ARHIVA B365

Asociația pentru Protecția Consumatorilor avertizează: Nu tot ce scrie pe vitrine este adevărat

Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România a realizat în cadrul ‘Campaniei Naționale împotriva Practicilor Comerciale Incorecte pe piața din România’ o mică analiză a ceea ce se mai întâmplă prin hypermarketuri și farmacii în privința modului de promovare a produselor și de indicare a prețurilor, scrie agerpres.ro.

Pentru a vă feri de eventualele practici comerciale incorecte, APC Romania vă sfătuiește să nu vă lăsați atrași cu ușurință în capcana reducerilor, promoțiilor. Solicitați informații, citiți etichetele și veți cumpăra în cunoștință de cauză.

În vitrina unei farmacii Sensiblu găsim afișat mesajul ‘Atentie! Mii de produse gratis pentru pensionari’. Mesajul poate constitui o practică comercială incorectă din prisma faptului că este unul general, consumatorii nefiind informați asupra căror tipuri de produse se aplică gratuitatea, care sunt condițiile pentru a beneficia de această gratuitate și care este disponibilitatea respectivelor produse.

Același lucru este valabil și pentru farmaciile Santefarm unde se menționează că ‘0 lei. Atât te costă sute de produse din rețetă.’

Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, cu modificările și completările ulterioare, ‘o practică comercială este considerată ca fiind înșelătoare dacă aceasta conține informații false sau, în orice situație, inclusiv prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informațiile sunt , în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe’ dintr-o serie de elemente.

In hipermarketul Auchan avem o ofertă de genul „8 la preț de 6”, este vorba despre iaurt Zuzu, degresat, la 140 g și cu 0,1% grăsime, care se vinde cu 5,93 lei, iar pretul per kg este de 7.06 lei. La câțiva pași se găsește aceeași marcă de iaurt, a se vedea cea de-a doua poză, Zuzu, la 140 gr, degresat, 0,1% grasime la prețul de 0,98 lei bucata. Înmulțind 6 cu 0,98 lei și obținem 5,88 lei, preț care este mai mic decât 5,93 lei, prin urmare niciun fel de reducere, dimpotrivă. Pe această etichetă prețul per kg este de 7,00 lei.

Un alt exemplu este și Dr. Vitamin, realizat dintr-un amestec de suc de mere și pere, comercializat la 4 l. Pe etichetă se menționează că ni se vând 4 l la preț de 3 l. Niște calcule aritmetice elementare ne oferă următoarele informații: dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 3 l ar trebui să coste 18,75 lei, nu 24,98 lei cât apare pe etichetă; mai facem o încercare, dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 4 l ar trebui să coste 25 lei, nicidecum 24,98 lei. Comerciantul nu face nicio reducere.

O ‘reducere’ asemanatoare este practicata si de hipermarketul Kaufland: 1200 g hering Ocean Fish costă înainte de aplicarea reducerii 21,99 lei; după aplicarea reducerii de 11% la prețul vechi de 21,99 lei ar trebui să coste 19,57 lei, dar pe etichetă apare 19,49 lei. Tot pe etichetă se menționează că 1kg din acest produs costă 26,99 lei, cu toate că în realitate 1kg din acest produs ar trebui să coste 16,31 lei, dacă 1200 g ar costa 19,57 lei.

Conform legislației în vigoare comercianții sunt obligați să indice prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură la produsele existente în suprafețele de vânzare.

Specialiștii APC Romania vă sfătuiesc să acordați o atenție sporită asupra prețului bunului sau serviciului înainte de achiziționare după cum urmează:

—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură trebuie să includă TVA și toate taxele suplimentare.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură trebuie exprimate în lei.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură se indică într-o formă clară, lizibilă și ușor de identificat.
—Prețurile se indică pe produse sau lângă acestea ori pot fi cuprinse într-o listă sau într-un catalog, împreună cu prețurile altor produse, în imediata apropiere a acestora.
—În cazul în care prețurile se află în vitrinele exterioare, acestea se indică astfel încât consumatorul să le poată vedea cu ușurință fără a intra în suprafața de vânzare.
—La produsele preambalate se indică prețul pe unitatea de măsură și prețul de vânzare corespunzător cantității preambalate.
—Indicarea prețului de vânzare și/sau a prețului pe unitatea de măsură este obligatorie pentru orice tip de publicitate în care se face referire la preț.
—Indicarea prețului pe unitatea de măsură este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementările specifice impun indicarea cantității nominale sau comercializarea în cantități prescrise.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button