„In mai putin de cinci luni, de cand am preluat acest minister, prin implementarea acestor masuri am reusit se deblocam POS Transport si astfel vom aduce in Romania peste 4 miliarde de euro. Prin investitiile in infrastructura vom reporni programele europene, care in perioada 2007 – 2013, au atras doar 8%, adica 400 de milioane de euro din suma pusa la dispozitie de catre UE, de aproximativ 4,5 miliarde de euro”, a declarat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, conform Hotnews.
Astfel, MT anunta ca „in urma finalizarii misiunii privind evaluarea stadiului de implementare a masurilor impuse de catre Comisia Europeana prin documentele de pre-suspendare si de incetare a platilor, transmise in iunie si decembrie 2012, Autoritatea de Audit a Curtii de Conturi a transmis Comisiei Europene raportul favorabil pentru deblocarea Programului Operational Sectorial de Transport (POS-T)”.
Potrivit ministerului, Comisia Europeana a fost anuntata oficial ca Autoritatea de Management a POS Transport a implementat masurile corespunzatoare procedurale, organizationale si operationale in vederea asigurarii eficacitatii si calitatii verificarilor de management, a legalitatii si regularitatii procedurilor de achizitii publice pentru certificarea cheltuielilor.
Reprezentantii ministerului Transporturilor, in comunicatul citat, amintesc ca in luna decembrie 2012, doar pentru o singura masura se demarase procedura de implementare, iar in perioada martie – aprilie 2013, fosta conducere a CNCF „CFR SA” nu a derulat nicio procedura de achizitie publica, blocand astfel implemetarea procedurilor operationale necesare procesului de evaluare a achizitiilor publice.
„Prin Scrisoarea de Intrerupere Plati (iunie 2012) si Scrisoarea de Pre-suspendare (decembrie 2012), Comisia Europeana a stabilit pentru POS-T implementarea unui numar de opt masuri specifice cu termen 13 februarie 2013, data limita conform scrisorii de pre-suspendare transmisa de catre Comisia Europeana”, mai sustin reprezentantii MT.
Obiectivele de investiţii magistralele de metrou M4 (Parc Bazilescu – Străuleşti) şi M5 (Drumul Taberei – Universitate), precum şi a tronsonului de autostradă Sebeş-Turda au o valoare estimată de peste 2 miliarde de euro şi urmează să fie finanţate din instrumente structurale, cu durată de implementare până la sfârşitul anului 2015, se arată într-un comunicat transmis de Ministerul Transporturilor.
În urma discuţiilor purtate de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, săptămâna trecută, la Bruxelles, în vederea includerii acestor proiecte în POS-T, Comisia Europeană a aprobat modificările solicitate de către partea română, ceea ce înseamnă că Ministerul Transporturilor va putea deconta din bugetul Uniunii Europene contribuţia de 85% din fonduri structurale.
În prezent sunt în pregătire documentaţiile tehnico-economice, iar până în luna septembrie vor fi transmise cererile de finanţare şi de rambursare a cheltuielilor.
Duupă ce au oprit lucrul, în prezent constructorii au reînceput lucrările la mai multe stații de pe viitoarea magistrală 5 de metrou din Drumul Taberei. Firmele de construcție lucrează din fonduri proprii, în așteptarea banilor promiși de Victor Ponta printr-o Ordonanță de Guvern. Odată cu progresul lucrărilor, linia tramvaiului 41 ar putea fi deviată. Detalii găsiţi aici.