Update 3 septembrie: sindicaliștii au anunțat greva generală pen tru 30 septembrie, iar greva de avertisment pentru 17 septembrie.
83% din angajații Metrorex au semnat deja un angajament prin care arată că sunt pregătiți să intre în grevă, deoarece nu le-au mai fost mărite salariile din 2008. Procentul este enorm, având în vedere că o parte din angajații Metrorex sunt în prezent în concediul de vară. Angajații Metrorex ar urma să intre în grevă în cel mult o lună, dacă nu se găsește o cale pentru a le fi îndeplinite cerințele. Efortul bugetar necesar pentru rezolvarea cerințelor sindicaliștilor Metrorex ar fi de 9 milioane de lei, potrivit lui Ion Rădoi, preşedintele Sidicatelor de la Metrou şi al Federaţiei ATU România.
Luni, liderii sindicatului din metrou se vor întâlni cu reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă pentru a intermedia concilierea în ceea ce privește contractul colectiv de muncă.
„Am ajuns într-un impas privind negocierea contractului colectiv de muncă (CCM) la metrou. Am declanşat deja acest conflict colectiv de muncă, am făcut demersurile necesare pentru susţinerea lui până la capăt, însemnând inclusiv greva, pentru care au semnat 83% din salariaţii metroului, în condiţiile în care este perioadă de concedii. Prima fază pe care urmează s-o abordăm este faza de conciliere cu reprezentanţii ITM, ai Ministerului Muncii, luni, 29 iulie, de la ora 10.00. Până acum am avut mai multe runde de negocieri cu reprezentanţi ai administraţiei, cu reprezentranţii Ministerului Transporturilor şi cu ministrul delegat Doina Pană, care asigură dialogul social, de la Ministerul Muncii, şi cu secretarul de stat Mănăilă de la Ministerul de Finanţe. Nu am ajuns la nicio înţelegere, la niciun rezultat. Sperăm să poată face acest lucru dacă vor să evite un conflict, care poate fi de proporţii„, a declarat, joi, Ion Rădoi.
Angajații de la metrou au susținut, joi dimineață, prin vocea Preşedintelui Sidicatelor de la Metrou şi al Federaţiei ATU România, Ion Rădoi, că salariile nu au mai fost indexate cu indicele de inflație, în ultimii cinci ani, situația îndreptându-i spre decizia intrării în grevă. Totuși, aceste indexări nu au existat deoarece Metrorex este o unitate subvenționată cu bani de la bugetul de stat. Contractul colectiv de muncă la Metrorex a încetat în 31 martie. Sindicaliștii de la metrou au amenințat cu greva și în primăvară.
„Avem două condiţii din partea salariaţilor pe care îi reprezentăm, mă refer la investiţii în condiţii de muncă şi la recuperarea indicelui de inflaţie privind salariile. Din 2008, prin legea bugetului, ni se interzice să majorăm fondul de salarii, pe motiv că suntem unitate subvenţionată. Acelaşi lucru se întâmplă şi la RATB şi la toate unităţile noastre din ţară, care sunt componente ale Federaţiei ATU România. Este o absurditate şi o prevedere neconstituţională ca să nu permiţi majorarea fondului de salarii pe motiv că unitatea este subvenţionată. Logica ne duce spre a afirma că toată viaţa salariaţii din aceste unităţi trebuie să rămână cu salariile îngheţate, ceea ce este împotriva Constituţiei şi a legislaţiei în vigoare. Nu avem cum să acceptăm condiţiile impuse, şi anume să încheiem un nou contract colectiv de muncă cu clauzele de anul trecut, fără a încerca să recuperăm indicele de inflaţie, care este pus la dispoziţie de Institutul Naţional de Statistică. Nu avem cum să uităm faptul că am renunţat la al 13-lea salariu, la primele de Crăciun şi de Paşti, pe care le aveam ca şi prevederi în CCM. Nu avem cum să cedăm în continuare, în condiţiile în care metroul se află, după cum ştiţi, în continuă dezvoltare, chiar avem nevoie şi de majorarea numărului de salariaţi, nu numai de majorarea fondului de salarii. Şi nu avem cum să uităm faptul că, în medie, din ’90 până acum, pierdem 15 colegi, în fiecare an, înainte de a ieşi la pensie„, a mai spus Ion Rădoi.
Dacă lucrătorii de la metrou vor intra în grevă, vor fi afectați 500.000 de călători pe zi în această perioadă de vară, a concediilor, față de 700.000 de persoane de călători pe zi, în restul anului.
