Sclavie la un bar din Centrul Vechi: Angajații barului își acuză patronul

de:
26 sept. 2014
0 Afișari
Sclavie la un bar din Centrul Vechi: Angajații barului își acuză patronul

Mai mulți angajați ai barului Janis Pub și-au dat demisia luna trecută. Aceștia spun că nu și-au primit salariile de o lună jumătate și nu li s-a dat nicio explicație pentru asta. Una dintre angajate a declarat că nu avea nici măcar contractul de muncă semnat.

În plus, angajații se plâng de faptul că Adrian Munteanu, patronul Janis Pub, îi jignea constant, folosind cuvinte ca „proștilor”, „dobitocilor”.

Cum a lucrat o tânără două luni și jumătate la Janis Pub, fără să primească niciun leu

Cristina, o tânără de 18 ani, a vrut să își găsească un job de vară, pentru a putea strânge bani. Ea a aflat că la Janis Pub, un bar nou din Centrul Vechi, se fac angajări, așa că și-a încercat norocul. „Am trimis un mesaj și m-au chemat să vorbească cu mine. După ce am stat la împărțit de pliante de câteva ori, într-o zi am primit un mesaj că pot începe să lucrez. Încă din prima zi am avut un incident neplăcut. După ce am terminat munca, m-a rugat o manageră de acolo să rămân să fac și curățenie. Când dădeam cu mătura, a început să țipe la mine, spunându-mi că nu știu nici măcar asta să fac”, a declarat Cristina. 

Însă umilința și tratamentul prost nu s-au oprit acolo. „Țipau mereu la mine, spunând că mă vor da afară, că îmi taie toată tura, și asta după cea mai mică greșeală pe care o făceam. Eu făceam tot ce îmi cereau ei, curățenie, serveam la mese, tot, dar nu erau niciodată mulțumiți”, spune fata.

Cristina a povestit că mereu lucra ore suplimentare, chiar și 12 ore pe zi la bar. „I-am rugat într-o seară, când programul meu se termina la 20:00, să mă lase plec la ora 22:00, pentru că voiam să prind RATB-ul. Mi-au spus că nu pot pleca și că, dacă vreau să plec, mâine să-mi prezint demisia. Ceea ce mi s-a părut foarte ciudat, deoarece eu nu semnasem încă vreun contract. La fel, o altă fată a vrut să plece la ora 24:00, să prindă o mașină de noapte. Se și îmbrăcase. I-au spus să se schimbe și să rămână, că era terasa plină. Fata a început să plângă, iar managera a țipat la ea, spunându-i să nu mai plângă și să se miște pe terasă, că este multă lume”, mărturisește fosta angajata la Janis Pub.

Dar marea problemă a fost că tânăra nu a primit niciun ban pentru munca depusă la Janis Pub, mai exact o lună și jumătate de muncă. „Într-o zi am fost chemați pentru curățenie și ne-au spus că va fi și zi de salariu. Mie, însă, nu mi-au dat banii. Mi-a spus persoana care se ocupa cu salariile că nu m-am pontat corect pe Facebook și nu știe dacă are salariu pentru mine. Ce înseamnă pontarea pe Facebook…Mai exact, noi trebuia să scriem la postarea zilei că am intrat în tură, apoi printr-un mesaj privat că am ieșit din tura. Eu nu am putut posta, pentru că nu mi-au dat accept în grup, așa că am dat mereu mesaj privat”, spune Cristina. 

Tânăra s-a dus a doua zi cu mama ei la bar, pentru a rezolva problema. „Mi-a spus că totul se va rezolva, că voi semna contractul și voi primi banii”, spune Cristina.

Însă au mai trecut alte două săptămâni și tânăra tot nu și-a primit banii. „I-am spus managerei că plec din țară și nu mai pot lucra. I-am spus să-mi dea banii și atât. Ea a zis că este nevoie să stau în perioada de preaviz, deși i-am explicat că nici măcar nu am contractul semnat. Mi-a spus să mai stau două zile și apoi pot pleca”, povestește tânăra.

În următoarea zi, Cristina a văzut un mesaj pe Facebook în care angajații erau anunțați că vor trebui să dea un test cu întrebări din domeniul ospătăriei. „Scria că dacă luăm 8 la acest test, ne primim salariile”, spune Cristina.

„M-am dus cu mama mea acolo, le-am spus că nu dau niciun test. L-am văzut pe patron și l-am întrebat de salariu. Știa că sunt persoana care nu s-a pontat corect pe Facebook. I-am explicat care este situația, dar el mi-a zis că nu știe nimic de mine, că nu știe nici măcar că exist și că nu este treaba lui, oricum, nu el se ocupă de asta. Apoi mi-a zis să mă duc afară că îl deranjez”, a declarat Cristina.

Dar, la scurt timp, Cristina a primit un telefon de la reprezentanții Janis Pub din Cluj, care i-au transmis că s-a făcut o greșeală și că o să primească salariul în două zile. Între timp, mama Cristinei a scris o postare pe pagina personală de Facebook în care povestea prin ce a trecut fiica ei la primul ei job. Cristina a declarat  că Adrian Munteanu a sunat-o și i-a spus că a văzut postarea și că nu va mai primi niciun ban din acest motiv.

