Așa arăta Bucureștiul iarna, în anii ’30. Imagini de excepție, imortalizate de “Omul cu o mie de ochi”: Iosif Berman, unul dintre primii fotoreporteri din România

01 feb. 2023
4345 Afișari
Așa arăta Bucureștiul iarna, în anii '30. Imagini de excepție, imortalizate de “Omul cu o mie de ochi”: Iosif Berman, unul dintre primii fotoreporteri din România
Așa arăta Bucureștiul în iarna anilor '30. Imagini de excepție, imortalizate de unul dintre primii fotoreporteri din România: Iosif Berman, “omul cu o mie de ochi”. Foto credit: MMB

Am primit cu toții un cadou de la MMB. “Pentru că s-au împlinit recent 131 de ani de la nașterea lui Iosif Berman, unul dintre primii fotoreporteri români, cel care a făcut cunoscută imaginea României interbelice în afara granițelor țării, am selecționat pentru voi câteva imagini din Arhiva de Fotografii a Muzeului Municipiului București”, anunță MMB-Palatul Suțu, pe pagina sa de facebook. Mai jos, MMB ne oferă fotografii din iarna anilor ’30 din București, semnate de un mare fotoreporter, Iosif Berman. Pentru că imaginile sale alb-negru sunt atât de frumoase și de expresive, eu aș spune că Berman este ca Bergman.

bucuresti, iarna, iosif berman
Bulevardul Elisabeta la Cercul Militar, iarna in anul 1931. Foto credit: MMB, Fondul Berman.

Geo Bogza: “Ce este un reportaj lipsit de fotografii?”

Vreți să vă fac o mărturisire? Am devenit reporter de dragul fotografiilor lui Iosif Berman. Ce este un reportaj lipsit de fotografii? De multe ori, reportajul se face de dragul unei fotografii interesante, lucrările lui Iosif Berman fiind de o inovație rară în presa românească. Trecerea de la o fotografie tip vedere, gen carte poștală, la aspecte noi surprinzătoare ale oamenilor și ale lucrurilor, Berman a înfăptuit-o la noi”, scria jurnalistul, scriitorul avangardist și poetul Geo Bogza.

Iosif Berman, pionier al fotoreportajului românesc

Iosif Berman a fotografiat Revoluţia Bolşevică, Constantinopolul în anii 1920, puşcăriaşii de la Ocnele Mari în anii 1930, copilăria regelui Mihai, Bucureştiul interbelic, precum și oraşele şi satele României. Fotografiile lui au apărut în „L’Indépendance roumaine”, „The New York Times”, „Associated Press”, „Scandinavian Newspaper Press”, „Național Geographic”. În România, Iosif Berman a colaborat cu „Adevărul”, „Dimineaţa”, „Curentul”, „Realitatea ilustrată”, „România ilustrată”, „Ilustraţiunea română”, „Cuvântul liber”, scrie MMB-Palatul Suțu pe pagina sa de facebook. Textul postării îi aparține lui S. Popescu iar selecția fotografiile de iarnă a fost făcută de Ana Iacob, MMB.

cismigiu, 1931
Patinaj pe lacul Cismigiu, in iarna anului 1931. Foto credit: MMB, Fondul Berman.
Dimitrie Gusti: “Iosif Berman, co-autor al imaginii satului și țăranului român”

Valoarea de fotoreporter a lui Berman a fost recunoscută și de Dimitrie Gusti, care l-a ales să-i fie partener în expedițiile sale monografice și să imortalizeze remarcabile și diverse ipostaze ale vieții satului românesc. Noi vă oferim aici câteva imagini de sezon realizate de Iosif Berman”, MMB- Palatul Șuțu, pagina de facebook.

Cismigiu sub zăpadă, in iarna anului 1931. Foto credit: MMB, Fondul Berman.
Iosif Berman, un fotograf extraordinar căruia i s-a interzis să mai fotografieze

Fotograf al străzilor Bucureștiului și al ulițelor satului românesc, al Curții Regale, maestru al fotoreportajului, Iosif Berman (17 ianuarie, 1892-17 septembrie, 1941) a fost un fotoreporter român de origine evreiască. A lucrat împreună cu jurnaliștii Brunea Fox și Geo Bogza. L-a însoțit pe teren, prin sate, pe sociologul Dimitrie Gusti și a fost fotograful oficial al Curții Regale. Dupa instaurarea legilor antievreiești din anul 1940, studioul și laboratorul lui Berman au fost închise, iar aparatele de fotografiat, clișeele și fondul de fotografii, confiscate. Unele dintre cele mai expresive fotografii semnate de Iosif Berman se păstrează în Fondul Berman de la Muzeul Municipiului București.

Imagine din iarna anului 1934 pe Bulevardul Maria in fața Spitalului Brâncovenesc, demolat in anii ’80. Foto credit: MMB, Fondul Berman.
Iosif Berman, “martor ocular a sute de momente istorice sau a sute de întâmplări răsunătoare”

În anul 1940, după ce Statul național-legionar a adoptat noi legi antisemite, fotoreporterului Iosif Berman i s-a interzis să mai fotografieze. A murit după numai un an, fără ca știrea să fie consemnată în ziarele pe care le slujise. În anul 1945, Geo Bogza a scris articolul “În memoria reporterului fotograf”, un omagiu adus celui care ne-a dăruit fotografii emblematice pentru viața și evenimentele din perioada interbelică.

Sindicatul Fotografilor a cinstit memoria lui Iosif Berman, mort acum patru ani, într-o vreme când moartea era de două ori mai amară și mai tristă, fiindcă trebuia să se consume în tăcere și umilință. Acela care timp de două decenii imortalizase în imagini fotografice toate evenimentele de seamă din țară, autorul atâtor și atâtor instantanee asupra cărora s-au ațintit privirile a zeci de mii de oameni, ce-și completau astfel înțelegerea evenimentelor contemporane, martorul ocular a sute de momente istorice sau a sute de întâmplări răsunătoare, reporterul fotograf Iosif Berman, bunul, blândul, modestul și atât de talentatul Berman, murea acum patru ani, în vremea cea mai neagră și mai apăsătoare, iar vestea morții lui circula în umbră, trecând din om în om, aproape ca o știre nepermisă (..) Și astfel, reporterul datorită căruia mii de evenimente au apărut în paginile ziarelor, în forma lor cea mai expresivă, pleca din lumea aceasta și dintre ai lui, fără ca o singură și ultimă imagine să-l înfățișeze cititorilor. Iar ziarele apărură, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, ca și cum n-ar fi luat drumul veșniciei omul din a cărui trudă și pricepere paginile lor fuseseră, atâția ani, mai vii și mai documentate”, Geo Bogza, 1945, “În memoria reporterului fotograf”.

Iosif Berman, „Omul cu o mie de ochi”, Autoportret. Foto credit: Wikipedia.
Copii in apropierea Vilei Minovici, „Oglinda Lumii”, nr 7, 1933. Foto credit: MMB.

Omul cu o mie de ochi”, un film documentar despre viața și opera lui Iosif Berman, semnat de regizorul Alexandru Solomon, este disponibil pe platforma TIFF UNLIMITED.

Foto credit: Muzeul Țăranului Român. Fotografie de Iosif Berman.
Iosif Berman, fotograful sociologului Dimitrie Gusti. Fotografie de Iosif Berman, Wikipedia.
Piața Palatului Regal, Fotografie de Iosif Berman.

Îți recomandăm să citești și:

Cookies