„Chiar există un articol, în legea bugetului – ei respectă numai partea cu subvenţia – unde se precizează că o unitate care se află în curs de dezvoltare poate majora fondul de salarii, dar nu vor să-l mai ia în seamă. După concilierea de luni, cu minim două zile înainte de greva de avertisment trebuie să anunţi reprezentanţii administraţiei, la fel şi cu greva propriu-zisă, greva generală. Asta nu înseamnă că într-o săptămână se va bloca metroul pentru că nici noi n-o să luăm hotărârea imediat după concilierea de luni pentru că nu au ce să facă inspectorii ITM, dacă reprezentanţii Guvernului, pornind de la Ministerul Transporturilor, reprezentanţii Ministerului Muncii şi cei ai Ministerului de Finanţe nu-şi dau concursul, fiind o unitate subvenţionată, aşa cum invocă chiar dânşii. Dar aceasta este prima fază, ne vom întâlni cu Consiliul General şi vă vom ţine la curent cu următoarele faze – declanşarea grevei de avertisment şi declanşarea grevei generale. Am vrut să aducem la cunoştinţa opiniei publice situaţia noastră pentru că nu este chiar atât de plăcut să blochezi metroul, chiar dacă ne aflăm în perioadă de vacanţe. Oricum, la ora actuală circulă chiar peste 500.000 de persoane pe zi. Să nu uităm că dacă cumva termenul ne prinde după 1 septembrie, deja discutăm de 700.000 de călători, când se termină vacanţele şi concediile„, a precizat Rădoi.
Potrivit liderului de sindicat de la Metrorex, autorităţile au venit cu propunerea majorării tarifelor pentru a acoperi subvenţiile necesare transportului în subteranul bucureştean. „Din ’90 până acum au scăzut continuu subvenţiile acordate sectorului de transport în comun. În urma discuţiilor pe care le-am avut ieri la Ministerul Transporturilor au găsit o soluţie: să mai bage o dată mâna în buzunarul călătorului – să majoreze preţurile ca să acopere subvenţia. Deci subvenţiile scad continuu, iar preţurile trebuie să crească în continuu. Aceste probleme vor duce la reacţii publice, treptat, treptat„, a explicat Rădoi.
„Trebuie să luăm o hotărâre în privinţa datei grevei generale împreună cu Consiliul General, dar în niciun caz nu cred că data organizării grevei generale va depăşi circa o lună, dacă lucrurile nu se rezolvă. Prima este greva de avertisment. La RATB data organizării grevei generale depinde de mobilizare şi de faptul că încă nu a expirat contractul colectiv de muncă, iar legea prevede clar faptul că acolo unde nu a expirat contractul colectiv de muncă nu se poate organiza o grevă generală. Termenele de care vorbim pot fi mai scurte, ţinând cont de faptul că prin numirea noului Consiliu de Administraţie de la metrou lucrurile se tensionează, în loc să se găsească soluţii. Probabil că vin cu texte şi intenţii noi, care nu vor face decât să învolbureze apele şi să accentueze tensiunea„, a spus Ion Rădoi, precizând faptul că şi dacă metroul va trece în subordinea Primăriei Capitalei nu vor fi împiedicate negocierile asupra CCM de la Metrorex.
Ce salarii au angajaţii Metrorex
Cât au câștigat salariații Metrorex, în medie, anul trecut, aflăm din bugetul de venituri și cheltuieli al Societalii Comerciale de Transport cu Metroul București, „Metrorex” – S.A., aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pe care îl puteți consulta aici.
Ion Rădoi, liderul sindicaliștilor Metrorex, a declarat că salariul mediu brut tarifar la Metrorex este de 1.943 de lei.
Conform documentului citat mai sus, câștigul mediu lunar per salariat este de 3776,42 lei pe lună, iar cu tot cu alte bonificații în lei sau în natură se ridică la 3.982,44. Media este făcută la nivelul de 4.508 salariați ai Societății Comerciale. Spre comparație, salariul mediu la nivel național este de 1.548 de lei.
Totalul cheltuielilor salariale la nivelul Societății se ridică la 215.433.910 lei.
Sindicaliştii RATB: Peste 3.500 de angajaţi vor fi daţi afară
Sindicaliștii de la RATB au declarat, la rândul lor, în cadrul unei conferințe de presă de joi dimineață, că salariile au fost înghețate în ultimii trei ani, în condițiile unei reduceri a veniturilor salariale cu 25% și unui buget redus. Directorul RATB a demisionat săptămâna aceasta, din cauza bugetului prea mic acordat RATB anul acesta. Peste 3.500 de angajați ai RATB ar trebui disponibilizați, pentru a se menține actualul buget.
