Așa a luat naștere tramvaiul modern din București. Cum arătau primele modele

16 mai 2021
7806 Afișari
Așa a luat naștere tramvaiul modern din București. Cum arătau primele modele

Tramvaiul modern din București are o istorie de 50 de ani, primul model fiind dat în folosință în anul 1969.

Tramvaiul modern din București a văzut lumina șinelor în 1969. În contextul în care Primăria Capitalei a anunțat recent semnarea contractului pentru achiziția a 100 de tramvaie noi care vor intra în flota STB, vă prezentăm astăzi câteva fragmente din istoria tramvaiului bucureștean.

În anul 1968, pentru a spori calitatea transportului public bucureștean, autoritățile statului comunist studiază posibilitatea ca Întreprinderea de Transport București să realizeze construcția unui tramvai modern, de mare capacitate, pe baza unei licențe străine. Această idee vine în contextul în care transportul cu tramvaiul încă se realiza cu vagoane de capacitate mică sau medie, nearticulate, cuplate între ele.

Tramvaiul modern din București. Primul model a apărut 1969

O oportunitate apare, scrie Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean, în 1969, atunci când s-a plasat o comandă către compania vest-germană Linke-Hofmann-Busch (LHB) pentru un prototip de tramvai dublu-articulat, format din 3 module și 8 osii. Prototipul LHB GT8 sosește la București în anul 1969, însoțit de documentația aferentă și este introdus în circulație pe linia 19. Va circula până în anul 1991, când este retras și dat la fier vechi.

În paralele, ITB a dezvoltat modelul botezat „V3A”, abreviere pentru „vagon articulat alcătuit din 3 secțiuni”, care primesște numărul de parc ITB 001 și este introdus în circulație pe data de 4 mai 1971, pe noua linie 30. Data nu este aleasă întâmplător, deoarece atunci se aniversau 100 de ani de la înființarea Societății Române de Tramvaiuri.

Prototipul V3A circulă până în anul 1991, când este casat simultan cu „părintele” său, tramvaiul LHB GT8 #3501, mai notează sursa citată.

În anul 1993 este realizată prima modernizare a tramvaiului V3A. Modelul se va numi V3A-93 și va deveni cel mai răspândit tip de tramvai din flota de acum a STB.

În 2002 a apărut ”metroul ușor”

În 2002, odată cu modernizarea infrastructurii, linia 41 primește titulatura de „metrou ușor”. Pentru operarea corespunzătoare a traseului, mai multe tramvaie vor fi modificate. Pentru a compensa lipsa unor tramvaie moderne care să satisfacă dotările prevăzute pentru linie și care să aibă capacitatea corespunzătoare, se începe modernizarea unor tramvaie special pentru linia 41.

În total, notează Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean, 40 de tramvaie sunt fabricate, în perioada 2002-2005.

Vă recomandăm să citiți și: Cum arătau tramvaiele și autobuzele actualului STB în 1936

Începând cu anul 2006, URAC produce primele tramvaie V3A din a treia generație, cu un design nou și podea parțial coborâtă. Prototipul a fost pus în exploatare în decembrie 2006 pe linia 41.

Începând cu anul 2020, o parte dintre tramvaie beneficiază de o nouă schemă de vopsire din partea URAC și modificări la interior, în cadrul reparațiilor. Acestea primesc măști exterioare, scaune, ecrane de informare și validatoare noi.

Vă recomandăm să citiți și: Angajatul STB care cântă muzică populară și a condus toate tipurile de tramvaie din București. A urcat pe scenă cu nume celebre

Cookies