Șapte demisii într-o lună de la Janis Pub. Motivele: neplata salariilor, jignirile patronului

Conform Cristinei, șapte alți angajați și-au dat demisia de la Janis Pub în luna august. B365.ro a vorbit cu doi dintre ei.

Una dintre fostele angajate ale barului Janis Pub ne-a povestit că a trecut printr-o experiență asemănătoare. „M-am angajat în iunie. Am lucrat două luni la bar. Mi-au dat o mică parte din bani, dar trebuia să primesc și restul sumei.”, povestește tânără de 18 ani.

„În plus, ne ținea mereu peste program, câte 12 ore, se purtau foarte urât. Ne ziceau că suntem proști, că nu știm să lucrăm și multe altele”, declară fosta angajată la Janis Pub.

Ovidiu, un alt fost angajat al barului, a lucrat la Janis Pub încă de la deschidere. „Eu am avut contract. Am plecat acum două săptămâni de acolo pentru că salariile întârziaseră de mai bine de o lună jumătate. S-a mai întâmplat să întârzie, dar nu așa de mult. Nu am primit nicio explicație, nu ne-au mai sunat, nu ne-au mai spus nimic. Ar trebui să mai primesc, după calculele mele, 2000 de lei”, spune Ovidiu.

În plus, tânărul spune că patronul Janis Pub, Adrian Munteanu, îi jignea constant. „Ne făcea în toate felurile: proști, dobitoci și alte cuvinte pe care n-aș vrea să le spun”, a declarat Ovidiu.

Cum a răspuns patronul Janis Pub, Adrian Munteanu, acuzațiilor foștilor angajați

Adrian Munteanu a vorbi cu reporterii B365.ro atât despre situația Cristinei, cât și despre restul demisiilor de la Janis Pub. El  a recunoscut că ce i s-a întâmplat Cristinei a fost o eroare gravă a reprezentantei Janis Pub din București, care a fost dată afară după incident. Patronul Janis Pub a spus că, din cauza mesajului pe care mama Cristinei l-a postat pe Facebook, a amânat să-i plătească fetei banii munciți. Însă acesta a declarat că îi transmite Cristinei, prin intermediul acestui articol, că există o condiție pe care i-o pune pentru a-și primi banii: „să posteze un comentariu la acest articol și la cel al mamei sale, prin care sa recunoasca că tot ce am spus aici, legat de cazul ei, este adevărat”.

Despre ceilalți angajați, Adrian Munteanu a declarat că au plecat fără motiv și, mai ales, fără să anunțe, deși nu aveau niciun salariu restant, deoarece ei își primiseră banii pe luna iulie, iar banii pe luna august urmau să-i primească în septembrie. Managerul Janis Pub a spus că, din cauza faptul că angajații au plecat fără să anunțe și fără să-și motiveze plecarea, nu are de ce să le dea banii pe zilele muncite din august. 

Adrian Munteanu a recunoscut, în discuția cu noi, și faptul că le dă angajaților un test la sfârșitul fiecărei luni, cu întrebări din meniu și reguli de bază din ospătăriei. Angajații trebuie să ia mai mult de 8 la acest test pentru a-și primi salariul. 

„În primul rând, voi vorbi despre situația Cristinei, o situație inedită, nemaiexistând una asemănătoare în șapte ani de activitate a grupului Janis. Fata a lucrat o lună și ceva, din 3 iulie și până în 18 august, fiind angajată cu contract de muncă, perfect legal (ca de altfel absolut toți angajații noștri!), realizând un număr de 239 de ore lucrate, încadrându-se în norma legală de 168 de ore pe lună (deci, nici vorbă de vreun abuz, nici în acest sens). Eu vin la București oricum rar, cam de două ori pe luna, 2-3 zile, dar în mijlocul verii s-a întâmplat să vin chiar mai rar, așa că nu am fost aici nici la venirea ei, nici la plecare. Mai mult, nu am stat niciodată de vorbă cu ea, pentru că nu am avut de ce. Altfel spus, nu o cunosteam nici ca persoana, și nici cazul ei nu mi-era deloc cunoscut în seara de joi (ultima din august) în care a venit la mine (fără ca eu s-o fi chemat!) să-mi spună problema ei. Foarte bine a facut și e doar păcat că s-a întâmplat cu întârziere acest lucru, deși știa foarte bine cum mă poate contacta. Greșeala ei și a mamei ei cele ocoșe e că nu au adus mai repede cazul în atenția patronatului firmei și s-au limitat la discuții fără rezultat cu cea care administra prin delegare locația din București, persoana care a fost de altfel concediată în urma acestui abuz. Întrucât situația ei mi s-a părut strigătoare la cer, nu am ținut cont de faptul că orele de program de birou se terminaseră și am solicitat persoanei care se ocupa de calculul salariilor să o sune de îndată și să rezove problema cu maxima celeritate. Acest lucru s-a și întâmplat și la mai putin de 20 de minute după ce a părăsit pub-ul, Cristina a fost sunată, iar problema lămurită”, spune Adrian Munteanu.