Angajații RATB ar putea cel mult intra în grevă de solidaritate cu angajații Metrorex, având în vedere că la RATB contractul colectiv de muncă expiră de-abia în luna decembrie. Greva de solidarizare ar urma să dureze o zi, urmând să circule doar 33% din parcul de autovehicule ale Regiei. „Chiar dacă noi nu vrem să ajungem la un conflict, RATB nu va putea funcționa în aceste condiții. Măcar să se facă nişte redistribuiri de fonduri astfel încât să putem supravieţui măcar până în septembrie” – a declarat Vasile Petrariu, preşedintele executiv al STB, unul dintre principalele sindicate ale RATB, în care s-au înscris peste 9.500 de angajaţi ai Regiei.
„Ne aflăm într-o situaţie fără precedent pentru că peste 3.500 de oameni ar trebui daţi afară ca să putem funcţiona până la sfârşitul anului, cu bugetul pe care îl avem la dispoziţie. În prezent, RATB acumulează datorii foarte mari. Lucrurile astea au fost sesizate atât la nivelul Consiliului General, cât şi primarului general. Până în momentul de faţă nimeni n-a avut vreo reacţie. Noi sindicatele am atras atenţia şi am avut câteva discuţii cu primarul general pe această temă. Din păcate, s-ar părea că nu am fost auziţi, deşi am adus la cunoştinţă aceste lucruri. Nu s-a reţinut absolut nimic. Dacă până în toamnă, cel mai devreme în luna septembrie, nu se va face o rectificare pozitivă prin care să se dea acea diferenţă de bani care s-a tăiat faţă de anul trecut şi vorbesc aici de peste 100 milioane lei, RATB-ul va intra în colaps, dacă nu cumva acest lucru se pregăteşte pentru că se pregăteşte transformarea Regiei în societate comercială. Probabil că pentru anumite persoane este foarte comod ca RATB-ul să fie într-o situaţie fără ieşire, adică să acumuleze datorii (la ANAF, la furnizori), care în momentul de faţă sunt de peste 70 – 80 milioane lei. Sunt furnizori care în momentul de faţă ne-au dat în judecată, există acest pericol de a declanşa insolvenţa dacă nu primesc banii de la RATB„, a punctat Petrariu.
Petrariu a mai precizat că, în prezent, RATB se confruntă şi cu incapacitatea menţinerii parcului în circulaţie şi cu lipsa bazei materiale (a pieselor, a subansamblelor), ceea ce pune în pericol siguranţa circulaţiei. Potrivit sindicalistului Regiei, angajaţii RATB îşi asumă mereu un risc mare în condiţiile în care conduc vehicule care nu prezintă 100% siguranţă. „Avem un parc învechit la tramvaie, cu tramvaie în uz de peste 40 de ani. Cele care sunt deja au depăşit norma de casare. Nici la autobuze nu stăm foarte bine. Efectiv de-abia reuşim să circulăm pentru că nu există bani de motorină. În ceea ce priveşte problematica socială, practic se fac ore suplimentare care nu sunt plătite. De trei ani de zile fondul de salarii a fost îngheţat, iar veniturile s-au diminuat cu peste 25%, iar din acest punct de vedere oamenii nu mai au răbdare şi nu mai acceptă asemenea lucruri. Pentru a preîntâmpina toate aceste lucruri noi am demarat deja discuţii cu angajaţii RATB. Am făcut un sondaj în rândul colegilor noştri de sindicat şi avem deja o preaprobare cu peste 90% a celor chestionaţi pentru a declanşa practic o grevă generală. Am prezentat acest punct de vedere şi autorităţilor, dar nu sunt semnale că s-au înţeles toate aceste lucruri şi că există disponibilitate pentru a se face această rectificare bugetară. Asta o demonstrează şi faptul că ieri directorul general şi-a prezentat demisia ca măsură de protest pentru faptul că toate demersurile pe care le-a făcut nu au fost luate în seamă. Sunt documente înaintate către Primăria Generală. Nimic nu s-a luat în seamă din ce s-a spus şi în condiţiile astea domnul director a spus că nu acceptă să rămână director general pentru că nu poate să îşi desfăşoare activitatea fără bani„, a explicat Petrariu.
Potrivit liderului de sindicat de la RATB, dacă anul trecut Regia a beneficiat de subvenţii în valoare de 520 milioane lei, bugetul din acest an a fost redus cu 100 milioane lei, iar în proiecţia bugetară pentru anul 2014 a Primăriei Capitalei este prevăzută o subvenţie de 341 milioane lei, pentru 2015 nu este prevăzută nicio sumă, iar pentru 2016 este prevăzută suma de 341 milioane lei pentru diferenţa dintre preţ şi tarif la bilete. „Primarul general insistă pe tema transformării Regiei Autonome de Transport într-o societate comercială, iar noi i-am cerut, de nenumărate ori, să avem o discuţie pe această temă şi să vedem care sunt metodele de punere în aplicare a acestor idei ale primarului general pentru că transformarea în societate comercială a unei regii care este practic moartă va crea o mare problemă în primul rând cetăţenilor„, a mai spus Petrariu.