ÎN BUCUREȘTI

Atenție, se închid ușile. De ce este atât de bizară și de periculoasă stația de metrou din Piața Romană din București, stația sinucigasilor?

Avem următoarele elemente: stația de metrou din Piața Romană din București, student gras, student slab, muncitor gras, muncitor slab, Leana Ceaușescu, Anna Karenina, sinucigași. Ce legătură o fi între ele? Că este o legătură, una, only the one. Dacă studenții de la ASE, de dinainte de 1989, nu ar fi fost atât de grași, așa de umflați și de supraponderali, cârmuitorii Niculae și Leana le-ar fi făcut și lor stație de metrou la Piața Romană. Așa, pentru că tineretul mânca prea mult salam cu soia, paaaaaa oprire la Romană. Absurd, dar adevărat. Nu e banc. Vă invit în subteranele unui mare mister: de ce stația de metrou de la Romană a fost atât de anapoda făcută, cu peroane atât de înguste și curbe periculoase? Ce-i atrage pe sinucigași la ea, irezistibil, încât a devenit stația celor care vor s-o închidă cu viața?

Metrou în București a vrut să facă și Carol al II-lea, după model parizian, și Gheorghe Gheorghiu Dej, după model sovietic, dar numai Ceaușescu a definitivat ideea, după modelul “Eu și Nevasta mea deșteaptă”.

ceausescu, metrou
Sursa foto Fototeca on line a comunismului romanesc. Cota 194/1977. Tunelul Republica.

Ceaușeștii n-au dorit stație de metrou la Romană, ca să nu se îngrașe studenții de la ASE

Noroc cu proiectanții și cu arhitecții din acele vremuri, care au făcut o treabă foarte bună, de care ne folosim și astăzi, fericiți. Ambiția supremă a Cârmacilori era ca totul să fie românesc, tot ce-i românesc nu piere. Vagoanele, șinele, călatorii, mozaicurile, marmura, aerul, execuția, muncitorii care au săpat, soldații, deținuții, proscrișii, toate și toți să fie made în România. Fără consultanți străini, fără planuri tehnice capitaliste. Și voia li s-a făcut. Fără Stație la Romană. S-au gândit ei că se îngrașă studenții, au mărturisit proiectanții după căderea comunismului. Să mai meargă și pe jos, că de aia au picioare. Dacă ar ști răposații că acum, la Romană, e si Mac și KFC, zahăr, cola, desfrâu.

metrou, romana, inundatie
Inundatie la statia de metrou din Romana. Foto credit Feeder.ro.

În anul 1976, Ceaușeștii s-au plimbat cu metroul prin Viena, în același an în care Untergrundbahn (cale ferată în subteran) a fost dată în folosință. Era nou și mult le-a mai plăcut, așa că au venit cu idei noi acasă: să fie ca la Viena, dar o Vienă română. Planuri de proiectare a Metroului din București existau încă din anii ’50, dar lucrările efective au început în anul 1975.

ceusesc,metrou
Nu oprim la Romana, tovarasi, mergi inainte, nenicule! Foto credit Petre Dumitrescu, Agerpres.

Deci e firesc, la rândul meu/ Cu un Metrou să mă mândresc și eu”

După patru ani de muncă grea, metroul bucureștean a fost dat în folosință în noiembrie, 1979. Bucureștiul avea pe atunci 1,7 milioane de locuitori. Toate vagoanele au fost produse la Astra Vagoane Arad și toate erau galbene. Repede, repejor, Angela Similea le-a făcut și un cântecel, “Trenul galben fără cai”. “La început de veac pe Splai/ Un prăfuit tramvai cu cai/ Mergea-n viteză de galop/ Dar n-avea stație și stop/ Hop, hop, hop/ S-a vorbit atunci de el/ Ca despre lucrul cel mai cel / Deci e firesc, la rândul meu/ Cu un metrou să mă mândresc și eu/ Refren: Trenul galben, fără cai/ Nu-i nici birje, nici tramvai/ Dar mă poartă-n zbor mai repede ca gândul/ Nici n-apuc să-l văd că, vai/ Trenul galben fără cai /A pornit ușor și l-a înghițit pământul”.

Metroul a fost gândit să ducă muncitorii la fabrici și uzine

Trenul galben fără cai era frumos foc, jăratec mânca, dar avea un singur cusur: nu oprea la Piața Romană. De ce? Stația era prevăzută de proiectanți în planul inițial, numai că Elena Ceaușescu n-a fost încântată deloc de el. “Mai răriți-le ca se îngrașă studenții, mai răriți-le”, le-a spus inginerilor. Și le-au mai rărit.

inundatie, metrou, romana
Foto credit Feeder.ro.