El a explicat și în ce consta problema Cristinei: firma folosește o pagină închisa de Facebook ca platformă de comunicare în interiorul firmei, acolo făcându-se inclusiv pontajul (angajații postau mesaje pentru a anunța că și-au început tura și că au ieșit din tură). Cristina nu a primit accept în acel grup, așa că toate mesajele pe care le trimitea intrau în categoria „others”, iar salariul nu i-a fost calculat. „Înțegerea avută cu Cristina în acea seară de joi a fost ca până sâmbătă să i se calculeze salariul integral. Cu toate acestea, încă din seara de joi, în mod incredibil, mama fetei, doamna Laura Ionescu, a declanșat o campanie mizerabilă și furibundă pe Facebook, îndreptată în special împotriva mea, deși știa foarte bine că nu am nicio legatură directă cu acest caz, și mai ales că tocmai îl rezolvasem, imediat dupa ce am aflat! Dacă turpitudinile pomenitei doamne ar fi fost puse sub obroc până sâmbătă seara, iar noi nu ne-am fi tinut de cuvânt, avea dreptul moral să facă orice”, spune Adrian Munteanu. El a recunoscut că a sunat-o pe Cristina și i-a spus că nu îi va mai da banii, din cauza mesajului postat de mama sa. Dar între timp s-a răzgândit și ca fata să-și primească banii, cu o condiție, însă: „Copiii nu răspund pentru netrebnicia părinților lor, și tocmai de aceea Cristina nu e vinovata și isi va primi toti banii. Dar, pentru că a doua zi, vineri, s-a implicat direct în campania murdara a mamei sale și a postat un comentariu nepotrivit și partial neadevărat, exista și o conditie sine-qua-non, de principiu și minima reparație, pe care Cristina trebuie să o îndeplinească : să posteze un comentariu la acest articol și la cel al mamei sale, prin care sa recunoasca că tot ce am spus aici, legat de cazul ei, este adevarat”, a declarat patronul Janis Pub.

 

Legat de restul angajaților care se plâng că nu și-au primit banii, Adrian Munteanu spune că acești „au plecat intempestiv (dar nu deodată), fără să respecte regulile elementare care țin de demisie și preaviz, fără un motiv clar (nimeni nu era cu salariul restant, toată lumea, cu o singură excepție, avea plătita luna iulie, august se plătea în septembrie, după cum am zis), și fără să fie supuși niciunui abuz! Toate mincinile penibile cu așa zisa lor abuzare au fost ulterior inventate de dânsii (inspirate din aberațiile din presa clujeană) pentru a-și motiva cumva cauza. Cauza reală și logică a plecării fiind, în opinia noastră, aceea că schimbarea managementului de la București le-a cam stricat gașca și micile aranjamente. Aceștia pot să-și obțină drepturile în instanță, acolo unde noi nu am pierdut până acum niciun proces”, a completat patronul Janis Pub.

„Orice contract de muncă are clauze care trebuie să fie respectate. Una dintre ele înseamnă prezența la serviciu. Dacă salariatul a lipsit nemotivat, orice angajator trebuie să întocmească un regulament intern, în care să prevadă care sunt abaterile disciplinare. Însă orice salariat trebuie să fie plătit, să-și obțină drepturile salariale pentru timpul efectiv lucrat, indiferent de abatere. Drepturile salariale se achită pentru timpul efectiv lucrat.”, a explicat Constantin Bujor, inspector-șef la ITM București, pentru B365.ro.

Janis Centrul Vechi a fost deschis la începutul anului în curs și se află pe strada Franceza, nr. 9 din București. Grupul Janis este un lanț de localuri cu sediul central în Cluj-Napoca, deținut de Adrian Munteanu și Florin Opriș.

Și în Cluj Napoca au existat aceleași probleme ca în București. Un grup de angajați au vorbit sub anonimat despre abuzurile la care au fost supuși pentru ziaruldecluj.ro, dar și pentru alte ziare locale. Angajații nu își mai primiseră salariile de două luni și se plângeau că erau jigniți de Adrian Munteanu, care îi făcea: handicapatilor, nenorocitilor, magarilor, oligofrenilor. Detalii, AICI.

Adrian Munteanu, manegerul Janis Pub, este un personaj controversat în Cluj-Napoca. Bărbatul a avut probleme cu legea de mai multe ori, fiind închis pentru înşelăciune în anul 2005. Doi ani mai târziu, acesta a cerut să fie eliberat, pe motiv că are probleme în familie, după care nu s-a mai întors. În cele din urmă, după expirarea „permisiei”, poliţiştii Serviciului de Investigaţii Criminale l-au reţinut pe clujean, care se sustrăgea de la executarea pedepsei, fiind dus la Penitenciarul Gherla pentru a mai ispăşi încă un an de închisoare, în 2008 fiind eliberat de după gratii, scrie adevarul.ro.

Cookies