„Atenție, se închid ușile!” s-a auzit prima dată la Metrou acum fix 43 de ani. Metroul bucureștean avea șase stații

16 nov. 2022
4291 Afișari
„Atenție, se închid ușile!” s-a auzit prima dată la Metrou acum fix 43 de ani. Metroul bucureștean avea șase stații

Metroul bucureștean a împlinit astăzi 43 de ani de când a circulat pentru prima dată, în singurul oraș din România care deține o astfel de infrastructură de transport. Primul tronson deschis, Magistrala 1, avea șase stații, iar de atunci metroul a reușit să se extindă, nu foarte dinamic, la 5 magistrale.

În prezent, chiar dacă mașina personală este transportul preferat al bucureștenilor, este totuși mijlocul de transport în comun folosit zilnic, în medie, de aproape 1 milion de pasageri, conform unei statistici din 2019.

„Atenție, se închid ușile!” s-a auzit pentru prima oară fix acum 43 de ani, în 16 noiembrie 1979, după un proiect care a fost demarat în 1975.

S-a circulat pe primul tronson al Magistralei 1 de metrou, între stațiile Timpuri Noi și Petrache Poenaru (fostă Semănătoarea). Au fost deschise publicului șase stații (Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii și Timpuri Noi) încă din prima lună, când ar fi trebuit să fie efectuate de fapt testele tehnice.

Visul de a avea un metrou în București

Dorința pentru un astfel de mijloc de transport subteran este mai veche, încă din perioada interbelică, atunci când Elie Radu și Dimitrie Leonida au vrut să aducă un metrou în țară, pe model occidental, însă cele două Războaie Mondiale și situația economică precară au dus pierderea acestui gând încă din 1930.

Cunoscutul inginer și om de știință Dimitrie Leonida este cel care, pentru lucrarea sa de licență, realizează planul construirii unui metrou în București. Acesta este considerat primul efort major în vederea realizării transportului subteran.

Citește mai departe: „Atenție, se închid ușile”. Povestea metroului din București (Partea I)

După multe discuții și decenii în care metroul părea doar o idee îndepărtată, Bucureștiul avea să se bucure de propria rețea de metrou la finalul anilor ’70. Desigur, până atunci însă a fost cale lungă: teste, lucrări „la limită” și o inaugurare grăbită.

Citește mai departe: „Atenție, se închid ușile”. Povestea metroului din București (Partea II)

Octavian Udriște, unul dintre cei cinci ingineri care au demarat construcția metroului, a povestit începuturile transportului subteran din București

Octavian Udriște este unul dintrei cei cinci ingineri care au primit, în data de 1 august 1977 sarcina de a pune bazele Întreprinderii de Exploatare a Metroului. Acesta a fost intervievat de Europa Liberă, explicând că în acea perioadă ocupa funcția de șef al departamentului de Material Rulant al Metroului București.

Citește mai departe: Povestea primei linii de metrou din București. De ce a așteptat Ceaușescu o lună înainte să o testeze

 

Cookies