Apel aproape disperat: “Vrem dublu parapet central de beton pe autostrăzi și pe drumuri expres!” Tragediile – argument pe care le invocă Pro Infrastructură

04 iul. 2025
618 afișări
Apel aproape disperat: “Vrem dublu parapet central de beton pe autostrăzi și pe drumuri expres!” Tragediile - argument pe care le invocă Pro Infrastructură
Apel aproape disperat: “Vrem dublu parapet central de beton pe autostrăzi și pe drumuri expres!” Tragediile - argument pe care le invocă Pro Infrastructură | Sursă foto: Asociația Pro Infrastructură - Facebook

În urma unui accident extrem de grav ce a avut loc la kilometrul 46 pe DEx12 Craiova-Pitești, unde un TIR a intrat pe contrasens, Asociația Pro Infrastructură cere montarea unui dublu parapet central de beton pe autostrăzi și drumuri expres. Motivul: cel metalic nu este eficient în oprirea mașinilor de mare tonaj, în cazul unui accident.

Pro Infrastructură cere dublu parapet central de beton pe autostrăzi și drumuri expres

La începutul lunii trecute, în data de 5 iunie 2025, un accident ce s-a soldat cu moartea unei persoane a avut loc pe DEx12 Craiova-Pitești, la kilometrul 46. Mai precis, un TIR a lovit o autoutilitară care, mai apoi, a intrat prin parapetele central ce desparte cele două benzi de mers.

Din nefericire, șoferul dubei a murit și o altă persoană aflată lângă el a fost grav rănită.

În acest context, Asociația Pro Infrastructură a transmis un mesaj prin care cere schimbarea parapetelor de metal cu dublu parapet central de beton pe autostrăzi și drumuri expres. Montarea parapetului de tip „New Jersey” ar ajuta la oprirea pătrunderii mașinilor mai mari și grele pe contrasens:

Pătrunderea pe contrasens a vehiculelor de mare tonaj nu este nici pe departe o premieră, ba dimpotrivă: am avut mai multe astfel de tragedii și frecvența lor ne îngrijorează.

Soluția este simplă: parapetul de beton de tip „New Jersey” (NJ) care poate opri pătrunderea pe contrasens a vehiculelor grele. Acesta este mult mai robust decât lisa metalică dar și mai ușor de întreținut. Deci este mai eficient economic pe termen lung și, luând în considerare și gradul sporit de siguranță rutieră oferit, devine opțiunea evidentă.

Nu-i de mirare că Germania și Austria au început să înlocuiască lisa metalică pe drumurile lor și să pună dublu parapet de beton între sensuri. Ba chiar găsim exemple mai aproape de noi, în Grecia.

Asociația Pro Infrastructură a transmis că, la acest moment, există câteva locuri în România unde există acest tip de parapet între benzile de mers:

  • Există parapet central de beton pe DEx16 lângă Oradea inaugurat în martie 2024,
  • Există dublu New Jersey (pe viaducte) pe DEx4 lângă Tureni (vezi fotografie) care urmează să fie deschis traficului cel mai probabil pe 7 iulie.

Un alt avantaj pe care Asociația îl expune în ceea ce privește schimbarea lisei metalice cu parapetul de beton:

Unde mai pui că lisa metalică este importată, în timp ce parapetul de beton se fabrică deja în România. Costurile suplimentare suportate de stat pe termen scurt pot fi diminuate prin întoarcerea în economia noastră a unei părți semnificative din acești bani.

Având în vedere argumentele prezentate de Asociația Pro Infrastructură, aceasta cere oficialilor din minister și a celor din CNAIR și CNIR să pună pe noile loturi de autostrăzi și drumuri expres parapet central de beton. De asemenea, se dorește ca treptat, să fie schimbată și lisa metalică de pe tronsoanele aflate în exploatare în toată țara.

Te-ar mai putea interesa și:

Cookies