“Autoarele subiectelor la Evaluarea Națională 2021 nu cunosc opera autorului din care au ales textul de examen”. 76,80% dintre elevi abia au luat 5

13 iul. 2021
212 Afișari
“Autoarele subiectelor la Evaluarea Națională 2021 nu cunosc opera autorului din care au ales textul de examen”. 76,80% dintre elevi abia au luat 5
Autoarele subiectelor de la Evaluarea Națională nu cunosc opera autorului din care au ales textele

Rezultatele finale, după contestații, la etapa specială a Evaluării Naționale 2021 au fost publicate la începutul acestei săptămâni pe site-ul specializat evaluare.edu.ro. În urma reevaluării lucrărilor contestate, proporția candidaților cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este de 76,90% (94.629 de candidați), în creștere cu 0,10% față de de rezultatele inițiale (76,80%). La proba de Limba și Literatura română, 103.805 candidați (84%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia 482 de candidați au obținut nota zece.

Despre cât de stupide și neinspirat alese au fost subiectele la Evaluarea Națională la Limba și Literatura Română 2021, am mai scris aici, că poate nu știați cine sunt Gicoane și Romică. Doamna Florina Rogalski, profesor de Limba și Literatura română la Colegiul Național “Școala Centrală” din București, cu o carieră de 42 de ani în învățământ, crede că autoarele subiectelor nu știau opera lui Sorin Titel, scriitorul din care au ales subiectele de examen.

evaluarea națională 2021

Cum poate fi discreditat un autor important printr-un text slab și prost ales, de la începutul carierei sale

Prof Dr. Florina Rogalski: “Sorin Titel (1935-1985) este scriitorul cel mai notabil al Banatului, a cărui creație literară cuprinde două etape importante: proza scurtă, scrisă aproape un deceniu (1960-1970) și proza amplă ce cuprinde mai multe romane ( “Țara îndepărtată”, “Pasărea și Umbra”, “Clipa cea repede”) dintre care două sunt capodopere: “Lunga călătorie a prizonierului” (1971) și ”Femeie, Iată Fiul tău!” (1983). Mai ales în romanele sale, Sorin Titel face trecerea estetică de la neo-modernismul anilor ’60 (când a debutat) la post-modernismul anilor ’80, modificând radical instrumentele prozei contemporane: povestiri de tipul colajelor epice, suprapunerea mai multor planuri narative, juxtapunerea unor planuri temporale distincte (după modelul artei cinematografice, pasiunea din tinerețe a autorului)”.

Sorin Titel a scris capodopere, autoarele subiectelor au ales însă un text banal, de debut

Prof Dr. Florina Rogalski: “Temele majore ale artei lui Sorin Titel sunt copilăria și adolescența, a căror candoare se prelungește și la alte vârste; condiția umană și adevăratele ei suporturi morale; credința, respectul pentru aproapele tău, solidaritatea între semeni, iubirea, jertfa de sine; călătoria inițiatică înțeleasă ca mijloc de cunoaștere a lumii, dar și ca mod de explorare a sinelui labirintic; iubirea maternă lait motiv al operei lui Titel, exemplară prin devotamentul ei absolut față de copilul zămislit din trupul ei, după modelul jertfei Fecioarei Maria pentru Pruncul Sfânt, Iisus, devenit Mântuitorul păcatelor omenirii. Sorin Titel avea numai 28 de ani, în 1963, când a debutat cu volumul de nuvele “Copacul”, conținând notații lirice uneori puerile și chiar clișee artistice despre vârsta copilăriei și a adolescenței. Momentul maturizării lui artistice s-a produs în anul 1971, o dată cu apariția romanului “Lunga călătorie a prizonierului”.

Textul literar neinspirat ales a fost discreditat apoi prin întrebări stupide sau chiar absurde”

Prof Dr. Florina Rogalski: “Autoarele subiectului de la Evaluarea Națională 2021 au ales, conștient sau nu, nuvela “Pantera neagră” din volumul inaugural “Copacul”, când tânărul scriitor nu era pe deplin format. Este un text banal și lipsit de profunzime, pe tema susținerii reciproce dintre doi sportivi fotbaliști, accidentați pe durata unor meciuri. Textul literar neinspirat ales a fost discreditat apoi prin întrebări stupide sau chiar absurde. Doamnele evaluatoare nu cunosc de fapt opera lui Sorin Titel, dovadă că nu au corelat cel mai bun roman al său “Femeie, Iată Fiul tău!”, pe tema credinței și a iubirii materne exemplare, cu tema tot creștină a dărniciei și a sprijinului oferit celor defavorizați de soartă, din textul non ficțional al Stelei Giurgiuveanu, “Falsa generozitate”.

 

Cookies