectelor de infrastructură, pe baza standardelor de cost și a specificității proiectelor de infrastructură;
c. Asumarea direcțiilor de reformă feroviară, stabilite prin Master Planul General de Transport al României.

3. Pentru stabilirea perioadei de implementare a proiectelor, în vederea elaborării strategiei de implementare, se vor avea în vedere următoarele criterii:
a. Durata de implementare a proiectelor;
b. Constrângerile determinate de sursele de finanțare;
c. Maturitatea proiectelor.

4. Master Planul de Transport urmează a fi completat și cu o serie de informații specifice, astfel:
a. La sectorul de transport rutier, urmează a fi completată lista proiectelor de infrastructură de transport pentru variante de ocolire și drumuri express, ca urmare a testării suplimentare de noi proiecte;
b. La sectorul de transport feroviar, urmează a fi revizuite valorile proiectelor și testate proiectele de electrificare și cele de reabilitare a căii ferate pentru transportul de marfă;
c. La sectorul de transport naval, analiza problemelor urmează a fi completată cu informații privind operarea mărfurilor în porturi, inclusiv testarea suplimentară a unor noi proiecte;
d. La sectorul de transport aerian, analiza problemelor urmează a fi completată cu categoriile noi de aeroporturi, inclusiv testarea suplimentară a unor noi proiecte;
e. La sectorul intermodal, analiza problemelor urmează a fi completată cu informații privind volumul de mărfuri operate în centrele intermodale.

Prima dezbatere publică cu privire la acesta vizează domeniul de transport rutier și va avea loc la sediul Ministerului Transporturilor (B-dul Dinicu Golescu nr.38, sector 1, București) în data de 7 octombrie 2014, anunţă Ministerul Transporturilor, într-un comunicat de presă remis B365.ro.

Persoanele interesate să participe sunt rugate să se înscrie la adresa de e-mail postransport@mt.ro, până la data de 6 octombrie 2014, ora 16:00.

Accesul participanților la ședința publică va fi permis pe la intrarea principală a MT, începând cu ora 9:30.

Pentru celelalte domenii de transport, dezbaterile publice vor fi organizate, după cum urmează:
– 9 octombrie: feroviar;
– 13 octombrie: naval;
– 15 octombrie: aerian și intermodal.

AM POST apreciază aportul tuturor celor interesați, care prin transmiterea de sugestii, propuneri și observații vor contribui la definitivarea acestui document de importanță strategică pentru dezvoltarea infrastructurii de transport a României.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button