Asociația Metrou Ușor a transmis prin intermediul unui comunicat de presă că Primăria Capitalei a pierdut de sub control arterele strategice ale orașului. Studiul de caz realizat de asociație face referire la Șoseaua Olteniței.
În anul 2017 Șosea Olteniței a fost transferată în administrarea Primăriei Sectorului 4, aceasta aflându-se anterior la Administrația Străzilor a Primăriei Generale. În urmă cu trei ani, PMB a montat, pe o porțiune de circa 4 kilometri, separatoare pentru linia de tramvai din zona respectivă.
La nici 2 ani după montarea acestora, Primăria Sectorului 4 le-a demontat sub pretextul lucrărilor de modernizare ale arterei.
Cei afectați sunt miile de călători pentru care nu mai poate fi garantată predictibilitatea mijloacelor de transport public. Înlăturarea separatoarelor a dus la compromiterea predictibilității și la scăderea generală a siguranței participanților la trafic, autoturismele circulând și efectuând viraje pe linia de tramvai.
Asta conduce la scăderea calității serviciului și la descurajarea utilizării transportului public, în antiteză cu trendul european de îmbunătățire a transportului public, mai ales în contextul încălzirii climatice și a crizei energetice, transmite Asociația Metrou Ușor.
Asociația „Metrou Ușor” a monitorizat situația de pe Șoseaua Olteniței pe parcursul timpului. Astfel că, au fost cerute explicații de la următoarele instituții:
PMB a transmis, la solicitarea asociației că Direcția Transporturi – Comisia Tehnică de Circulație nu a avizat demontarea separatoarelor.
TPBI a transmis că Primăria Sectorului 4 a fost sesizată referitor la problemele apărute în fluența și siguranța circulației transportului public după ce separatoarele au fost demontate. De asemenea, instituția a cerut și reinstalarea acestora.
Din răspunsul STB reiese că nu i-a fost cerut avizul pentru demontarea separatoarelor. De asemenea, Societatea nici nu a fost informată instituțional că urmează demontarea gardurilor pentru a face pregătirile interne necesare.
Pe lângă aceste răspunsuri, este importat de menționat că lucrările de instalare a gardurilor se aflau în garanție până în luna august a anului 2024.
Dintre toate instituțiile contactate, Primăria Sectorului 4 a oferit cel mai întârziat răspuns. Asociația „Metrou Ușor” a primit răspunsul oficial după nenumărate telefoane. De asemenea, acesta a fost transmis la o lună după ce s-a scurs termenul legal de 30 de zile pentru răspuns.
PS4 ne informează că lucrările de reabilitare a Șoseaua Olteniței sunt încă în curs, făcând parte din „Planul de regenerare urbană a Sectorului 4, 2020-2025”. Autoritatea locală mai precizează că va „avea în vedere” montarea gardurilor după finalizarea lucrărilor. Primăria omite, însă, să precizeze ce lucrări mai sunt de executat și care este data estimativă a finalizării acestora, lăsând impresia că termenul ar putea fi oricând până în 2025, inclusiv, transmite Asociația.
Pe Șoseaua Olteniței nu există nici un panou care să ateste că zona respectivă se află încă în șantier. Pe lângă asta, nu pot fi observate lucrări în curs. Primarul Daniel Băluță a precizat într-un comentariu pe Facebook că decizia de a fi scoase acele garduri nu a aparținut Primăriei Sectorului 4. Astfel că, răspunsul primarului și cel al Primăriei se contrazic.
Asociația „Metrou Ușor” a cerul Primăriei Municipiului București clarificări în ceea ce privește această situație. Se mai cere și reinstalarea separatoarelor culoarului unic de transport public.
Considerăm că siguranța participanților la trafic este afectată de dispariția separatoarelor, iar circulația transportului public este perturbată. Considerăm, de asemenea, că o investiție realizată din bugetul Primăriei Capitalei este sabotată, în detrimentul interesului cetățenilor, cât timp se tergiversează remontarea separatoarelor, declară Asociația.