Acasă la ei, în Palatul Primăverii, despre care am scris aici, Nicu și cu Leana au stat la ceas de taină și au trasat directiva: metroul să ducă și să aducă muncitorii de la fabrici și uzine. Ăsta era scopul lui suprem, nu alte mofturi, nu să umblăm teleleu prin oras. Trenul fără cai să facă legătura între platformele industriale Republica, 23 august, zona industrială Militari, Semănătoarea și Timpuri noi, fără Drumul Taberei că acel cartier nu era ctitorie ceaușistă, era cartier făcut de Dej, așa că Nicu i-a dat cu negativ. Și voia i s-a făcut.

ceausescu, si, elena, metrou, inaugurare
Inaugurarea tronsoanelor 3 si 5, Piata Unirii-Pipera, 1987, foto credit Radu Constantinescu, Agerpres.

Metroul de la Piața Romană are peronul foarte îngust și curbe la intrarea în stație

Uzinele Berceni, Întreprinderea Granitul, Fabrica de Confecții, Electroaparaj, Combinatul de Sticlărie, Uzina Mecanică Fină, Uzinele Semănătoarea, Autobuzul, Uzina de Mașini Electrice, sunt numai câteva dintre locurile de muncă ale bucureștenilor acelor vremuri, care se duceau la serviciu cu metroul. Exista chiar și o Uzină de Pompe funebre socialistă în București.

metrou, comunism
Foto credit arhitect Alexandru Panaitescu, omul care a lucrat la Metroul bucurestean.
Proiectanții au continuat să lucreze la stația de la Romană pe ascuns

Inginerii, proiectanții și arhitecții au continuat însă să lucreze la stația de metrou de la Romană, fără voia partidului, pe ascuns. Au făcut o galerie mai largă, încât să poată să facă oprire mai târziu, în caz că li se va cere. Era absurd să nu fie. Și li s-a cerut. Pentru că oamenii muncii întrebau mereu de nu oprește Calul și la Romană, Partidul le-a ordonat proiectanților să rezolve problema. În timp record, în numai trei luni, au făcut niște galerii în spatele zidurilor groase și le-au transformat în peroane. Au spart cu pikamerul, au făcut arcadele și aia a fost!

ceusescu, metrou
Foto credit Agerpres, nu oprim la Romană!
Configurarea stației este și astăzi periculoasă

M2, linia care leagă Piața Unirii de Pipera a fost inaugurată la sfârșitul anului 1987, iar stația de la Romană a fost deschisă in 1988, făcută in grabă. Asimetrică, foarte îngustă (are mai puțin de 1, 5 lățime) cu peron separat de ziduri groase pentru a menține planșeul stației în solul nisipos. Configurarea stației este și astăzi periculoasă, s-au făcut câte 18 străpungeri în galerie, câte trei găuri pentru fiecare vagon de tren. Periculoasă, dar măcar, de atunci încolo, studenții au putut să se îngrașe liniștiți.

ceausescu,metrou
Nu oprim la Romana, tovarasi! Foto credit Agerpres.
Prin calde, entuziste manifestări a fost marcată darea în exploatare a importantului mijloc de transport în comun”

Bucureștenii au dat glas sentimentelor de dragoste nețărmurită și înaltă stimă față de Partid și Secretarul său General. A fost adresată tovarășului Nicolae Ceaușescu rugămintea de a tăia panglica inaugurală a primului tronson al metroului bucureștean. Cei prezenți au ovaționat îndelung pentru Partidul nostru comunist, pentru Secretarul său general. Prin aceste calde, entuziaste manifestări a fost marcată darea în exploatare a importantului mijloc de transport în comun, menit să contribuie la îmbunătățirea traficului de călători în București. Secretarul General al Partidului a apreciat modul de amplasare a stațiilor, construcția și arhitectura lor, calitatea execuției, indicând ca în paralel cu aplicarea planului de sistematizare din jurul stațiilor să se rezolve corespunzător acoperirea intrărilor și a ieșirilor”, Comentariu TVR la inaugurarea metroului bucureștean, noiembrie 1979.

Foto credit Feeder.ro
Piața Romană: o stație făcută anapoda, bizară, ciudată și intimă pentru sinucigași

După anul 1990, stația de metrou de la Romană a devenit preferata sinucigașilor. Din motive tehnice evidente. Are peron îngust, arcade ca la biserică, trenul face o curbă, iar conductorul nu are vizibilitate. E, pur și simplu, intimă pentru tragedii. “Singura legătură dintre mine și șina din Piața Romană este gâtul meu”, cum am zis eu în acest haiku compus de mine, cu inspirație Kareniană. De ce este anormală stația din Romană? Numai și numai pentru că Nicu și cu Leana s-au gândit că nu e bine să ne îngrășăm. Ne-au vrut binele, să nu ridicăm piatra. Altfel, Metroul făcut în comunism rămâne o realizare majoră pentru București, bine că-l avem! Că ați văzut cât timp a durat până când foreza Sfânta Varvara și sora ei, foreza Sfânta Filofteia să ajungă în Drumul Taberei. Au stat Sfintele în subteran cu anii, dar iată că astăzi au și drum-tăbărenii metrou.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button