ANPC consideră că ING Bank n-a pus corect în aplicare transparentizarea costurilor contractelor din urmă cu mai bine de 14 ani, prevăzută prin OUG 50/2010. Astfel, a obligat clienții să plătească două marje de dobândă.
Autoritatea a obligat ING să elimine una dintre marje de dobândă și să restituie banii clienților. Banca s-a dus în instanță să ceară și a obținut suspendarea acestei obligații până i se judecâ plângerea pe fond. Motivul – obligația ar fi foarte costisitoare și ar cere un efort imens din partea angajaților care s-ar ocupa cu recalcularea dobânzilor a aproape 90.000 de credite, conform datelor Profit.ro.
ANPC a amendat, în 12 septembrie 2024, ING Bank. Totodată, a obligat banca să refacă contractele de credit modificate în 2010, când a pus în aplicare Ordonanța 50/2010 privind contractele de credit încheiate cu consumatorii, scrie Profit.ro.
În cazul ING Bank România, dobânda curentă care era compusă din dobânda de referință a băncii și marja băncii, în contractele în derulare la acel moment, a fost transformată în EURIBOR/ROBOR + marja băncii + procent fix (calculat ca diferență între dobânda de referință a băncii și EURIBOR/ROBOR).
Cele mai multe credite au fost acordate înainte de criza financiară și erau în euro. ING Bank a calculat, astfel, o marjă nouă (procentul fix) de 2,5 puncte procentuale. Aceasta s-a adăugat marjei inițiale și referinței EURIBOR.
ANPC a verificat, în iulie-septembrie 2024, cinci contracte și acte adiționale emise cu ocazia implementării OUG 50/2010. A ajuns la concluzia că ING Bank a încălcat legea, afectând interesele economice ale consumatorilor (potrivit Ordonanței 21/1992).
Banca trebuie să ia mai multe măsuri de remediere:
ING a contestat procesul verbal de contravenție. A cerut suplimentar Judecătoriei Sectorului 1 să emită o ordonanță președințială prin care să suspende executarea măsurilor de remediere aplicate de ANPC, până la soluționarea definitivă a dosarului de fond. Acest lucru se așteaptă să dureze câțiva ani.
Pentru a obține această ordonanță președințială, ING Bank s-a bazat pe faptul că faptele s-ar fi prescris. S-a mai bazat și pe faptul că măsurile de remediere sunt vădit nelegale, dar și pe paguba iminentă și irevocabilă care ar putea fi adusă de punerea în aplicare a acestor măsuri.
ING a susținut, potrivit unei motivări a instanței bucureștene, analizată de Profit.ro, următoarele:
În esență, impactul măsurilor impuse prin Ordinul ANPC este de natură să afecteze grav activitatea ING, în sensul că: va provoca perturbări ireversibile în relația Băncii cu clienții săi, prejudiciabile pentru fiecare dintre părți; va fi perturbată activitatea de creditare, care reprezintă un serviciu public; va genera eforturi logistice și materiale considerabile pentru implementarea unor măsuri vădit nelegale și care, în situația anulării Ordinului de către instanță, nu vor mai putea fi recuperate.
Totodată, din punct de vedere operațional, ING Bank estimează că pentru punerea în aplicare a măsurii sunt necesare circa 291.000 ore de lucru pentru cele 90.000 de credite pe care ar trebui să le studieze angajații băncii.
Întregul articol poate fi citit AICI.
Sursa foto: Dreamstime.ro