Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele noi iau pauză în București în acest an. Cum stăm cu livrările și licitațiile

04 ian. 2025
8611 afișări
Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele noi iau pauză în București în acest an. Cum stăm cu livrările și licitațiile
Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele noi iau pauză în București în acest an. Cum stăm cu livrările și licitațiile. Sursa foto: Facebook / STB

În acest an nu vor fi aduse mijloace noi de transport în comun în București, după trei ani consecutivi în care au fost aduse tramvaie, troleibuze și autobuze moderne, care au crescut semnificativ calitatea transportului în comun și au dus treptat la scoaterea din uz a vehiculelor vechi.

Transportul în comun din București a beneficiat în ultimii ani de mai multe achiziții de vehicule noi, moderne, precum cele 100 de autobuze electrice ZTE, cele 100 de tramvaie Astra Imperio sau cele 100 de troleibuze Solaris, care au sporit procesul de modernizare a serviciilor STB. În acest an însă nu vor fi făcute achiziții noi în București, cele mai noi vehicule de transport în comun urmând să ajungă în Capitală undeva spre finalul anului 2026, potrivit Mobilitate.eu.

Bilanțul flotelor de autobuze și troleibuze din București

În prezent, flota din București dispune de 100 de autobuze electrice noi, model ZTE Granton, sosite la finalul anului 2023, însă circulația acestora este problematică, deoarece la această oră doar aproximativ 40 din cele 100 de vehicule noi circulă în prezent pe traseele STB, restul nefiind utilizate până în prezent. Motivul principal este lipsa punctelor de încărcare în depouri, amânarea instalării acestora fiind una dintre problemele cu care se confruntă STB acum. Autoritățile urmăresc să instaleze stații de încărcare pentru autobuzele electrice la depourile Bucureștii Noi, Berceni și Giurgiului, însă nu a fost făcut un proiect complet în acest sens. Din punct de vedere al achizițiilor viitoare, nu sunt în prezent finanțări și proiecte în vederea realizării de licitații pentru vehicule noi care să înlocuiască autobuzele Mercedes-Benz Citaro

Situația troleibuzelor din București este una mai bună din punct de vedere al utilizării vehiculelor noi. Astfel, toate cele 100 de troleibuze Solaris circulă în prezent în Capitală, fiind înlocuite complet troleibuzele vechi Ikarus, care sunt folosite doar în situațiile de urgență pentru suplimentarea vehiculelor de pe traseu. STB mai beneficiază și de 98 de troleibuze Irisbus, care sunt echipate cu instalații de climatizare, esențiale pentru asigurarea confortului pasagerilor pe timp de vară.

Primăria nu a realizat până în prezent eforturi concrete pentru achiziționarea de noi troleibuze, rămânând însă suspendată achiziția de 22 de troleibuze de 12 metri, care este finanțată din fonduri PNRR.

Care este situația parcului tramvaielor STB din București

Parcul tramvaielor STB, care se afla într-o stare extrem de gravă, fiind foarte multe tramvaie vechi și care aveau nevoie de modernizare, a beneficiat din anul 2022 de livrări de tramvaie moderne Astra Imperio Metropolitan, ajungând în București 100 de tramvaie între mai 2022 și septembrie 2024. Astfel, concomitent au fost scoase din circulație tramvaie model V3A, dar și Tatra T4R, produse în urmă cu aproape cinci decenii. Din aceste 100 de tramvaie noi, mai mereu se află în proces de reparație 10 vagoane, deoarece reparațiile durează considerabil de mult timp.

Primăria Municipiului București are în plan realizarea unei licitații pentru a cumpăra 250 de tramvaie noi, cu lungime de 27, 36 și 45 de metri, însă nu s-a stabilit sursa finanțării și nici o dată la care să aibă loc această licitație. De asemenea, în 2025 vor apărea pe șine tramvaie V3A-93 modernizate la STB-URAC în V3A-2010-CA, acestea urmând să fie prevăzute cu podea parțial coborâtă în zona centrală.

Citește și

Cookies